• 1
  • 2
2010-09-07, 17:55
Medlem
Anxies avatar
Jag är för tillfället i färd med att flytta från helveteshålet Lambohov och fundelurar lite på hur det är att bo i Ljungsbro. Tänkte därför höra om det finns någon på fb med erfarenheter, specifikt av Härna, Evastigen och närliggande områden.
Jag vill komma bort från allt jävla liv, gap, skrik, ungjävlar och annat slödder som finns i Lambo. Jag vill ha det tyst och lugnt omkring mig och helst slippa alltför nyfikna och högljudda grannar. Jag vill dessutom inte delta i någon påtvingad grannaktivitet såsom städning av gårdar, grannfester och dylikt helveteskap. Jag inser att jag nog gör mig bäst boende i en liten stuga i skogen, långt från civilisationen, men som det ser ut nu har jag dessvärre inte möjlighet till det.

Så, finns här någon Ljungsbrobo eller någon med inblick i det Ljungsbroska samhället som kan tala om för mig hur hålan är?
Citera
2010-09-07, 18:03
Bannlyst
Kan ju säga att du verkligen byter upp dig... Ljungsbro är en lungn liten "stad" utanför staden utan massa invandrare och annat tjafs.. Det borde du väl veta som bor i linköping?

Ska du bo i lägenhet eller har du köpt hus... själv har jag bott på lantmanagatan i lambohov så jag vet vilket helvete du genomlider just nu
Citera
2010-09-07, 18:25
Medlem
Anxies avatar
Jag borde väl egentligen vara lite mer "insatt", men jag har faktiskt knappt varit i Ljungsbro, förutom ett besök på simhallen som liten.

Ja, Lambohov, eller "Lilla Bagdad", är ett överjävligt område och jag känner att jag måste härifrån innan jag begår något otäckt vansinnesdåd.

Vilka är det egentligen som bor i Ljungsbro? Har försökt höra mig för lite bland bekanta och det lilla jag fått veta är att det ska bo mycket flummare och psykonauter där. Stämmer detta? Förr var det väl rasister och alkoholister, om jag har förstått det hela korrekt rätt?
Citera
2010-09-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anxie
...det lilla jag fått veta är att det ska bo mycket flummare...?

Jo det finns en del "flummare" men det är ett fint område. Du byter klart upp dig i alla fall.
Citera
2010-09-08, 09:37
Medlem
Maledictuss avatar
Du byter upp dig! I Ljungsbro slipper du allt slödder som finns i Lambohov, Ryd och Skäggetorp.

Är det hyresrätt, bostadsrätt eller hus du ska bo i?
Citera
2010-09-08, 12:04
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Du byter upp dig! I Ljungsbro slipper du allt slödder som finns i Lambohov, Ryd och Skäggetorp.

Skitprat. Smånassar, kringdrivande haschrökande idioter i mellersta tonåren som inte har nåt roligare för sig än att krossa rutor och klottra överallt är vad som finns i den byn. Ni här på FB som är så förtjusta i WT och begreppet i sig borde ta ett studiebesök där ...

Skulle inte bosätta mig där för allt smör i småland. Hellre skägget eller ryd, alla gånger.
Citera
2010-09-09, 15:12
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Skitprat. Smånassar, kringdrivande haschrökande idioter i mellersta tonåren som inte har nåt roligare för sig än att krossa rutor och klottra överallt är vad som finns i den byn. Ni här på FB som är så förtjusta i WT och begreppet i sig borde ta ett studiebesök där ...

Skulle inte bosätta mig där för allt smör i småland. Hellre skägget eller ryd, alla gånger.

