Citat:
Ursprungligen postat av xyny
Jag tänker såhär: Eftersom hon försvann/kidnappad vid ekudden, hur väl har dom då sökt vid gammla ekudden? För där kossorna går och betar är ju marken väldigt mjuk och det är nog lätt att gräva där.
Och sen finns det ju en stor åker vid platsen där hon försvann, och om den var nygödslad så kan man ju lätt gräva där.
btw. Är det någon som vet något mer om Saaben (volvo?)? Jag pryade på MT och hade namnet på bilägaren, men kommer inte ihåg

Hej!
Välkommen till FB (och denna tråd)!
Det har vad jag vet inte kommit några besked om den vita Volvon än. Den togs väl in i mitten av april, så utlåtande från SKL borde nog inte dröja så länge till nu. Förhoppningsvis, kanske är bäst att tillägga.
Mannens namn har nog skrivits ut i tråden, men jag kan PM:a det till dig annars.
Vad jag förstår så ska hela Ekudden ha inkluderats vid skallgångarna som sattes igång ett par dagar efter Helenas försvinnande. Sökhundar var med och fick upp spår. Dessa spår ska dock ha upphört. Upphörde spåren pga av att Helena lyftes in i en bil och togs från platsen? Ingen aning, men inte otroligt.
Tanken på att Helena skulle ha grävts ner på Ekudden är intressant, men då kan man fråga sig om detta inte hade lämnat spår. Kunde personerna i skallgångskedjorna ha missat detta? Ingen aning. Kunde spårhundarna ha missat detta? Ingen aning.
En annan tanke är om åkern/marken på Ekudden var tillräckligt insynsskyddad för att någon/några skulle våga riskera att bli upptäckt vid grävandet. Dessutom, Helena måste ha förts dit. Med bil, antagligen. Skulle bilen gå att gömma under tiden? Har hon burits dit? Mindre troligt, med tanke på att en hel del människor rörde sig nattetid på Ekudden under sommaren (boende i området, turister och andra som skulle till camipingen/efterfester osv)
Vad tror du själv om detta?
Personligen tror jag Helena finns på en plats som vid tiden var skyddad (privat?) från insyn, en plats där gärningsmannen (-männen) hade lokalkännedom och kände att de kunde "jobba" ostört.
Många frågor väcks fortfarande. Dessvärre är svaret "ingen aning" på en hel del av dem.