2010-09-06, 14:42
Medlem
Gdanzigsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
"Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka."

Det här var något av det sjukaste jag har hört...

Blir allvarligt talat rädd.
Varför är det Sverige som ska ändras och Vi Svenskar som ska integreras i vårat eget land i stället för att invandrarna ska integreras i det svenska samhället?

Var det för svårt att integrera invandrarna? Ja.

Löser man problemet med att ändra Sverige för att passa invandrarna bättre? Tydligen.

Det är sorgligt. Det är det ända jag kan säga.

Globalism, cynism, realism, humanism, rasism. Valen är många.
Citera
2010-09-06, 16:37
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Finns det ingen hejd på vad denna kvinna kan kväka ur sig till med?
Enligt Aftonbladets Peter Kadhammar http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle7729068.ab så ska Mona Sahlin ha sagt att hon rös av vällust när hon som ung hörde Palme yttra: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Orden har följt henne genom livet. Det låter ju lite gulligt men... Kjell Östberg, professor i historia vid Södertörns högskola och författare till en stor biografi över Olof Palme tror inte att Palme någonsin citerade Marx. Det tror inte heller Sven-Eric Liedman, marxist och professor emeritus i idé- och lärdomshistoria.

Det är förståeligt att Mona Sahlin vill åka snålskjuts på Olof Palme och refererar till honom jämt och ständigt men... förstår Mona Sahlin vad hon egentligen säger? Förstår hon vidden av det hela? Förstår hon vad det får för konsekvenser? Om hon nu skulle ha rätt? Om hon nu skulle ha fel?
Jag försökte i en annan tråd förklara för en vänstersympatisör varför uttrycket "Av var och en efter förmåga, till var och en efter behov" är mycket politiskt inkorrekt i alla länder förutom Sverige men utan gehör. Sedan dessa har DN´s ledarskribent förkastat Monas uttalande och Kadhammar har på självaste Aftonbladet instämt i min bedömning att Marxcitat är vidrigt.

Mona inledde både debatten mot Reinfeldt och presentationen av sitt valmanifest med dessa ord som inte för tankarna till Palme utan till Stalin. Det är ett rent kommunistiskt uttalande som användes av Marx första gången i ett kritiskt brev till just socialdemokraterna, begreppet myntades som ett mantra mot den allt för liberala socialdemokratin som inte ansåg att staten hade äganderätt till människornas liv.

Det syftas på vilken arbetsinsats var och en kan bidra med till produktionen i den statsägda fabriken, inte hur mycket skatt du betalar. Jag anser att det bör vara lika politiskt korrekt att använda frasen "Arbeit macht frei" i dagen upplysta samhälle, men det finns ett mycket märkligt förhållande till kommunism i Sverige.

Jag föraktade Mona så mycket innan jag hörde henna öppna debatten mot Reinfeldt med de vidriga orden att det knappast kunde påverka min uppfattning om henne. Men jag är säker på att de flesta inser det korkade i att citera kommunister i en TV-debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in