Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Finns det någon, som med trovärdiga källor, kan motbevisa Betnérs uträkningar i följande inlägg?
http://www.magnusbetner.com/2010/06/...raterna-del-5/
Men Betner sitter ju bara och gissar. Två enkla exempel som belyser vad jag menar. Betners gissningar är fetmarkerade
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Betner
Om man bläddrar till Statsbudgetens bilaga nr 6 eller tittar här så ser man att hela rättsväsendet, alltså inkl SÄPO, domstolar, polis och allt annat kostar knappt 36 miljarder. De utlands födda är ca 18% av Sveriges befolkning, men eftersom de politiskt inkorrekta kommer gnälla om att invandrare begår brott så belastar vi dem med 25% av den summan och lägger på 9 miljarder som kostnad för gruppen.
Sjukvården kostar 192 miljarder om året och om vi ger utlands födda 20% av den kostnaden
Dessa andelar, 25 respektive 20%, har han ju inga belägg för. Det är ju bara något han drar till med. Vem som helst kan sitta och gissa, det är väl ingen bedrift. Personligen finner jag dessa andelar väldigt låga, tror nog att de skulle behöva justeras upp en hel del, men det är inget som jag har belägg för, jag gissar bara, precis som Betner
Finns hur mycket som helst att ifrågasätta av hans "beräkningar", dels rent siffermässigt (jag gav två konkreta exempel ovan), och dels även hans resonemang kring invandringens kostnader. Man kan inte bara ta utgiftsposter och addera ihop dessa. Det hela är ju komplexare än så
Om tex en svensk är sjukskriven en månad pga att han har blivit nerslagen av några invandrare, då måste ju denna sjukskrivning räknas som en invandringskostnad trots att det är en svensk som är sjukskriven. I tex sjukskrivning så kan man inte enbart titta till andelen sjukskrivna bland svenskar och bland invandrare, man måste även titta på orsaken (som i exemplet jag gav). Finns massor av sådana där små detaljer att ta hänsyn till på en massa olika områden