Citat:
Ursprungligen postat av Henning.
Är sedan ett antal år tillbaka en gedigen lyssnare av industial och relaterade genrer. Ett återkommande problem, för mig personligen, är kategoriseringen av diverse band. Vet inte hur vanligt problemet bland andra musikälskare, men jag besväras av att tvunget behöva ha ordning och struktur i detta till synes harmlösa ämne.

Just detta ämne är jävligt rörigt, då jag känner att man kan sitta i all oändlighet och redogöra vad som är vad, vilka band som kan placeras i vilka fack. Det räcker sällan med att plocka ut det mest signifikativa ur varje genre och para ihop detta med ett eller flera band, då allt för mycket tenderar att hamna i den fruktade gråzonen.
Det är nog mest ett problem för de personer som känner ett stort behov att själva sätta sig i relation till musikstilen och dess olika genrer, de flesta band av dignitet brukar vara gränsöverskridande t.e.x. Skinny Puppy varför industri kort och gott räcker.
Industrikulturen är bred, innefattar flera subkulturer, men har några gemensamma drag som skiljer sig från andra musikstilar t.e.x. användadet av terror- och shockestetik, industri är i.a.f. i sin renaste form subersiv.
Själv hamnar jag sällan i kategoriseringsdilemmat, mycket snabbt brukar jag avfärda de subgenrer jag inte tycker om (och de jag anser inte hör hemma inom industrigenren), syntpop, nästan all elekotropop och merparten av EBM, oftast saknas "nerven" för att falla mig i smaken.
"Riktig" industri lyssnar få svenskar på(synthpop där går gränsen för de flesta)
exempel 1(industri),
exempel 2(elektroindustri),
exempel 3(industrimetall),
exempel 4(elektroindustri),
exempel 5(elektroindustri).
.