Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-06, 21:04
  #25
Medlem
mr_iohans avatar
Snabbgenomgång av händelsen:

Åkte utan att kunna uppvisa giltig biljett = Bedrägligt beteende.
Straffvärde: Fängelse på straffskalan = envarsgripande blir möjligt.
Behov av att visa legitimation: Absolut, personen i fråga ska ju lagföras för brott vilket innebär att identiteten måste styrkas.

Summa sumarum:
Troligen dagsböter

Sensmoralen blir, köp biljett nästa gång
Citera
2010-10-06, 21:12
  #26
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Jag HAR läst den. Kontrollanterna får fortfarande inte hindra folk från att gå därifrån.

Om personen är gripen får de hindra personen att gå därifrån. De får använda våld för att få personen att kvarstanna om det är nödvändigt. Som flera redan sagt kan man gripa för bedrägligt beteende.

Det är bara sidor som "planka.nu" och allt vad de heter som gör tolkningar av lagen, så att den passar deras syfte. Sedan sprider de informationen, och så finns det stackare som på grund utav det hamnar i situationer som kostar dem mer än om de gjort rätt från början. Ett tips är att förhålla sig något kritisk till alla källor som har en specifik syn på saken.

Det finns fortfarande folk som t.ex. säger att "ordningsvakter inte får röra mig, det har jag sett på Insider" trots att det var flera år sedan programmet visades. Sådana källor är med andra ord en ganska vanlig källa till missuppfattningar, som den gode lyssnaren/läsaren sedan får ångra.
Citera
2010-10-06, 21:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_iohan
Snabbgenomgång av händelsen:

Åkte utan att kunna uppvisa giltig biljett = Bedrägligt beteende.
Straffvärde: Fängelse på straffskalan = envarsgripande blir möjligt.
Behov av att visa legitimation: Absolut, personen i fråga ska ju lagföras för brott vilket innebär att identiteten måste styrkas.

Summa sumarum:
Troligen dagsböter

Sensmoralen blir, köp biljett nästa gång

Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Om personen är gripen får de hindra personen att gå därifrån. De får använda våld för att få personen att kvarstanna om det är nödvändigt. Som flera redan sagt kan man gripa för bedrägligt beteende.

Det är bara sidor som "planka.nu" och allt vad de heter som gör tolkningar av lagen, så att den passar deras syfte. Sedan sprider de informationen, och så finns det stackare som på grund utav det hamnar i situationer som kostar dem mer än om de gjort rätt från början. Ett tips är att förhålla sig något kritisk till alla källor som har en specifik syn på saken.

Det finns fortfarande folk som t.ex. säger att "ordningsvakter inte får röra mig, det har jag sett på Insider" trots att det var flera år sedan programmet visades. Sådana källor är med andra ord en ganska vanlig källa till missuppfattningar, som den gode lyssnaren/läsaren sedan får ångra.

Suck vad less jag blir på att prata om det här. Jag har själv pratat med jurister om detta, det har gjorts flera inlägg om detta i flera olika program på TV. De får inte hindra dig från att gå därifrån. Man behöver bara säga "Jag har en biljett men jag vill inte visa den. Kan du vara snäll och flytta på dig." Sen är det bara att gå. Envarsingripande får man bara göra om brottet i sig kan ge fängelse. Det räcker INTE med att det finns på straffskalan. Så i detta fallet där man garanterat INTE får fängelse för att man inte har en biljett så får de INTE göra ett envarsingripande.

Citat:
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar.
https://lagen.nu/1942:740#K24P7
Citera
2010-10-06, 21:34
  #28
Medlem
mr_iohans avatar
Citat:
Suck vad less jag blir på att prata om det här. Jag har själv pratat med jurister om detta, det har gjorts flera inlägg om detta i flera olika program på TV. De får inte hindra dig från att gå därifrån. Man behöver bara säga "Jag har en biljett men jag vill inte visa den. Kan du vara snäll och flytta på dig." Sen är det bara att gå. Envarsingripande får man bara göra om brottet i sig kan ge fängelse. Det räcker INTE med att det finns på straffskalan. Så i detta fallet där man garanterat INTE får fängelse för att man inte har en biljett så får de INTE göra ett envarsingripande.