Visst så såg Ljungsbro ut för några år sedan. Nuförtiden är det inte särskilt mycket sånt.
Citera
2010-09-10, 20:41
Medlem
Mohaves avatar
Det var ett tag sen jag var där men som jag minns Ljungsbro så är det rätt idylliskt. Inte överklass, inget slödder heller. Prydliga Svenssons i småtrevliga radhus. Påminde mig om bostadsområdet i Svenska hjärtan, om någon minns den TV-serien. Ligger fint vid Göta kanal. Men så mycket att göra där förutom att grilla i radhusträdgården finns det nog inte.
Citera
2010-09-11, 18:12
Medlem
Anxies avatar
Tack för alla svar!
Det är hyreslägenhet som gäller för mig, lutar åt området kring härnegatan.
Jag var där och kikade på området i onsdags och det såg riktigt mysigt ut. Mötte knappt en enda människa när jag strosade omkring. Utforskade Hemköp och blev mycket nöjd. Det verkar lovande.
Citera
2010-09-11, 18:37
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Visst så såg Ljungsbro ut för några år sedan. Nuförtiden är det inte särskilt mycket sånt.

Snälla nån, jag är ju där nästan varenda dag ... Jag har vänner som sitter i Vreta Närråd som väl är det närmaste Ljungsbro har en kommunstyrelse (det är en del av Linköpings kommun, men som sådan något satt på undantag) och det är väldigt mycket hasch, boffande, klotter och gammal hederlig alkohol i omlopp. Och så var det klottret. Och rasismen. Och smygnazismen.

Skulle ALDRIG någonsin låta mina ungar gå i Ljungsbroskolan t.ex., finns inte på kartan ens. Anledningen att jag är där såpass ofta ändå är just Hemköp och apoteket, som är mina närmaste alternativ då det gäller mat/medicin. Ljungsbro vårdcentral är driven av dårar, och möjligen, väldigt möjligen, kanske man skulle kunna tänka sig att bo ute vid golfbanan, i det området, men icke i "centrala" Ljungsbro.
Citera
2010-09-11, 21:55
Medlem
Anxies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Snälla nån, jag är ju där nästan varenda dag ... Jag har vänner som sitter i Vreta Närråd som väl är det närmaste Ljungsbro har en kommunstyrelse (det är en del av Linköpings kommun, men som sådan något satt på undantag) och det är väldigt mycket hasch, boffande, klotter och gammal hederlig alkohol i omlopp. Och så var det klottret. Och rasismen. Och smygnazismen.

Skulle ALDRIG någonsin låta mina ungar gå i Ljungsbroskolan t.ex., finns inte på kartan ens. Anledningen att jag är där såpass ofta ändå är just Hemköp och apoteket, som är mina närmaste alternativ då det gäller mat/medicin. Ljungsbro vårdcentral är driven av dårar, och möjligen, väldigt möjligen, kanske man skulle kunna tänka sig att bo ute vid golfbanan, i det området, men icke i "centrala" Ljungsbro.

Vad folk gör i sina hem skiter jag fullständigt i, så länge de inte stör andra. Gemene haschrökare är ju ändå en rätt lugn stolle, dessutom röker jag själv ibland så att det finns hasch i området gör mig inget. Däremot stör jag mig till bristningsgränsen på kringdrivande ungar, stora som små.
Boffare har jag väldigt liten erfarenhet av, men inbillar mig att de mest sitter hemma i soffan och suger på såna där gräddflaskor...

När du beskriver främlingsfientligheten, pratar du om folk som springer ute på gatorna och heilar och ger sig på gamla turktanter, eller pratar du om de som viskar "jävla blatte" och stör sig lite i sin ensamhet? Jag skiter i vad folk har för åsikter, sålänge de inte ger sig på folk och sabbar saker.

Själva grejen är att jag vill slippa alla ungar som springer ute och skriker till sent på kvällarna, jag vill ha lugn och ro omkring mig. Jag vill slippa vara rädd för att bli överfallen om jag skulle få för mig att gå ut på kvällen utan hund. (Har hänt mig två gånger på ett år i Lambohov)
Närhet till naturen är viktigt, då jag har hund och är ute och rör på mig mycket.
Grannar får gärna hålla sig till sina egna liv och skita i vad andra har för sig. Jag skiter i dem, och förväntar mig samma sak tillbaks.

Blä, är lite rådvill just nu. Jag MÅSTE flytta från Lambohov, värre ställe finns inte, om man inte räknar med Skäggetorp.
Citera
2010-09-13, 09:15
Medlem
Arasalls avatar
För det första - ursäkta att jag inte svarade tidigare - har haft fullt upp i "verkliga livet", så att säga!

