2010-09-07, 10:03
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Anser ni att denna frågan är så viktig för er att den går före skola, sjukvård och skattepolitik för att ta några exempel.
Det låter inte speciellt rimligt.

Det är den ingalunda, däremot blir det givetvis så, som Rifter666 är inne på, att den person i det parti jag ändå tänkt rösta på som vill ha bort sexköpslagen får min röst. Självfallet är frågor om skatter, skola, vård etc. betydligt viktigare än den om sexköpslagen och det är ju ideologin i stort, sakfrågorna, och partiprogrammet i sin helhet som avgör var min röst hamnar, men eftersom jag ändå vet vilket parti jag ska rösta på, och alla kandidater i det partiet har någorlunda likartade uppfattningar i de stora samhällsfrågor du nämner, så kan en sådan här symbolfråga avgöra vilken kandidat som får mitt personkryss.
Citera
2010-09-07, 10:32
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Anser ni att denna frågan är så viktig för er att den går före skola, sjukvård och skattepolitik för att ta några exempel.
Det låter inte speciellt rimligt.

För att citera mig själv:

Citat:
Ett skrotande av sexköpslagen är av stor symbolisk vikt, och flera av dessa kandidater vill ha ett friare samhälle även på andra plan, eftersom de i många fall försvarar individens personliga integritet gentemot staten.
Citera
2010-09-07, 12:25
Medlem
Fyller på:

Johnny Olsson (PP)

http://scriptorium.se/josh/2010/07/2...lockgranserna/

Helena von Schantz (FP)

http://www.newsmill.se/artikel/2010/...till-jamlikhet

Ingrid Lundqvist (C)

http://lundqvist-ingrid.blogspot.com...onerat-om.html

Förutom Erik Laakso så är även Peter Karlberg en socialdemokrat med bra värderingar i den här frågan. Sen vet jag att en Anna Morvall har skrivit en mycket nyanserad c-uppsats om sexsäljare som referades på Isabellas blogg: http://sensuellqkonsult.wordpress.co...iska-debatten/ Det kan måhända vara samma Anna Morvall som satt i Ung Vänsters styrelse förut? http://www.ungvanster.se/template/arkiv/?pressID=815. Tyvärr kandiderar knappast varken hon eller Karlberg till riksdagen.
Citera
2010-09-07, 12:41
Medlem
När det gäller motståndare till sexköpslagen så tror jag att det är viktigt att skilja på de som är någorlunda vettiga och som utgår från omtanke (om än missriktad) från de som är fullständigt rabiata och låsta i sin uppfattning. Kanske får skit för detta, men jag uppfattar Josefin Brink (V) som en sådan hyfsat vettig och i överlag empatisk motståndare.

Rabiata radikalfeminister (eller bara moraltanter) utan nyansering är däremot Carina Hägg (S), Birgitta Ohlsson (FP), Zaida Catalan (MP), Johan Perhson (FP), Annika Qarlsson (C), Beatrice Ask (M) och typ hela KD . Att Claes Borgström eller Thomas Bodström (S) skulle lyssna på sexarbetares argument är väl också en avlägsen önskedröm.

När det gäller vettiga miljöpartister vill jag uppmärksamma Alex Lindskog: http://lindskog.blogspot.com/2007/05...-frtrycka.html, som nog tyvärr inte heller verkar vara kandidat till nån post eller uppdrag av något slag.
Senast redigerad av griffen 2010-09-07 kl. 12:54.
Citera
2010-09-07, 13:01
Medlem
slugs-Ps avatar
FP verkar ha lagt ifrån sig den liberala delen helt och hållet....

Ja förstår vad ni menar Bluestar och WW, det låter rimligt helt enkelt. Funderar i samma banor fast i andra frågor...
Citera
2010-09-07, 15:00
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
[...] Och Miljöpartiet vill ju jämställa sexköp mellan samtyckande vuxna med människohandel, med ett fängelsestraff på 10 år...

[...]

Citat:
Ursprungligen postat av griffen
[...]

När det gäller vettiga miljöpartister vill jag uppmärksamma Alex Lindskog: http://lindskog.blogspot.com/2007/05...-frtrycka.html, som nog tyvärr inte heller verkar vara kandidat till nån post eller uppdrag av något slag.

