2010-09-27, 14:47
  #13
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Aktuellt igår, 50 000 industrijobb som försvann i krisen kommer inte tillbaks.

Motivera vad vi ska med invandring till....

Tja det var ju också ett sätt att lösa uppgiften på. Men siffran borde gå att hitta någonstans.
Citera
2010-09-27, 14:57
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Du fattar inte riktigt va? Arbetskraftsinvandring innebär att jag får invandra och uppehålla mig i ett land om jag ordnar ett arbete där. Om jag lyckas ordna ett arbete betyder det att det inte funnits inhemsk arbetskraft att tillgå eller att jag varit mer kvalificerad. Det finns massor av arbeten som är svåra att tillsätta på grund av kompetensbrist i Sverige.
Det finns inga krav på speciell kompetens. Alla som kan skaffa ett jobb i Sverige, vare sig det är som städare eller dataspecialist, är välkomna.

http://www.migrationsverket.se/info/160.html#h-Kravforattfaarbetstillstand
Citat:
Krav för att få arbetstillstånd
För att få tillstånd krävs det att:
du har ett giltigt pass.
du kan försörja dig på arbetet.
arbetet är av en sådan omfattning att lönen är minst 13 000 kronor i månaden
din arbetsgivare har annonserat tjänsten i Sverige och EU under minst tio dagar.(Vid nyrekrytering.)
din arbetsgivare erbjuder anställningsvillkor som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
din arbetsgivare ger berörda fackliga organisationer tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren i arbetserbjudandet.


http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001751/Avgjorda+arbetsmarknads%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2 009.pdf
Citera
2010-09-27, 15:01
  #15
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Det finns inga krav på speciell kompetens. Alla som kan skaffa ett jobb i Sverige, vare sig det är som städare eller dataspecialist, är välkomna.

http://www.migrationsverket.se/info/160.html#h-Kravforattfaarbetstillstand



http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001751/Avgjorda+arbetsmarknads%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2 009.pdf

Och det är så klart så det ska vara - det är ju inte någon statlig myndighet som delar ut jobben i Sverige. Det är arbetsgivaren som kräver en viss kompetens. Varför skulle arbetsgivaren göra sig besväret att anställa en utlänning om det fanns lika bra sökande lokalt?
Citera
2010-09-27, 15:18
  #16
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Och det är så klart så det ska vara - det är ju inte någon statlig myndighet som delar ut jobben i Sverige. Det är arbetsgivaren som kräver en viss kompetens. Varför skulle arbetsgivaren göra sig besväret att anställa en utlänning om det fanns lika bra sökande lokalt?
Fast delar av arbetskraftsinvandringen verkar skum. Varför behöver vi importera 253 städare när vi har massarbetslöshet?
http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001751/Avgjorda+arbetsmarknads%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2 009.pdf
Citera
2010-09-27, 15:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Fast delar av arbetskraftsinvandringen verkar skum. Varför behöver vi importera 253 städare när vi har massarbetslöshet?
http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001751/Avgjorda+arbetsmarknads%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2 009.pdf
Mohammed, som har städfirma, importerar tre kusiner från Somalia. Billigare och smidigare än att anlita flyktingsmugglare.
Citera
2010-09-27, 15:38
  #18
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Ja, jag är liberal. Socialistiska idéer om att styra marknader har under 100 år bevisats inte fungera. "Kapitalet suger ut arbetarklassen".. kom in i 2000-talet för fasen. Du lever i en ideologisk bubbla.

Nej det som jag pratar om stämmer till 100% och har stämt genom hela historien, vad tror du det är som har byggt Sverige och Nordeuropa till sådana succehistorier. Här har du ditt samhälle.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism#V.C3.A4lf.C3.A4rdstj.C3.A4nster
Som jag tvivlar någon vill bo i.
Osvenskt så det förslår..
__________________
Senast redigerad av foool13 2010-09-27 kl. 15:45.
Citera
2010-09-27, 16:29
  #19
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Fast delar av arbetskraftsinvandringen verkar skum. Varför behöver vi importera 253 städare när vi har massarbetslöshet?
http://www.migrationsverket.se/download/18.78fcf371269cd4cda980001751/Avgjorda+arbetsmarknads%C3%A4renden+hel%C3%A5ret+2 009.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Mohammed, som har städfirma, importerar tre kusiner från Somalia. Billigare och smidigare än att anlita flyktingsmugglare.

Till att börja med "importerar" man varor, inte människor. Om ni får ett jobb i ett annat land, är ni "importerade" då? Fundera lite på er människosyn.

Ja, varför tar inte arbetslösa svenskar städjobb och varför föredrar arbetsgivare att anställa invandrare? Här är några teorier:
* Svenskar kanske hellre lever på bidrag och spelar TV-spel än att ta ett städjobb?
* Invandrare kanske gnäller mindre och jobbar hårdare
* Svenskar kanske tycker det är en mänsklig rättighet att bo i Överkalix och vägrar flytta dit jobben finns, till skillnad från de som reser över halva jordklotet för ett städjobb trots att de kommer till ett annat land där en liten argsint grupp gör allt för att de ska känna sig ovälkomna.
Citera
2010-09-27, 16:35
  #20
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Nej det som jag pratar om stämmer till 100% och har stämt genom hela historien, vad tror du det är som har byggt Sverige och Nordeuropa till sådana succehistorier. Här har du ditt samhälle.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyliberalism#V.C3.A4lf.C3.A4rdstj.C3.A4nster
Som jag tvivlar någon vill bo i.
Osvenskt så det förslår..

