Citat:
Ursprungligen postat av firstclassriot
Behöver du "blåsa" eller fulspela kunder för att tjäna de summorna och hur mycket innebär din lön att 3 tjänar på dig?
Bra fråga.
För ett par år sedan va det precis som många tror, rena vilda västern. Vi ljög visserligen inte rakt ut men vilseledde folk ang täckning, bindningstider och produkter.
Då tjänade jag ännu mer pengar men det höll inte utan operatören (telenor i detta fallet, enbart dom jag jobbat för pga högst provision) insåg efter ett tag att det smakade mer än det kostade för dom.
Numera jobbar jag på ett annat bolag som är en återförsäljare åt telenor. Och vi har faktiskt som mål att ha 100 % nöjda kunder. Numera är jag 100 % ärlig, självklart förskönar man sanningen en aning men så är det med alla säljare. Mitt mål är att kunna ringa och förlänga alla kunder jag har sålt till och lyckas alltid med det.
Man får jobba hårdare och tjänar kanske 100-200 000 om året mindre men jag tycker det är betydligt roligare att kunna ringa upp alla kunder en månad senare och få tack av dom. Tycker det är roligare att jobba nu med nöjda kunder.
Så svaret är faktiskt nej, jag och många av mina kollegor behöver inte fulspela för komma upp i dom siffrorna. Men då är det några års erfarenhet, rätt personlighetoch ett bra avtal för att ens närma sig den lönen.
När det gäller vad telenor tjänar så rör det sig om en hel del. Jag säljer enbart företags abonnemang och snittar på cirka 80-120 nya abonnemang per månad. Med lite simpel matte så skulle jag säga att dom drar in 20 tusen per abonnemang under bindningstiden, innan deras utgifter för användning av nät och personal. Jag får mellan 900-1500 kr per nytecknat abonnemang.