2010-09-10, 00:12
Medlem
firstclassriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondie
Jag jobbar själv som säljare åt telenor. Dock via telefon, tycker det du skriver är intressant. Håller totalt med om att operatörerna inte tänker på kunderna. Vi säljare kommer alltid styra in kunden på dom abonnemang och tjänster som vi tjänar mest på, inte kunden.
Det låter ganska sjukt men vi kommer alltid bry oss mer om vår lön än kundens prid.
Jag tillhör en av dom killar som taxerar över millionen, är det någon som undrar något ang denna världen svarar jag gärna.

Behöver du "blåsa" eller fulspela kunder för att tjäna de summorna och hur mycket innebär din lön att 3 tjänar på dig?
Citera
2010-09-10, 00:18
Bannlyst
Hur i helvete kan man jobba som telesäljare öht? Hur pantad är man då?
Citera
2010-09-10, 00:38
Medlem
KIFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Läs fakturaspecen... Där står allt...

Men spontant så gissar jag att du betalar 499kr för abonnemanget + en summa för data trafiken. Och sedan gissar jag att du "fick" telefonen när du skrev på, och får det får du betala en förhöjd avgift. Dvs slutsumma 800-900kr/mån.

är inte handikappad asså.. läser specen!

mobilen ingår i 499.. alltså borde fakturan ligga på 499..

ne blir operatörsbyte nästa gång..
Citera
2010-09-10, 09:00
Medlem
Janne-Taikons avatar
Hahaha om man tror att mobilsäljare är unika på det området att de försöker styra in kunden på det som de tjänar absolut mest på själva, ja då är det ganska så illa ställt.

I alla företag oavsett logotype som har en säljarkår så finns den mentaliteten, det är ju ett av grundkraven på säljare, att det ska vara "hungriga" och vad motiverar denna hunger bäst? Jo sånt som säljaren själv kan tjäna grova slantar på.

Man har ett ansvar som köpare med och det går alltid att säga nej om man inte vill ha det som säljaren erbjuder, jag har haft 3 sen de startade jag är mycket nöjd med 3, jag gillar de säljare som ringer därifrån och jag stör mig inte ett smack på om säljaren tjänar pengar på mig, så länge jag får det jag vill ha.
Citera
2010-09-10, 11:46
Medlem
Tycker deras hemsida är intressant utformad. Kommer ihåg att ville förlänga mitt abonnemang och letade information så tryckte jag på en knapp (som inte stod köp eller indikerade att jag skulle köpa det abonnemanget). På nästa sida stod det att jag hade det abonnemanget nu. Som tur är kunde jag be dom ta tillbaka den beställningen. Sjukt att det blev en beställning dock.

Mvh, S.

*fixade stavfel.
Senast redigerad av Gustafsson20 2010-09-10 kl. 11:55.
Citera
2010-09-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Taikon
Hahaha om man tror att mobilsäljare är unika på det området att de försöker styra in kunden på det som de tjänar absolut mest på själva, ja då är det ganska så illa ställt.

I alla företag oavsett logotype som har en säljarkår så finns den mentaliteten, det är ju ett av grundkraven på säljare, att det ska vara "hungriga" och vad motiverar denna hunger bäst? Jo sånt som säljaren själv kan tjäna grova slantar på.

Jag jobbar själv på telefonsupport och ser denna mentalitet hos många medarbetare då vi tjänar bonus desto mer support vi ger. Resultatet blir sämre/ofullständig support. Som ofta resulterar att de behöver ringa in och prata med en ny agent efter en femton minuter.

Mvh, S.
Citera
2010-09-10, 12:41
Medlem
Dougs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIF
är inte handikappad asså.. läser specen!

mobilen ingår i 499.. alltså borde fakturan ligga på 499..

ne blir operatörsbyte nästa gång..

Även min månadssumma uppnår 800-900 nu, varje månad.

För ett år sedan, då jag även använde min mobil i arbeten låg jag på en månadskostnad runt 5-600.

Tydligen ringer jag mycket mer nu, fastän jag inte borde göra det, eller så har priset per minut ökat.
Citera
2010-09-10, 12:55
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.skaune
en notis ang uppsägningstid.

med detta inlägget vill jag inte idiotförklara någon alls, bara göra ett påstående.

