• 1
  • 2
2010-09-29, 03:20
Medlem
Tack för era svar.

Tror jag ska ställa in siktet på Ginseng eller Rosenrot. Dessa multivitamin-tabletter och i flytande form ger jag inte mycket för. Kanske håller en frisk på sikt, men man känner sig fortfarande trött och nedstämd, tycker jag.

Jag är i skrivande stund inne på Bodystore.com och kollar produkter.

Rosenrot:
http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...0-60-tabletter

Företaget "Starnutrition" känner jag till, de gör även proteinpulver och verkar vettiga.

Ginseng:
http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...-100-tabletter
Företaget bakom dessa, Nature, har jag dock aldrig hört talas om. Jag antar att det gäller att vara försiktig med vilka företag som ligger bakom dessa? Även om nu Bodystore har koll på sina leverantörer så kanske man ska handla från Apoteket?
Citera
2010-09-29, 04:03
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack för era svar.

Tror jag ska ställa in siktet på Ginseng eller Rosenrot. Dessa multivitamin-tabletter och i flytande form ger jag inte mycket för. Kanske håller en frisk på sikt, men man känner sig fortfarande trött och nedstämd, tycker jag.

Jag är i skrivande stund inne på Bodystore.com och kollar produkter.

Rosenrot:
http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...0-60-tabletter

Företaget "Starnutrition" känner jag till, de gör även proteinpulver och verkar vettiga.

Ginseng:
http://www.bodystore.com/3/sv/artikl...-100-tabletter
Företaget bakom dessa, Nature, har jag dock aldrig hört talas om. Jag antar att det gäller att vara försiktig med vilka företag som ligger bakom dessa? Även om nu Bodystore har koll på sina leverantörer så kanske man ska handla från Apoteket?

Varför skulle du handla på Apoteket? Dom har inget sortiment, vet heller inget, har inte bättre priser. Har du ingen hälsokost i närheten? Dom vet mycket mer. Om du vill ha ginseng är Ginsana kapslar tämligen bra, dock tycker jag som sagt att Ginseng inte funkar på så många. När det gäller Rosenrot - som jag anser är mkt bättre - så vet jag att en del vill ha med bioperine, men jag och många med mig anser att den klassiska Arctic Root funkar bäst. Sedan finns det ju som sagt Johannesört och då är själva teet bättre än Neurokan.

Johannesört lugnar i början, men efter några veckor får man ofta en 'livsglädjeshöjande' effekt. Denna är klart bevisad och bättre än SSRI eftersom de otäcka biverkningarna saknas. Någon direkt 'sprudlande energi' är det väl inte frågan om. Så här gör jag själv just nu:

1. Rosenrot 1 tabl/dag på morgonen(högst 2 månader åt gången).
2. V & M (vitamin-mineral m spirulina, men tar bara en var 3e dag, blir alltså urbilligt)
3. Johannesört-te (högst 4 månader åt gången, sen brukar man vara glad länge)
4. Fiskolja m mkt EPA (tar bara en om dan)

Jag tycker att man med många tillskott inte behöver ta ens tredjedelen av det som står på fp för att få effekt. Sen gör jag alltid minst en veckas paus var 6e vecka, så ska man göra med nästan alla tillskott utom Johannesörten. Annars vänjer sig kroppen vid dom. Jag köper alltid stora fp då de är mkt billigare.

Det finns ju oxå Royal Jelly m Schizandra, Cellfood, Rysk Rot
m.m. och en bekant till mig lovsjunger Qi-elements, jag har inte testat dem ännu, men hon var urseg och är nu nästan sprallig, jag kan inte förneka det.
Citera
2010-10-01, 12:05
Medlem
Tack för ditt utförliga svar!

Tänkte prova på Rosenrot och se om det blir någon effekt. Har innan testat Gerimax med en viss blandning av Ginseng men det kände jag inget av.

Är det viktigt att ta just 2 tabletter om dagen som det står som rekommenderad dos? Man vill gärna ha förpackningen med 60 tabletter lite längre än en månad. Om jag kör 1 om dagen borde det ändå bli någon effekt.
Citera
2010-10-01, 12:56
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Varför skulle du handla på Apoteket? Dom har inget sortiment, vet heller inget, har inte bättre priser. Har du ingen hälsokost i närheten? Dom vet mycket mer. Om du vill ha ginseng är Ginsana kapslar tämligen bra, dock tycker jag som sagt att Ginseng inte funkar på så många. När det gäller Rosenrot - som jag anser är mkt bättre - så vet jag att en del vill ha med bioperine, men jag och många med mig anser att den klassiska Arctic Root funkar bäst. Sedan finns det ju som sagt Johannesört och då är själva teet bättre än Neurokan.

Johannesört lugnar i början, men efter några veckor får man ofta en 'livsglädjeshöjande' effekt. Denna är klart bevisad och bättre än SSRI eftersom de otäcka biverkningarna saknas. Någon direkt 'sprudlande energi' är det väl inte frågan om. Så här gör jag själv just nu:

1. Rosenrot 1 tabl/dag på morgonen(högst 2 månader åt gången).
2. V & M (vitamin-mineral m spirulina, men tar bara en var 3e dag, blir alltså urbilligt)
3. Johannesört-te högst 4 månader åt gången, sen brukar man vara glad länge)
4. Fiskolja m mkt EPA (tar bara en om dan)

Jag tycker att man med många tillskott inte behöver ta ens tredjedelen av det som står på fp för att få effekt. Sen gör jag alltid minst en veckas paus var 6e vecka, så ska man göra med nästan alla tillskott utom Johannesörten. Annars vänjer sig kroppen vid dom. Jag köper alltid stora fp då de är mkt billigare.