Det finns faktiskt flera miljöpartistiska riksdagskandidater som är ganska eller t.o.m. mycket positiva till att avskaffa sexköpslagen (jag uteslöt några som verkar tveksamma eller vill ersätta den med en annan typ av förbudslag):

Marita Bengtsson
Pia-Maria Bergius
Harriet Bouvin
Börje Engholm
Laura Fernandez
Petter Forkstam
William Grönlund
Ann Y Hellenborg
Esbjörn Hellström
Malin Hjalmarsson (rätt söt )
Lo Högberg
Bruno Kaufmann
Kerstin Lundh
Leif Olsén
Pierre Ringborg
Ann Kristin Schipper
Vlado Somljacan
Thomas Stjernquist
Erik Thor
Mats Öhrn

De två fetmarkerade kandidaterna verkar särskilt positiva till att avskaffa sexköpslagen och bör ägnas en extra tanke för den som vill rösta på miljöpartiet och samtidigt få bort sexköpslagen. Generellt sett tror jag dock att det finns större möjlighet på lång sikt att få bort lagen med ett långvarigt och kontinuerligt borgerligt regeringsinnehav.
Senast redigerad av BlueStar 2010-09-07 kl. 15:09.
Citera
2010-09-07, 15:16
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Det finns faktiskt flera miljöpartistiska riksdagskandidater som är ganska eller t.o.m. mycket positiva till att avskaffa sexköpslagen (jag uteslöt några som verkar tveksamma eller vill ersätta den med en annan typ av förbudslag):

Marita Bengtsson
Pia-Maria Bergius
Harriet Bouvin
Börje Engholm
Laura Fernandez
Petter Forkstam
William Grönlund
Ann Y Hellenborg
Esbjörn Hellström
Lo Högberg
Bruno Kaufmann
Kerstin Lundh
Leif Olsén
Pierre Ringborg
Ann Kristin Schipper
Vlado Somljacan
Thomas Stjernquist
Erik Thor
Mats Öhrn

De två fetmarkerade kandidaterna verkar särskilt positiva till att avskaffa sexköpslagen och bör ägnas en extra tanke för den som vill rösta på miljöpartiet och samtidigt få bort sexköpslagen. Generellt sett tror jag dock att det finns större möjlighet på lång sikt att få bort lagen med ett långvarigt och kontinuerligt borgerligt regeringsinnehav.

För mig spelar det nog ingen roll att dom vill avskaffa lagen, jag skulle aldrig kunna rösta på trädkramarna. Som du säger, på längre sikt är nog borgerlig regering bättre alternativ om man vill få bort lagen.
Citera
2010-09-07, 20:17
Medlem
Citat:

Marita Bengtsson
Pia-Maria Bergius
Harriet Bouvin
Börje Engholm
Laura Fernandez
Petter Forkstam
William Grönlund
Ann Y Hellenborg
Esbjörn Hellström
Lo Högberg
Bruno Kaufmann
Kerstin Lundh
Leif Olsén
Pierre Ringborg
Ann Kristin Schipper
Vlado Somljacan
Thomas Stjernquist
Erik Thor
Mats Öhrn

En gedigen lista, Bluestar . Lustigt att du som borglig väljare har bättre koll än mig, en rödgrön sympatisör med miljöpartiet som favorit, på de gröna kandidaterna. Hoppas så många av dom som möjligt når riksdagen.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
För mig spelar det nog ingen roll att dom vill avskaffa lagen, jag skulle aldrig kunna rösta på trädkramarna. Som du säger, på längre sikt är nog borgerlig regering bättre alternativ om man vill få bort lagen.

Poängen med tråden var väl annars att motståndare mot sexköpslagen kan ha olika politiska sympatier i övrigt, och att då hitta nån kandidat för alla att kryssa. För lika lite som ni vill rösta på "trädkramare", lika lite skulle jag vilja rösta på Alliansen. Har alltid betraktat mig som vänster politiskt så annat är uteslutet. I årets val röstar jag iofs på piratpartiet, men det är mest en nödåtgärd för att värna om vår integritet.

Betänk dock att sannolikheten är liten att Alliansen nånsin får med sig KD i den här frågan. Alltså kommer det krävas att minst ett rödgrönt parti är med på noterna för att en avkriminalisering/legalisering kan klubbas igenom. Vi behöver sammarbete över blockgränserna här.
Citera
2010-09-07, 20:44
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
[...]

Poängen med tråden var väl annars att motståndare mot sexköpslagen kan ha olika politiska sympatier i övrigt, och att då hitta nån kandidat för alla att kryssa.[...]

