• 1
  • 2
2010-09-23, 11:37
Medlem
Gå till läkaren snabbt. Läkaren lär då säga till dig: "Oj, vilken tur att du kom så snabbt, annars hade det kunnat läka av sig själv".

Nejdå, men jag vet inte. Om du inte behöver sy är det bara att hålla rent så läker det ihop. Svårt att skynda på den processen.
Citera
2010-09-23, 14:21
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
vidare undrar jag om de som påstår att sår ska ha luft?
vad får ni denna kunskap från och hur ofta lägger ni om sår?

Ja, att ett sår utan infektion ska hållas torrt beror på att bakterier trivs i fukt och växer till där.
Bakterier på en torr yta dör på kort tid. Därav nyttan med torr yta.
När ett sår läkt på ytan, men fortfarande är ömtåligt, bör man skydda det med en torr gasvävskompress (lämpligen fäst med lite hudvänlig häfta på rulle). Plåster kan bli väldigt tätt och dra till sej fukt. Ett fuktigt sår läker inte så snabbt.
Ett torrt fint sår behöver man inte lägga om ofta. Dock så kan det ju bero på om det blir vått när man duschar t.ex.
Ett sår på hand/finger får läggas om ofta eftersom handen blir smutsigare och våtare än andra delar av kroppen vanligen.

Givetvis ska man inte hälla salt i sår. Däremot är koksaltlösning (natriumklorid) utmärkt att göra rent med.
Mvh
Citera
2010-09-23, 22:56
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595
...
Annars så har Cederroths Salvequick ett Aloe Veraplåster numera, just p.g.a. att de upptäckt den suveräna läkningsförmågan hos Aloe. Men vad vet väl Sveriges största plåsterföretag om sårläkning jämfört med heller78, DrPoe, thensome, DrZlatan, EulerBoy, m.fl "FB-vitrockar"...
Hehe, nej företag har ju aldrig cyniskt försökt tjäna pengar oavsett vem som tar skada...
Mer allvarligt, man orkar inte svara på K595. Det räcker med detta: K595 har varken utbildning eller relevant erfarenhet, användaren hittar på siffror som passar den bild K595 önskar förmedla. Dessutom har K595 påstått att forskning inom medicin aldrig kan visa vad som är bättre behandling, dvs att all medicinsk forskning är meningslös. Så fråga er själva om det är en god idé att ta något K595 skriver om medicin eller hälsa på allvar.
Citera
2010-09-24, 01:28
Medlem
montevideos avatar
eliza:
jag frågar för att jag tycker att det är intressant hur ni resonerar. stänga in fukt är inte samma sak som att hålla såret fuktigt (de flesta sår trivs i och läker bäst i fuktig miljö, så vad du fått din fakta ifrån undrar jag av ren nyfikenhet). ett sår utan infektion skall med andra ord inte alltid läggas om torrt. att läka sår på ytan men inte inuti är inte så eftersträvansvärt, då risken att man kapslat in bakterier är större än om man håller det fuktigt med förband. och visst vill man skydda det från orenheter men kan inte alltid skydda det från bakterier eftersom bakterier finns i miljardtals på vår egna hud.

ett sår med en snittyta från en kniv får väl betraktas som relativt rent och okomplicerat men det är jobbigt att få in skit i det vilket händer lätt när man skurit sig i fingret. därför skulle jag rekommendera ett förband, kanske inte ett plastigt plåster utan kanske ett bra i "tyg" från salvequick eller vad nu plåsterföretag kan tänkas heta..

äh, jag ville bara malla mig lite. jobbar ju som sjuksköterska..
Citera
2010-09-24, 13:02
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
eliza:
jag frågar för att jag tycker att det är intressant hur ni resonerar. stänga in fukt är inte samma sak som att hålla såret fuktigt (de flesta sår trivs i och läker bäst i fuktig miljö, så vad du fått din fakta ifrån undrar jag av ren nyfikenhet). ett sår utan infektion skall med andra ord inte alltid läggas om torrt. att läka sår på ytan men inte inuti är inte så eftersträvansvärt, då risken att man kapslat in bakterier är större än om man håller det fuktigt med förband. och visst vill man skydda det från orenheter men kan inte alltid skydda det från bakterier eftersom bakterier finns i miljardtals på vår egna hud.

ett sår med en snittyta från en kniv får väl betraktas som relativt rent och okomplicerat men det är jobbigt att få in skit i det vilket händer lätt när man skurit sig i fingret. därför skulle jag rekommendera ett förband, kanske inte ett plastigt plåster utan kanske ett bra i "tyg" från salvequick eller vad nu plåsterföretag kan tänkas heta..

äh, jag ville bara malla mig lite. jobbar ju som sjuksköterska..

Även jag har min sjukvårdsutbildning så jag vet att vi båda är av olika generationer.
Ett sår som är infekterat eller bara rodnat lägger jag gärna om med Alsol eller Natriumklorid - vått. Men ser det fint ut så blir det torrt - men det har du säkert uppfattat. Och visst ska såret helst läka inifrån och ut, du har rätt! Men det gör det ju inte alltid.
(har också förenklat för barn och barnbarn med barndomens obligatoriska skrubbsår och som vrålar när man ska tvätta rent - ja, dom hamnade i badkaret med leksaker en halvtimme. Sedan var såren vanligen rena, ett sätt som även läkare godkände - förr. Tvål och vatten är inte att förringa.)

Men jag gissar att vi båda har rätt även om det skiljer lite mellan tekniker. De sår vi haft kontakt med har ju som regel läkt bra!
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in