Jag är liberal men inte "nyliberal". Om Sverige och Nordeuropa är success stories kan diskuteras. Det finns det som är bra och det finns det som är mindre bra. Idag tycker till och med de flesta intelektuellt hederliga socialdemokrater att vi fick en för stor socialiseringsgrad i Sverige på 80-talet. Varför tror du annars vi fått lägre skatter, friskolor, avregleringar och utförsäljningar av statsägda företag. Offentliga sektorn behöver inte bli större, utan bättre.
Citera
2010-09-27, 16:56
  #21
Medlem
The Rig Vedas avatar
Kulturmarxisterna började kalla sig liberaler på 90-talet och det är därför vi inte längre behöver vänstern, liberalerna är de nya PK-fjantarna.
Precis som i USA, lillebror Sverige.
Citera
2010-09-27, 17:07
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Till att börja med "importerar" man varor, inte människor. Om ni får ett jobb i ett annat land, är ni "importerade" då? Fundera lite på er människosyn.

Ja, varför tar inte arbetslösa svenskar städjobb och varför föredrar arbetsgivare att anställa invandrare? Här är några teorier:
* Svenskar kanske hellre lever på bidrag och spelar TV-spel än att ta ett städjobb?
* Invandrare kanske gnäller mindre och jobbar hårdare
* Svenskar kanske tycker det är en mänsklig rättighet att bo i Överkalix och vägrar flytta dit jobben finns, till skillnad från de som reser över halva jordklotet för ett städjobb trots att de kommer till ett annat land där en liten argsint grupp gör allt för att de ska känna sig ovälkomna.
Jag kan inte tro att du är så naiv att du tror att det råder brist på städare i Sverige (8% arbetslöshet). Om arbetsgivaren av någon anledning vill ha en invandrare så finns det massor med arbetslösa i våra förorter.
Citera
2010-09-27, 17:32
  #23
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Jag är liberal men inte "nyliberal". Om Sverige och Nordeuropa är success stories kan diskuteras. Det finns det som är bra och det finns det som är mindre bra. Idag tycker till och med de flesta intelektuellt hederliga socialdemokrater att vi fick en för stor socialiseringsgrad i Sverige på 80-talet. Varför tror du annars vi fått lägre skatter, friskolor, avregleringar och utförsäljningar av statsägda företag. Offentliga sektorn behöver inte bli större, utan bättre.

Det går inte att debattera med en nyliberal.. principerna är så annorlunda.
Det här är självklart för att de har gått på de nyliberala agendan och när man väl har sänkt skatterna så... "starve the beast" fast i svensk form.. har man en gång sänkt dem så är det svårt att höja igen..
Vad svenskarna tycker är däremot inte så svårt att förstå, det är bara att kolla på opinionsundersökningar för vinster i skolan.. vård etc.. svensken har inte förändrats så mycket.
Jag avslutar härmed och hoppas att du vaknar upp från din nyliberala törnrosa-sömn när du blir lite äldre och visare. Du föraktar uppenbarligen det svenska samhällsbygget men det gör inte majoriteten av de svenska medborgarna... när du går igenom fråga för fråga och övergripande principer.
__________________
Senast redigerad av foool13 2010-09-27 kl. 17:37.
Citera
2010-09-27, 17:45
  #24
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jösses foool13. Hur mår du egentligen?

För att ge lite tips till läxläsaren

Arbetskraftsinvandring - en lösning på försörjningsbördan? - SCB
http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?PublObjI d=1770

Kalkyler om försörjningskvoter och arbetskraftsinvandring - SCB
http://www.scb.se/statistik/BE/BE0701/2000I02/BE51ST0206_03.pdf

Samt låna denna bok på bibblan
Arbetskraftsinvandring till Sverige: befolkningsutveckling
http://books.google.com/books?id=rqcVzfXJMBIC&pg=PA224&lpg=PA224&dq=arbets kraftsinvandring+SCB&source=bl&ots=iDk9KlNXzK&sig= xpb14i8jHYXz2kmk3thKrYNaMPc&hl=en&ei=132gTILDHYqBO N7UyYgL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved =0CB8Q6AEwAg


Arbetskraftinvandring skall bara ske när man vid den specifika tidpunkten har arbetskraftsbrist inte annars.. (ett land som Sverige med relativt sett förhållandevis höga löner kommer alltid att ha den möjligheten, inom överskådlig framtid.)
Och den här bristen skall inte ha skapats av medveten förd politik tex i utbildningsväsendet. (för att uppmuntra till arbetskraftinvandring och lönepress och lönespridning)
Man skall arbeta planlagt för att tillgodose behoven på längre sikt på arbetsmarknaden...
Det mesta du refererar till där handlar om framtiden.
__________________
Senast redigerad av foool13 2010-09-27 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in