Att gripa som envar räcker det med att det finns fängelse på straffskalan. Det är därför tex. snatteri har 6 månader som maxstraff. Det som jag tror du tänker på är möjligheten för kontrollanter att stoppa en person vid spärrarna. Där gäller nämligen andra regler. (Läs Ordningslagan kap 4 ang det.)
Det är nämligen bara straffbart med penningböter att befinna sig innanför spärrarna utan giltig biljett vlket betyder att envarsgripande inte blir applicerbart. Däremot, direkt när du hoppar ombord på ett tåg rör det sig om bedrägligt beteende och envarsgripande blir därmed möjligt.

Edit: Man påträffas ju på bar gärning ombord på tåget då man inte kan uppvisa giltig biljett.
__________________
Senast redigerad av mr_iohan 2010-10-06 kl. 21:36.
Citera
2010-10-06, 21:42
  #29
Medlem
Nu har jag några frågor till alla som jag gärna skulle vilja ha svar på:

Om jag skulle kliva på tåget och ha en GILTIG månadskort hemma men när kontrollanten kommer så börjar jag leta runt och verkar upprörd och "kan inte hitta den" men jag har den...

Om hon då säger att jag måste betala en biljett + kontrollavgift och jag nekar till att göra detta då jag har en gilitig biljett men är "borttappad".. Vägrar visa leg och så pga. det är "löjligt jag skall betala2 ggr" ...

Vad händer då? Hon kontaktar polisen --> de griper mig --> what happens???
Citera
2010-10-06, 21:44
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Suck vad less jag blir på att prata om det här. Jag har själv pratat med jurister om detta, det har gjorts flera inlägg om detta i flera olika program på TV. De får inte hindra dig från att gå därifrån. Man behöver bara säga "Jag har en biljett men jag vill inte visa den. Kan du vara snäll och flytta på dig." Sen är det bara att gå. Envarsingripande får man bara göra om brottet i sig kan ge fängelse. Det räcker INTE med att det finns på straffskalan. Så i detta fallet där man garanterat INTE får fängelse för att man inte har en biljett så får de INTE göra ett envarsingripande.


https://lagen.nu/1942:740#K24P7


Men om de nekar och tar fast dig ändå även man berättar detta? What happens???
Varför gör då inte alla detta? Bara kliver av vid nästa station pga. ingen biljett och går därifrån??
Citera
2010-10-06, 21:48
  #31
Medlem
mr_iohans avatar
Det som är skillnaden är VAR man blir bedd att visa sin biljett.

1. Ombord på ett tåg
2. Innanför spärrarna/Inte ombord på ett tåg

Dessa två parametrar måste skiljas åt för att vi ska kunna avgöra vad som händer.
Citera
2010-10-06, 21:58
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Alltså biljetten är ju ett värdebevis eller kvitto if u like, som visar att din resa har betalats av någon. Av samma anledning som du inte kan lämna in en vara på SIBA utan kvitto så kan du inte använda dig av denna taktik. Det är du själv som måste kunna påvisa att du har betalat, inte kontrollanten som ska påvisa att du inte har betalat.

Men nu är det ju så att bevisbördan ligger hos åklagaren, som skall ta fram bevis för att jag har åkt utan att ha betalat och haft uppsåt till bedrägligt beteende?

Kanske har fått detta om bakfoten men det kändes riktigt rätt.
__________________
Senast redigerad av NoWeR 2010-10-06 kl. 22:01.
Citera
2010-10-06, 21:59
  #33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Envarsingripande får man bara göra om brottet i sig kan ge fängelse. Det räcker INTE med att det finns på straffskalan. Så i detta fallet där man garanterat INTE får fängelse för att man inte har en biljett så får de INTE göra ett envarsingripande.


https://lagen.nu/1942:740#K24P7

Kan du som t o m har talat med jurister och sett debattprogram på tv möjligtvis fundera ut vad skillnaden mellan "kan ge fängelse" och "kommer att ge fängelse" har för betydelse i detta?