Det finns ju oxå Royal Jelly m Schizandra, Cellfood, Rysk Rot
m.m. och en bekant till mig lovsjunger Qi-elements, jag har inte testat dem ännu, men hon var urseg och är nu nästan sprallig, jag kan inte förneka det.

(min markering)
Är det verkligen helt kännbar effekt på Johannesörtte? Känns det effekt före 4 månader? Risk man ger upp om det inte är märkbart. Hur många gånger/dag ska man använda det? Finns det på apotek eller bara på hälsokostbutiker?

Använder du flera av dessa preparat samtidigt?
Mvh
Citera
2010-10-01, 13:04
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack för ditt utförliga svar!

Tänkte prova på Rosenrot och se om det blir någon effekt. Har innan testat Gerimax med en viss blandning av Ginseng men det kände jag inget av.

Är det viktigt att ta just 2 tabletter om dagen som det står som rekommenderad dos? Man vill gärna ha förpackningen med 60 tabletter lite längre än en månad. Om jag kör 1 om dagen borde det ändå bli någon effekt.

Själv tar jag just Rosenrot i perioder. 2 om dagen. En liten tillfällig effekt kan jag tänka mej känna men kanske gäller det bara om man tar en längre tid?
Tyvärr är dessa preparat ju rätt dyra vilket gör att man inte har möjlighet att lägga flertal hundralappar per preparat varje månad.

Har bl.a. provat ett antal preparat med Ginseng utan effekt.
OM man få en märkbar effekt är det ju väl använda pengar.
Mvh
Citera
2010-10-02, 01:40
Medlem
K595s avatar
Om man har t.ex brist på något el några ämnen, som Dvitamin osv, så lönar det inte mkt att käka Rosenrot innan man åtgärdat bristen. Därför menade jag att en vitaminlösning typ MegaVital eller V&M kan vara bra. Egentligen är Rosenrot - fast den har en bevisat antidepressiv effekt - för tämligen friska människor som tillfälligt är håglösa.

Det absolut bästa är att försöka tänka efter - hade jag nån period senast då jag var trött, hur lång var den, kommer den och går, är den konstant etc? Järnbrist kan ju ge nedstämdhet LÅNGT innan man blir uttryckligen utmattad. Jag äter bara lite bröd just p.g.a. att jag tycker jag blir håglös då.

Om man inte har en vitamin/mineralbrist eller någon direkt sjukdom så kan Johannesört hjälpa många, men det brukar aldrig ta mer än högst 4-5 veckor innan man får full effekt. Sedan brukar många använda det i 4-6 månader och då kan det räcka sen. Märker man inget alls inom 5 veckor så är det inte mkt mening. En kopp morgon och kväll. Jag tycker teet funkar mycket, mycket bättre. Vilket får stöd av den store Johannesörtexperten Dr Zittlau som säger att man inte får full effekt av tabletterna just p.g.a att teet innehåller flavonoider som direkt påverkar serotoninomsättningen. Neurokan lugnar men teet både lugnar och är mer antidepressivt på lång sikt.

Om man får 'vinternedstämdhet' så är en kombi med Johannesört-te/Rölleka-te bäst. Och quercetin-rika växter (gul lök, broccoli, körsbär, grönkål) men quercetin finns ju i flavonoider, och köper man MegaVital så får man ju dessa.

Något många inte vet är att om man ska få full effekt från Johannesörten så bör man ha dagsljus också. Det kan vara svårt under den mörka årstiden, men försök att få lite riktigt dagsljus när ni kan. Man har använt Johannesört mot nedstämdhet i massor av århundraden, det är ingen bluff. Men frågan är om ni är 'orkeslösa' - dvs utmattade - eller 'nedstämda'? Om man har mkt förkylningar kan något annat vara fel.

När man tar Rosenrot så brukar man fokusera bättre, få mer energi, vissa anser att de blir gladare också, jag tycker det själv, men det är inte så påtagligt för mig. Det finns två saker som jag anser vara absolut viktigast för mig själv, om jag ska vara glad: Iskall dusch på morgonen, och att aldrig ligga och lyxsova. Det senare får mig ofelbart orkeslös och deppig...Dessa två grejer har 50 ggr mer betydelse än kaffe, rosenrötter osv...
Citera
2010-10-02, 15:15
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Om man har t.ex brist på något el några ämnen, som Dvitamin osv, så lönar det inte mkt att käka Rosenrot innan man åtgärdat bristen. Därför menade jag att en vitaminlösning typ MegaVital eller V&M kan vara bra. Egentligen är Rosenrot - fast den har en bevisat antidepressiv effekt - för tämligen friska människor som tillfälligt är håglösa.

... den store Johannesörtexperten Dr Zittlau...

...
Men att du orkar hålla på. Vad är det för bevis du har kommit på gällande rosenrot och depression nu då? Skulle den stora experten vara populärförfattaren Jörg Zittlau? Som förresten inte är medicinie doktor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in