• 1
  • 2
2010-10-09, 15:01
Bannlyst
Hejsan!

Jag har tagit ner två holkar från min närhet, rengjort dom och så. Dom är säkert från 1940-talet så dom är ganska gamla.

Jag tänkte sätta upp dem, fast dom verkar så små.

Frågan är om jag kan överlämna ansvaret till fågelmamman att hitta ett bra bo?

Jag tycker faktiskt det.. va, det känns lite jobbigt att först sätta upp en holk, och sedan gå och titta till den för man är lite osäker om den passar...

Men men.. tre holkar är snart uppsatta!

Jag kanske oroar mig i onödan, men visst är det fågelmamman som har huvudansvaret?

Jag frågar därför jag inte vill att nån damp-fågel ska komma och ruva på ägg och så visar det sig att min holk är för stor att ta sig upp för de små fågelungarna. Det vore mer än förfärligt!

Nu tror jag ju inte det om min egen fina holk! men dom där små som jag fixade till.. det är lite mer tveksamt..
Senast redigerad av krigsmat 2010-10-09 kl. 15:09.
Citera
2010-10-09, 15:02
Medlem
eilahtans avatar
Dom överlever om du menar så..
Citera
2010-10-09, 15:03
Bannlyst
Varför bygger du inte nya? Det är lätt.

Om dom inte passar för fågelfamiljen får väl modersfågeln hitta nått bättre stället..
Citera
2010-10-09, 15:10
Medlem
najass avatar
Förstår inte riktigt problemet. Varför ska du gå och titta till dem? Sätt upp dem bara. Blir det ingen häckning nästa säsong kan du ju köpa/tillverka andra holkar.
Citera
2010-10-09, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle-Ben
Varför bygger du inte nya? Det är lätt.

Om dom inte passar för fågelfamiljen får väl modersfågeln hitta nått bättre stället..

Jag har byggt en ny, och restaurerat 2 stycken. Hade varje svensk gjort det hade vi 27 miljoner fågelholkar ute i skogen...

Tack alla förresten, för visat intresse! Bygga fågelholkar är en av mina få naturintressen.
Senast redigerad av krigsmat 2010-10-09 kl. 15:13.
Citera
2010-10-09, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BjaarN
Beror på hur gamla ungarna är, annars kan du ju röka holkarna själv.

Du verkar okunnig. Det ska vara ohyvlat virke, speciellt på insidan. Då får ungarna lite mer tag när dom ska kravla sig ut ur boet.

Tro mig! Jag är högst seriös när jag pratar om holkar och hur man sätter upp dem. När våren kommer och man ser en liten sparv flyga ut ur sin egentillverkade holk, så värmer det hjärtat lika bra som den blekgula solen som inte fått av sig slöjan inför den stundande sommaren.
Senast redigerad av krigsmat 2010-10-09 kl. 15:25.
Citera
2010-10-09, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag har byggt en ny, och restaurerat 2 stycken. Hade varje svensk gjort det hade vi 27 miljoner fågelholkar ute i skogen...

Tack alla förresten, för visat intresse! Bygga fågelholkar är en av mina få naturintressen.
När du bygger holkar, bygger du dom "normala" eller kör du något mer design? Typ ett stort vedträ.
Citera
2010-10-09, 15:52
Bannlyst
Citat:
När du bygger holkar, bygger du dom "normala" eller kör du något mer design? Typ ett stort vedträ.

Jag _skulle_ vilja designa dom lite mer, men det är rakt upp och ner, med ohyvlat virke. Det är lite trist måste jag tillstå eftersom jag gillar att snickra .. men men.. Just på insidan är det viktigt att det är ohyvlat, för som jag sa, måste de små fågelungarna ha lite tag när dom ska kravla sig ur holken. Är det hyvlat så är ytan för glatt.

Dock är mina holkar ihopskuvade så att en pansarvagn skulle kunna rulla upp på en, utan att dom skulle ge vika..
Senast redigerad av krigsmat 2010-10-09 kl. 16:01.
Citera
2010-10-09, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag _skulle_ vilja designa dom lite mer, men det är rakt upp och ner, med ohyvlat virke. Det är lite trist måste jag tillstå eftersom jag gillar att snickra .. men men..
Såna här är fina http://www.bollnasfagel.se/8Holkar/Tagoxei%20holk.jpg speciellt när det fortfarande finns kvar björknäver.
Citera
2010-10-09, 16:02
Bannlyst
Citat:
Såna här är fina http://www.bollnasfagel.se/8Holkar/Tagoxei%20holk.jpg speciellt när det fortfarande finns kvar björknäver.

Den var riktigt fin!
Citera
2010-10-09, 16:04
Medlem
Utbuads avatar
Hej.

Jag bor i skogen och har ett 10-tal holkar uppe i alla valörer och modeller. Ju rackligare holk desto bättre verkar det som. Har byggt i både hyvlat och ohyvlat,spelar ingen större roll,brukar vara bebott inom nån dag på våren.

Däremot har jag börjat sätta en plåt med hål i runt ingången,hackspettar och ekorrar gillar ägg och fågelungar.Dom är jävligt duktiga på hacka och gnaga sig in,ett par timmar räcker. Går även med en bricka modell större med hål ca 25-30 mm.Finns hos järnhandel el liknande ställen.

Lycka till.

//Utbuad.
Citera
2010-10-09, 16:06
Bannlyst
Citat:

Den var riktig fin!

Men var försiktig när du plocka björknäver. Det är nästan förbjudet enligt lag. Jag är lite osäker, men det är inte helt okej att plocka näver från björkar.

Bara så du vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in