Och så heter det envarsgripande, inte envarsingripande.
Citera
2010-10-06, 22:22
  #34
Medlem
mr_iohans avatar
Ordningslagen (1993:1617)
4 kap. Ordning och säkerhet i viss kollektiv persontrafik

6 § Det är förbjudet att
1. utan tillstånd av trafikföretaget inom dess område eller på dess färdmedel medföra egendom som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet,
2. röka inom ett trafikföretags område som är beläget inomhus eller under jord och på andra färdmedel än som ingår i taxitrafik,
3. förorena eller skräpa ned på färdmedel eller inom trafikföretagets område, eller
4. skaffa sig tillträde till område innanför ingångsspärren till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis.

Straff och förverkande
10 § Den som bryter mot någon av 4--6 §§ döms till penningböter, om gärningen inte är belagd med strängare straff i brottsbalken eller någon annan författning.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och
övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för
bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till
föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under
förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig,
dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende.
Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och
om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

Märkväl TRANSPORT inom BrB 10:2 och TILLTRÄDE INNANFÖR SPÄRRARNA i Ordningslagen 4:6 4p!!!!!
Citera
2010-10-06, 23:26
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Varför gick hon inte bara därifrån? Kontrollanterna får inte hindra henne från att gå.

Hon försökte ställa sig upp men då höll de fast henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvart
Skulle vilja fråga TS vilken station din kompis åkte fast på

Vet inte riktigt, men det var ganska centralt (Göteborg).

Citat:
Ursprungligen postat av edche
Fast det är ju, som du säger, ett av de starkaste häktningsskälen om man är misstänkt för ett brott, så det är kanske inte att rekommendera

--
Sen är det som de andra skriver, att hon faktiskt har ett månadskort spelar mindre roll eftersom det inte är med. Skulle det funka skulle ju ingen köpa månadskort, alla skulle "glömt det hemma" om kontrollanterna frågar. Att hon erkänner att hon åker utan kortet gör ju att hon har uppsåt, så det ser väl mörkt ut.

Fast man kan ju se på hennes kontoutdrag att hon köpt ett månadskort en vecka innan hon åkte fast.
Hur skulle detta stå sig i rätten?

Citat:
Ursprungligen postat av NoWeR
Men nu är det ju så att bevisbördan ligger hos åklagaren, som skall ta fram bevis för att jag har åkt utan att ha betalat och haft uppsåt till bedrägligt beteende?

Kanske har fått detta om bakfoten men det kändes riktigt rätt.

Hon erkände ju att hon åkt utan månadskort, eftersom hon redan köpt ett månadskort som tappats bort. Egentligen har hon ju betalat för resan, men hon kunde inte bevisa det på plats.
Citera
2010-10-06, 23:31
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBoy
Men om de nekar och tar fast dig ändå även man berättar detta? What happens???
Varför gör då inte alla detta? Bara kliver av vid nästa station pga. ingen biljett och går därifrån??
Jag har själv sett detta ske några ggr. Snubben som blir stoppad säger ungefär "Jag har biljett men jag har inte tid att stanna och visa" eller något liknande. Kontrollanten börjar gnälla och hotar med snuten. Snubben säger bara "jaha" och går därifrån. Är man bara lugn och inte hotar eller bråkar så kan de inget göra. Vi svenskar är så jävla lurade och tror att "kontrollanter" och "vakter" ska vara några supermänniskor som har hur mycket rättigheter som helst. Men det har de inte. De har inga fler rättigheter än en vanlig svenne.

Är det ingen i den här tråden som såg Ascberg när han tog upp detta? Var ju t.o.m. två jurister där som pratade om detta och berättade preciiis samma sak som jag skriver här. Den ena påstod bl.a. att om min polare blir stoppad så har jag t.o.m. rätt att använda våld för att frita honom från vakterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback