2010-09-29, 18:08
Medlem
Jorgen-js avatar
Tjenare, har en 4-takt cross som dör när jag drar gasen fullt hastigt. men när jag gasar sakta till full gas så går det fint.

När jag startar choken i mellanläget så dör den inte när jag drar full gas.

Får den för lite soppa? har kollat efter läckor med hjälp av startgas, kollat så inte det är vakum i tanken och tvättat luftfiltert.

vad jag minns så var den inte så när jag körde in den.
vad kan vara fel?

Kan tillägga att jag haft den nya crossen på banan 2 gånger... och ja den är inkörd.

Tack på förhand.

MVH jorgen-j
Citera
2010-09-29, 19:09
Medlem
-mollen-s avatar
Det låter som den får för lite bensin. testa att höja nålen, sen finns det väl nån luftskruv som du kan skruva på? i värsta fall så kan du ju testa att bestycka om förgasaren..
Citera
2010-09-29, 19:12
Medlem
ODHGABFEs avatar
Pröva att göra rent förgasaren och främst munstycken. Kan ju vara nåt så simpelt att bara lite skit sitter fast i ett munstycke
Citera
2010-09-29, 19:25
Medlem
Jorgen-js avatar
Jag provar att rensa förgasaren då....
Citera
2010-10-24, 20:16
Medlem
RFalks avatar
Eftersom du aldrig svarade på hur det gick så antar ja att de funka?
Anrs så finns det tre munstycken i förgasaren som kan vara fel inskruvade?
Sen finns det ju skruvar att skriva på utanpå förgasaren, prova vrid på dem.
Citera
2010-12-02, 14:16
Medlem
SirAssMonkeys avatar
Vad är det för cross? Jag har en Honda CRF -05. På förgasaren sitter det en såkallad accelerations pump, det serut som ett litet tefat som sitter på förgasarens under sida, lite förskjutet åt något håll, minns inte exakt vilket. Det är tre skruv som håller locket, skruva loss kruvarna och ta ut gummi membranet som sitter däri, gör rent noga och blås rent kanalen med tryckluft eller liknande

När du dra full gas så gör undertycket i kanalen på förgasaren att membranet öppnar en extra kanal vilket ger motorn extra soppa när det behövs akut, som tex när du plötsligt drar fullgas Är kanalerna vid bembranet täta av lera o damm (vilke ofta sammlas där) så dör motor istället när du drar fullgas Du behöver inte justera förgasarnålen
Citera
2010-12-02, 14:20
Medlem
The-Stigs avatar
justera blandningen med blandningsskruven.

står i manualen vart den sitter.
Citera
2010-12-02, 20:50
Medlem
Mr.Sifons avatar
Typiskt 4takts "problem" med förgasare..

Problemet är att den får för mycket bensin på en gång. Förgasar inställningar är vad det handlar om.
svårt att få bort problemet, däremot tror jag inte du upplever det när du kör, alls ^^
Gjorde inte jag iallafall. Sen bytte jag till 2takt, bästa jag gjort i hela mitt liv
Citera
2010-12-04, 14:53
Medlem
Jorgen-js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sifon
Typiskt 4takts "problem" med förgasare..

Problemet är att den får för mycket bensin på en gång. Förgasar inställningar är vad det handlar om.
svårt att få bort problemet, däremot tror jag inte du upplever det när du kör, alls ^^
Gjorde inte jag iallafall. Sen bytte jag till 2takt, bästa jag gjort i hela mitt liv

Det märks inte när man kör lugnt, men när man ska ha upp den på bakhjulet eller dra på i en uppförsbacke eller liknande då är det jobbigt för mycket bensin? ska jag prova sänka nålen igen då eller?
Citera
2010-12-04, 14:54
Medlem
Jorgen-js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirAssMonkey
Vad är det för cross? Jag har en Honda CRF -05. På förgasaren sitter det en såkallad accelerations pump, det serut som ett litet tefat som sitter på förgasarens under sida, lite förskjutet åt något håll, minns inte exakt vilket. Det är tre skruv som håller locket, skruva loss kruvarna och ta ut gummi membranet som sitter däri, gör rent noga och blås rent kanalen med tryckluft eller liknande

När du dra full gas så gör undertycket i kanalen på förgasaren att membranet öppnar en extra kanal vilket ger motorn extra soppa när det behövs akut, som tex när du plötsligt drar fullgas Är kanalerna vid bembranet täta av lera o damm (vilke ofta sammlas där) så dör motor istället när du drar fullgas Du behöver inte justera förgasarnålen
jag har ingen accelerations pump
Citera
2010-12-05, 00:23
Medlem
Tyyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Stig
justera blandningen med blandningsskruven.

står i manualen vart den sitter.

nejnej, helt fel. Den skruven ställer bara blandningen för tomgången.

Omöjligt att säga vad det är,

För mycket eller för lite bensin..
"blöddrar" = för mycket
"böar/möar" = för lite.

choke:a och se om den går bättre, gör den det så får du sätta i ett större munstycke.
Citera
2010-12-05, 01:47
Medlem
De är till 99% säkert att de är accpumpen i förgasaren som behöver justeras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in