Självklart. Dock är jag tämligen säker på att det finns fler motståndare till sexköpslagen bland kandidaterna ur allianspartierna jämfört med de rödgröna. Bland exempelvis moderaterna är det ganska lätt att hitta flera som gärna skulle se att den avvecklas (att de sedan inte har en realistisk möjlighet att göra det när de väl sitter i Riksdagen, i alla fall inte på kort sikt, är en annan femma).

Citat:
Betänk dock att sannolikheten är liten att Alliansen nånsin får med sig KD i den här frågan. Alltså kommer det krävas att minst ett rödgrönt parti är med på noterna för att en avkriminalisering/legalisering kan klubbas igenom. Vi behöver sammarbete över blockgränserna här.

Alldeles riktigt. Frågan är sedan hur SD ser på saken i fall de kommer in i Riksdagen? Förhoppningsvis stödjer de den mer frihetliga linjen som bl.a. du och jag förespråkar, men jag har inte lyckats hitta något om vad de tycker i den här frågan. Ska kolla igenom SD:s och KD:s kandidater imorgon.

Vad gäller de rödgröna så verkar MP vid en snabb överblick ha flest kandidater med olika åsikter i den här frågan (liksom i många andra frågor), dock säger ju sig t.ex. Ann Kristin Schipper vara beredd att rösta emot sitt parti i den här frågan, men hon lär nog dessvärre rätta in sig i ledet om hon kommer in i Riksdagen och då tvingas smaka på partipiskan.
Citera
2010-09-07, 20:53
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt. Frågan är sedan hur SD ser på saken i fall de kommer in i Riksdagen? Förhoppningsvis stödjer de den mer frihetliga linjen som bl.a. du och jag förespråkar, men jag har inte lyckats hitta något om vad de tycker i den här frågan. Ska kolla igenom SD:s och KD:s kandidater imorgon.

Vad gäller de rödgröna så verkar MP vid en snabb överblick ha flest kandidater med olika åsikter i den här frågan (liksom i många andra frågor), dock säger ju sig t.ex. Ann Kristin Schipper vara beredd att rösta emot sitt parti i den här frågan, men hon lär nog dessvärre rätta in sig i ledet om hon kommer in i Riksdagen och då tvingas smaka på partipiskan.

Sd försökte svarmåla Christian Engström inför EU-valet för hans kommentar att man skulle rösta med gruppen i alla frågor utanför det egna programmet, inklusive frågor om prostitution. Även i övrigt så känns Sverigedemokraterna som ett typsikt moralpopulistiskt konservativt parti som vurmar för kristendomen. Jag tror nog inte de är att lita på i den här frågan, även om jag kan ha fel. Piratpartiet däremot har många sexualliberaler i sina led.

Jag noterade att Schipper även gått med i facebookgruppen för lagens avskaffande, så engagerad verkar hon vara i alla fall. Frågan är som sagt hur hårt hon orkar stå pall om det börjar blåsa. Som bekant var det bara Camilla Lindberg som inte vek sig för partipiskorna i FRA-debatten, trots att det från början fanns flera trotsiga borgliga ledamöter.
Citera
2010-09-07, 21:25
Medlem
stenvalls avatar
Citat:
Sd försökte svarmåla Christian Engström inför EU-valet för hans kommentar att man skulle rösta med gruppen i alla frågor utanför det egna programmet, inklusive frågor om prostitution. Även i övrigt så känns Sverigedemokraterna som ett typsikt moralpopulistiskt konservativt parti som vurmar för kristendomen. Jag tror nog inte de är att lita på i den här frågan, även om jag kan ha fel. Piratpartiet däremot har många sexualliberaler i sina led.

Jag noterade att Schipper även gått med i facebookgruppen för lagens avskaffande, så engagerad verkar hon vara i alla fall. Frågan är som sagt hur hårt hon orkar stå pall om det börjar blåsa. Som bekant var det bara Camilla Lindberg som inte vek sig för partipiskorna i FRA-debatten, trots att det från början fanns flera trotsiga borgliga ledamöter.

Men SD:s våldtäktsvåghysteri är nästan identisk med den människohandelhysterin som var på sin tid bakom sexköpslaget. Om SD kommer in och fortsätter sin våldtäktsvåghysteri, kommer andra partiers människohandelhysteri se ut lika rasistisk.
Citera
2010-09-07, 22:51
Medlem
Kurt1s avatar
Angående SD så finns det (precis som i övriga partier egentligen) förmodligen knappast någon enhetligt linje i den här frågan. Det är ett rimligt antagande att det finns både dom som vill se Sexköpslagen avskaffad och att det finns dom som ser det som något som bör bevaras.
Senast redigerad av Kurt1 2010-09-07 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in