2010-08-31, 14:05
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ligger den vid Lugnås ?

Som jag har fattat saken gör den det. Den ligger alltså efter E3-baren om man färdas i NO riktning. Den täcker av det intill E20 närbelägna villaområdet på vänster sida. Den tycks vara ca 700 meter lång. Med reservation för feluppfattning.
Citera
2010-09-03, 17:09
Medlem
flowzzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ligger den vid Lugnås ?

Stämmer bra. Efter E3 baren till vänster om man kommer från Götene hållet.
Citera
2010-09-04, 20:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowzzer
Det är ju som sagt bara vad jag hört....Jag reagerade bara på att de sa i princip samma sak.
Eftersom det inte har påträffats nån kropp, så ligger det ju nära å tro att hon ligger begravd nånstans.
Vore intressant om man kunde röntga vallen. Den är ju inte överdrivet stor. Om det nu går? .
Vid tiden för mordet bestod ju vallen av lös jord eftersom den var tämligen ny. Nu är den ju av naturliga själ mycket hårdare å överväxt av gräs. Det vore ju inte svårt för en gm med lite is i magen å gräva i den lösa jorden. Han/hon (troligtvis han)skulle kunna gräva ett rätt djupt hål på förhållandevis kort tid. (På kvällen är det rätt mörkt just där) Lägga dit kroppen å knuffa över den lösa jorden igen. Då fanns det inget gräs heller som markerade att nån varit där å grävt.... Jag har även för tillfället en pensionerad jobbarkompis som jobbar lite extra på jobbet när det behövs. Jag vet att han å hans hund var med å spårade runt om Mariestad å lite utanför i skogar å så. Men jag kommer ihåg att han sagt att hans hund aldrig fick upp nåt spår. Om det är hundens fel eller avsaknaden av spår låter jag dock vara osagt. Men hur som helst skulle jag tycka att man kunde ägna jordvallen lite intresse. Den är ju inte så stor å borde ju kunna undersökas rätt fort...
Jag har alltid haft ont av att "Helena-fallet" inte har kunnat lösas.
Nån vet ju såklart vad som har hänt.
En möjlighet är ju att det var en ensam gm som kanske själv har avlidit å tagit med sig sin hemlighet i graven..
Men jag hoppas att mördaren åker fast tillslut.

Ett ställe som dock ska ha undersökts i sökningarna efter Helena, var Vranaån i Kristinehamn. Polisen fick tidigt in ett tips om en iakttagelse där vid tiden för Helenas försvinnande. Dock ska dykningarna - utförda av kustbevakningen - inte skett förrän hösten -95.

I samma område vid Vranaån ska en våldtäkt/svår misshandel ha utförts i okt -93, men enligt polisen ska händelserna inte ha haft något med varandra att göra. Starka kopplingar mellan Mariestad och Kristinehamn och dess invånare fanns dock vid denna tid.
Citera
2010-09-06, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ett ställe som dock ska ha undersökts i sökningarna efter Helena, var Vranaån i Kristinehamn. Polisen fick tidigt in ett tips om en iakttagelse där vid tiden för Helenas försvinnande. Dock ska dykningarna - utförda av kustbevakningen - inte skett förrän hösten -95.

I samma område vid Vranaån ska en våldtäkt/svår misshandel ha utförts i okt -93, men enligt polisen ska händelserna inte ha haft något med varandra att göra. Starka kopplingar mellan Mariestad och Kristinehamn och dess invånare fanns dock vid denna tid.
hur menar du med starka kopplingar, skulle kända missdådare från kristinehamn vara vanliga i mariestad, det var ju vanligare att kristinehamnare var i karlstad som jag mins det.
du fårgärnaföklara hur du tänker här.
Citera
2010-09-07, 02:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
hur menar du med starka kopplingar, skulle kända missdådare från kristinehamn vara vanliga i mariestad, det var ju vanligare att kristinehamnare var i karlstad som jag mins det.
du fårgärnaföklara hur du tänker här.

Enligt uppgifter från flera håll så var det en hel del kontakt mellan personer från Mariestad och människor från Kristinehamn på den tiden. Mariestadare var i Kristinehamn och festade och Kristinehamnsbor åkte till Mariestad. En hel del personer från dessa ställen ska ha känt varandra. Påstående om utbyte i narkotikakretsar mellan dessa vågar jag mig inte på att göra. Någon som vet?