när det gäller bindningstid på abbonemang så är det ett avtal man har skrivit på, dvs att man har accepterat villkoren på det avtalet inkluderat uppsägningstid, om det inte förbehåller sig så att man har blivit lurad av försäljaren så gäller avtalet, är det däremot så att man inte har förstått avtalat så ska man ju inte skriva på det från första början, är det något man inte förstår i butiken, så ska man inte skriva på det förräns säljaren har förklarat vad hela avtalet innebär, i detta fallet gäller det såklart att vara kritisk, gärna ställa 100 frågor för mycket än en för lite, som sagt man skriver på ett juridiskt bindande kontrakt, på dessa avtal står i detalj hur mycket man ska betala och hur länge man ska betala, däremot så vet jag att många säljare stressar fram en påskrift, detta ska man skita i, man ska aldrig skriva på ett avtal bara för att "slippa" fler argument om varför man ska ha abbonemanget.
jag har under mina år i branchen stött på många som säger att dom inte förstod vad det va dom skev på och ibland har dom rätt ut sagt, "jag skrev bara på för att han skulle sluta tjata"
detta är aldrig ett argument som håller när man vill avsluta abbonemanget innan bindningstiden går ut.
och att säga att man har blivit lurad håller sällan heller, det är i extremt få fall man får igenom ett sådant argument, och då är det oftast för att företaget har fått in många klagomål på just den säljaren som man kan få igenom den typen av reklamation.

hoppas att mitt budskap inte är för otydligt och att jag inte träffar för många ömma punkter

jag kan ju tilläga att pensionärer och kvinnor är överrepresenterade när det gäller frågor/missuppfattningar ang bindningstid.
Nu får dock 42§ KTjL anses analogt tillämplig i dessa sammanhang och konsumenten får såldes avbeställa tjänsten oavsett avtalad bindningstid.
Citera
2010-09-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Får väl ta och flika in lite här då jag jobbar för 3s kundtjänst och har gjort det sedan 2 månader ungefär. Jag (och mina kollegor) jobbar dock inte på 3 utan ett call-center företag som 3 köper kundtjänst av, men det gör ingen direkt skillnad för kunderna. Kan ju säga att under den korta tid jag jobbat där har jag redan börjat hata säljarna, och speciellt actionsäljarna, för det mesta är de ena riktiga spån som lovar en massa hit och dit som ej stämmer och sedan får vi på kundtjänsten ta skiten eftersom det är till oss kunden ska vända sig vid fel på ab/faktura/telefon etc.

Så är det inte bara hos Tre utan i princip alla operatörer som använder sig av såna säljare "lider" av såna problem.

Så länge de tjänar mer pengar än de förlorar på idiotsäljare så kommer det fortsätta att vara så.
Citera
2010-09-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firstclassriot
Behöver du "blåsa" eller fulspela kunder för att tjäna de summorna och hur mycket innebär din lön att 3 tjänar på dig?

Bra fråga.
För ett par år sedan va det precis som många tror, rena vilda västern. Vi ljög visserligen inte rakt ut men vilseledde folk ang täckning, bindningstider och produkter.
Då tjänade jag ännu mer pengar men det höll inte utan operatören (telenor i detta fallet, enbart dom jag jobbat för pga högst provision) insåg efter ett tag att det smakade mer än det kostade för dom.

Numera jobbar jag på ett annat bolag som är en återförsäljare åt telenor. Och vi har faktiskt som mål att ha 100 % nöjda kunder. Numera är jag 100 % ärlig, självklart förskönar man sanningen en aning men så är det med alla säljare. Mitt mål är att kunna ringa och förlänga alla kunder jag har sålt till och lyckas alltid med det.
Man får jobba hårdare och tjänar kanske 100-200 000 om året mindre men jag tycker det är betydligt roligare att kunna ringa upp alla kunder en månad senare och få tack av dom. Tycker det är roligare att jobba nu med nöjda kunder.
Så svaret är faktiskt nej, jag och många av mina kollegor behöver inte fulspela för komma upp i dom siffrorna. Men då är det några års erfarenhet, rätt personlighetoch ett bra avtal för att ens närma sig den lönen.

När det gäller vad telenor tjänar så rör det sig om en hel del. Jag säljer enbart företags abonnemang och snittar på cirka 80-120 nya abonnemang per månad. Med lite simpel matte så skulle jag säga att dom drar in 20 tusen per abonnemang under bindningstiden, innan deras utgifter för användning av nät och personal. Jag får mellan 900-1500 kr per nytecknat abonnemang.
Citera
2010-09-10, 15:34
Medlem
Så glad att mitt 3 abbonemang kunde sägas upp. (Pga. täckningsgarantin)

När jag hade 3 så låg min räkning på ca 350 kr. Nu när jag har tele 2 student ligger jag på runt 120 kr/mån, och nu använder jag telefonen betydligt mer.

3 är ett skämt, så kul att jävlas me dom som försöker sälja på mig skiten, hur fan skulle dom någonsin kunna vara billigare än tele 2.
Citera
2010-09-10, 16:01
Medlem
Nu ska jag göra det lätt för alla här

Gå till konsumentverket finns typ i varje stad eller gå in på deras hemsida!
Varför ni skall göra det, enkelt när konsumentverket ringer till butiker eller företag blir dom skit skraja.
Det är typ samma effekt som när kurd-ali snackar om att hämta kusiner.
Även om det är så att konsumentverket inte kan hjälpa er genom att kontakta företagen så kan dom oftast säga precis va som gäller och va ni ska säga till företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in