Citat:
Vad folk gör i sina hem skiter jag fullständigt i, så länge de inte stör andra. Gemene haschrökare är ju ändå en rätt lugn stolle, dessutom röker jag själv ibland så att det finns hasch i området gör mig inget. Däremot stör jag mig till bristningsgränsen på kringdrivande ungar, stora som små.
Boffare har jag väldigt liten erfarenhet av, men inbillar mig att de mest sitter hemma i soffan och suger på såna där gräddflaskor... .

Problemet i just Ljungsbro är att det är väldigt mycket unga som röker hasch och boffar, säg i åldern 14-18 ungefär. Det gör de inte precis hemma i vardagsrummet, som du förstår. Vissa områden i byn är faktiskt bäst att undvika en helgkväll, eftersom det pågår både det ena och det andra, köp/sälj är bara en del av det hela.

Det finns heller ingen ungdomsgård eller liknande (i alla fall inte regelbundet, och öppet på de tider när det behövs) som kör någon form av uppsamlingsheat av lösdrivarna, så även om jag inte förstår just boffarna det allra minsta (det är ju fan livsfarligt) så förstår jag åtminstone till en viss gräns varför de driver runt. I den där åldern vill man ju sitta och fika nånstans, ha en plats att hänga, men det finns helt enkelt inte.

Citat:
När du beskriver främlingsfientligheten, pratar du om folk som springer ute på gatorna och heilar och ger sig på gamla turktanter, eller pratar du om de som viskar "jävla blatte" och stör sig lite i sin ensamhet? Jag skiter i vad folk har för åsikter, sålänge de inte ger sig på folk och sabbar saker..

Ptja, det finns ett ytterst begränsat antal invandrare i trakten, och "turktanter" existerar på det stora hela inte. Men de få som finns har det inte lätt. Eller de som ser annorlunda ut - naturligtvis finns det undantag, men det tiotal ungdomar i byn som jag vet ser "invandrarmässiga" ut, eller hur fan man nu ska uttrycka det - varierande härstamning, Libanon, Filippinerna, USA, Sudan, m.m. men svenska likförbannat - blir påhoppade nästan till vardags.

Sedan är det ju det här med klottret, som nästan undantagslöst är rasistiskt anstucket - svastikor, BSS (hur utdött det än är) och liknande. Krossade kurer vid busshållplatser, nedrivna affischer, sabbade planteringar, EPA-traktor-mosade rondeller ...

Citat:
Själva grejen är att jag vill slippa alla ungar som springer ute och skriker till sent på kvällarna, jag vill ha lugn och ro omkring mig. Jag vill slippa vara rädd för att bli överfallen om jag skulle få för mig att gå ut på kvällen utan hund. (Har hänt mig två gånger på ett år i Lambohov)
Närhet till naturen är viktigt, då jag har hund och är ute och rör på mig mycket.
Grannar får gärna hålla sig till sina egna liv och skita i vad andra har för sig. Jag skiter i dem, och förväntar mig samma sak tillbaks.

Blä, är lite rådvill just nu. Jag MÅSTE flytta från Lambohov, värre ställe finns inte, om man inte räknar med Skäggetorp.

Jag har vänner som bor i de nyare tegelhusen nere mot kanalen, längst ner på Evastigen. Där är det faktiskt ganska lugnt, och om du håller dig borta från området runt pizzerian och skolan (Ljungsbroskolan) tror jag definitivt inte att du får några problem. Det är liksom en zon mellan skolan, området kring Hemköp och pizzerian, Bagaregatan/Bernhards gränd som det brukar driva omkring skriande idioter ... Men överfall och sådant är såvitt jag vet ganska sällsynt.

Promenader längs kanalen är schysst, men det finns ett stort antal gnällhögar som inte gillar hundar där i omgivningen, tyvärr. Du kanske skulle titta på Brunnby-området i stället - också i Ljungsbro, men utanför skrikbältet, om man så säger. Där är det många med hund, och det är skitfint att gå vid Hedagatan och vid kanalen där, och de flesta som skriker, bråkar och gapar i det området är treåringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in