Jag kan tänka mig - dock endast min spekulation - att det kan ha varit anledningen till dykningen (-arna?) i Vranaån, att polisen kände till detta och att det var därför som vittnesiakttagelsen blev intressant.
Citera
2010-10-03, 15:38
Medlem
Jag tänker såhär: Eftersom hon försvann/kidnappad vid ekudden, hur väl har dom då sökt vid gammla ekudden? För där kossorna går och betar är ju marken väldigt mjuk och det är nog lätt att gräva där.
Och sen finns det ju en stor åker vid platsen där hon försvann, och om den var nygödslad så kan man ju lätt gräva där.

btw. Är det någon som vet något mer om Saaben (volvo?)? Jag pryade på MT och hade namnet på bilägaren, men kommer inte ihåg
Senast redigerad av xyny 2010-10-03 kl. 15:41.
Citera
2010-10-03, 16:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyny
Jag tänker såhär: Eftersom hon försvann/kidnappad vid ekudden, hur väl har dom då sökt vid gammla ekudden? För där kossorna går och betar är ju marken väldigt mjuk och det är nog lätt att gräva där.
Och sen finns det ju en stor åker vid platsen där hon försvann, och om den var nygödslad så kan man ju lätt gräva där.

btw. Är det någon som vet något mer om Saaben (volvo?)? Jag pryade på MT och hade namnet på bilägaren, men kommer inte ihåg

Hej!

Välkommen till FB (och denna tråd)!

Det har vad jag vet inte kommit några besked om den vita Volvon än. Den togs väl in i mitten av april, så utlåtande från SKL borde nog inte dröja så länge till nu. Förhoppningsvis, kanske är bäst att tillägga.

Mannens namn har nog skrivits ut i tråden, men jag kan PM:a det till dig annars.

Vad jag förstår så ska hela Ekudden ha inkluderats vid skallgångarna som sattes igång ett par dagar efter Helenas försvinnande. Sökhundar var med och fick upp spår. Dessa spår ska dock ha upphört. Upphörde spåren pga av att Helena lyftes in i en bil och togs från platsen? Ingen aning, men inte otroligt.

Tanken på att Helena skulle ha grävts ner på Ekudden är intressant, men då kan man fråga sig om detta inte hade lämnat spår. Kunde personerna i skallgångskedjorna ha missat detta? Ingen aning. Kunde spårhundarna ha missat detta? Ingen aning.

En annan tanke är om åkern/marken på Ekudden var tillräckligt insynsskyddad för att någon/några skulle våga riskera att bli upptäckt vid grävandet. Dessutom, Helena måste ha förts dit. Med bil, antagligen. Skulle bilen gå att gömma under tiden? Har hon burits dit? Mindre troligt, med tanke på att en hel del människor rörde sig nattetid på Ekudden under sommaren (boende i området, turister och andra som skulle till camipingen/efterfester osv)

Vad tror du själv om detta?

Personligen tror jag Helena finns på en plats som vid tiden var skyddad (privat?) från insyn, en plats där gärningsmannen (-männen) hade lokalkännedom och kände att de kunde "jobba" ostört.

Många frågor väcks fortfarande. Dessvärre är svaret "ingen aning" på en hel del av dem.
Citera
2010-10-06, 17:15
Medlem
Från Sr Skaraborgs hemsida idag:

Inga fynd i misstänkt bil
Publicerat: kl 16:27, Nyheter P4 Skaraborg
Undersökningen av den vita Volvo som blev aktuell i utredningen om det 18 år gamla försvinnandet av Helena Andersson i Mariestad gav inget resultat.

En avancerad teknisk undersökning där polisen letade efter DNA-spår gav inget resultat.

22-åriga Helena Andersson försvann spårlöst efter en festkväll i Mariestad i juni 1992.

Utredningen är nu återigen avskriven.

Så det gav tydligen inte något,tyvärr.
Citera
2010-10-06, 17:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Kulor
Från Sr Skaraborgs hemsida idag:

Inga fynd i misstänkt bil
Publicerat: kl 16:27, Nyheter P4 Skaraborg
Undersökningen av den vita Volvo som blev aktuell i utredningen om det 18 år gamla försvinnandet av Helena Andersson i Mariestad gav inget resultat.

En avancerad teknisk undersökning där polisen letade efter DNA-spår gav inget resultat.

22-åriga Helena Andersson försvann spårlöst efter en festkväll i Mariestad i juni 1992.

Utredningen är nu återigen avskriven.

Så det gav tydligen inte något,tyvärr.

Tack för att du uppmärksammade detta!

Det var en högoddsare, åtminstone enligt min åsikt, att bilen skulle innehålla spår från Helena. Men skönt att bilen numera är genomgådd och att vi nu vet hur "landet liggger" med den.

Den dagen Helenas kropp hittas, den dagen tror jag ett stort steg mot gm kan komma att tas.
Citera
2010-10-07, 07:33
Medlem
YngveFrejs avatar
Är det någon som kommer ihåg, om det framkom om H var berusad denna tragiska natt?
Citera
2010-10-07, 12:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Är det någon som kommer ihåg, om det framkom om H var berusad denna tragiska natt?

Enligt källa ska hon inte ha varit kraftigt berusad utan enbart "lätt"; dvs så att det inte märktes.

Enligt annan källa var hon "nykter och glad".

Enligt ytterligare en källa ska hon inte ha uppfattats vara (noterbart) berusad.

Enligt en fjärde källa så brukade hon inte dricka mycket utan "normalt". Hur det var just denna kväll vet personen inte.
Citera
2010-10-09, 00:00
Medlem
Tänkte på att det är ju några som pratar om lugnås trakterna, hur väl har man letat vid gruvorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in