Om man har t.ex brist på något el några ämnen, som Dvitamin osv, så lönar det inte mkt att käka Rosenrot innan man åtgärdat bristen. Därför menade jag att en vitaminlösning typ MegaVital eller V&M kan vara bra. Egentligen är Rosenrot - fast den
har en bevisat antidepressiv effekt - för tämligen friska människor som tillfälligt är håglösa.
Det absolut bästa är att försöka tänka efter - hade jag nån period senast då jag var trött, hur lång var den, kommer den och går, är den konstant etc? Järnbrist kan ju ge nedstämdhet LÅNGT innan man blir uttryckligen utmattad. Jag äter bara lite bröd just p.g.a. att jag tycker jag blir håglös då.
Om man inte har en vitamin/mineralbrist eller någon direkt sjukdom så kan Johannesört hjälpa många, men det brukar aldrig ta mer än högst 4-5 veckor innan man får full effekt. Sedan brukar många använda det i 4-6 månader och då kan det räcka sen. Märker man inget alls inom 5 veckor så är det inte mkt mening. En kopp morgon och kväll. Jag tycker teet funkar mycket, mycket bättre. Vilket får stöd av den store Johannesörtexperten Dr Zittlau som säger att man inte får full effekt av tabletterna just p.g.a att teet innehåller flavonoider som direkt påverkar serotoninomsättningen. Neurokan lugnar men teet både lugnar och är mer antidepressivt på lång sikt.
Om man får 'vinternedstämdhet' så är en kombi med Johannesört-te/Rölleka-te bäst. Och quercetin-rika växter (gul lök, broccoli, körsbär, grönkål) men quercetin finns ju i flavonoider, och köper man MegaVital så får man ju dessa.
Något många inte vet är att om man ska få
full effekt från Johannesörten så bör man ha dagsljus också. Det kan vara svårt under den mörka årstiden, men försök att få lite riktigt dagsljus när ni kan. Man har använt Johannesört mot nedstämdhet i massor av århundraden, det är ingen bluff. Men frågan är om ni är 'orkeslösa' - dvs utmattade - eller 'nedstämda'? Om man har mkt förkylningar kan något annat vara fel.
När man tar Rosenrot så brukar man fokusera bättre, få mer energi, vissa anser att de blir gladare också, jag tycker det själv, men det är inte så påtagligt för mig. Det finns två saker som jag anser vara absolut viktigast för mig själv, om jag ska vara glad: Iskall dusch på morgonen, och att aldrig ligga och lyxsova. Det senare får mig ofelbart orkeslös och deppig...Dessa två grejer har 50 ggr mer betydelse än kaffe, rosenrötter osv...