• 1
  • 2
2010-09-20, 20:51
Medlem
Man har ju hört mycket om Ebay, som ska vara övriga världens Blocket/Tradera. Men eftersom folk från andra länder handlar där undrar jag lite hur man går tillväga om man vill sälja ett objektiv där? Borde vara lättare att få objektivet sålt där eftersom Ebay är mycket större än Blocket, men å andra sidan så borde ju fraktavgiften bli ganska dyr om man ska skicka tvärs över hela världen. Ska man hålla sig till Blocket kanske?

Fö så visste jag inte vart jag skulle lägga tråden... fick hamna här.
Citera
2010-09-20, 21:01
Medlem
Forbliranonyms avatar
Kör på tradera, risken är stor att ingen köper det på ebay. Dessutom har tradera sjukt mycket kunder nu jämfört med 2004.
Citera
2010-09-20, 21:03
Medlem
Varför ens ha blocket-skiten i åtanke? I din position skulle jag ta reda på vad objektivet går för på tradera, resp. ebay och därefter välja om du vill sälja det på tradera eller blocket.

Som sagt, välj tradera eller ebay. Inte blocket!
Citera
2010-09-21, 12:27
Medlem
idi_amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Varför ens ha blocket-skiten i åtanke? I din position skulle jag ta reda på vad objektivet går för på tradera, resp. ebay och därefter välja om du vill sälja det på tradera eller blocket.

Som sagt, välj tradera eller ebay. Inte blocket!

Vad är det för fel på Blocket?
Citera
2010-09-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idi_amin
Vad är det för fel på Blocket?
Tyvärr finns det en begränsning för hur många tecken man kan använda i ett inlägg på FB. Annars hade jag gärna svarat på den frågan.
Citera
2010-09-21, 21:56
Medlem
Nu har jag lagt upp en auktion på Tradera, men det kom aldrig upp nånting om att jag skulle betala annonsen. Fast det stod att den kostade 10:-?!
Citera
2010-09-21, 22:52
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Nu har jag lagt upp en auktion på Tradera, men det kom aldrig upp nånting om att jag skulle betala annonsen. Fast det stod att den kostade 10:-?!

Du får en faktura av Tradera efter ett tag. Det är inget fast pris utan en procent på försäljningssumman så hur mycket det blir beror på hur bra betalt du får. Sen finns det extratjänster så det beror även på hur många såna du klickade i.

Jag tycker att priserna generellt brukar ligga högre på Tradera än på eBay så jag skulle nog hellre sälja där. Sen är det förstås ett större omak att skicka grejer till andra länder också. När man ska köpa är eBay däremot fint, utbudet är otroligt mycket större och priserna som sagt ofta lägre.
Citera
2010-09-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
[...]När man ska köpa är eBay däremot fint, utbudet är otroligt mycket större och priserna som sagt ofta lägre.
Och fraktpriset är betydligt högre och tullen är ibland jävliga och debiterar en mycket pengar i skatt.
Citera
2010-09-21, 22:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Och fraktpriset är betydligt högre och tullen är ibland jävliga och debiterar en mycket pengar i skatt.

Nja, fraktpriserna är inte så blodiga tycker jag och tull är ju bara ett problem om man handlar från USA. Jag har handlat från Tyskland och Storbritannien ett par gånger. Även där är utbudet radikalt mycket bättre på mycket och priserna klart lägre. Jag har dessutom aldrig betala tull på en ebay-vinst från USA heller... Men visst måste man ta med det i beräkningarna, jag säger inget annat.
Citera
2010-09-21, 23:09
Medlem
Citat:
Nja, fraktpriserna är inte så blodiga tycker jag och tull är ju bara ett problem om man handlar från USA. Jag har handlat från Tyskland och Storbritannien ett par gånger. Även där är utbudet radikalt mycket bättre på mycket och priserna klart lägre. Jag har dessutom aldrig betala tull på en ebay-vinst från USA heller... Men visst måste man ta med det i beräkningarna, jag säger inget annat.
Frakt från USA är förjävla dyr. Har man otur åker man på tullavgift vid ebay-köp (från USA). Det har hänt mig en av tjugo gånger eller liknande.
Citera
2010-09-21, 23:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Frakt från USA är förjävla dyr. Har man otur åker man på tullavgift vid ebay-köp (från USA). Det har hänt mig en av tjugo gånger eller liknande.

Jo, risken finns men som sagt har jag inte råkat ut för det själv. Nu har jag inte 20 ebayköp från USA, men ändå. I regel finns det goda möjligheter att undvika tull och moms när man köper av privatperson, det är värre med köp från företag som envisas med att tulldeklarera ordentligt.

Sen kvittar det att frakten är ett par hundringar om varan är någon tusing eller två billigare i USA än här (vilket har varit fallet flera gånger), om den över huvud taget går att få tag på i Sverige...
Citera
2010-09-21, 23:25
Medlem
Citat:
Jo, risken finns men som sagt har jag inte råkat ut för det själv. Nu har jag inte 20 ebayköp från USA, men ändå. I regel finns det goda möjligheter att undvika tull och moms när man köper av privatperson, det är värre med köp från företag som envisas med att tulldeklarera ordentligt.

Sen kvittar det att frakten är ett par hundringar om varan är någon tusing eller två billigare i USA än här (vilket har varit fallet flera gånger), om den över huvud taget går att få tag på i Sverige...
Jo, om varan kostar mycket, men är billigare än i Sverige så är ju fraktkostnaden inte så mycket att räkna med. Många gånger har jag dock beställt böcker för fem kronor och betalat 95 kronor i frakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in