2010-08-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Jag ser inte partiet SD som rasistiska, men däremot främlingsfientliga.

Om inte främmande kulturer ska jämställas eller värderas högre ska den med andra ord värderas lägre.

Kanske kan man göra liknelsen att SD kallas rasister som att Vänsterpartiet kallas kommunister?

Det här tycker jag är intressant.

SD avser inte att hindra flyktingar (definition enligt FN:s flyktingkonvention, inget annat hittepå) att söka skydd i Sverige. Vi bör hålla isär flyktingar och invandrare.

Ett exempel:
Personligen skulle jag gärna skänka tio miljoner i välgörenhet till Barncancerfonden, men nu slumpar det sig så att jag inte har några tio miljoner.

Slutsats:
Att jag inte skänker tio miljoner till Barncancerfonden beror alltså inte på att jag hatar och föraktar cancersjuka barn - utan det beror helt enkelt på att jag inte har pengarna. Att låna pengar och sedan skänka bort dem kommer alltid vara en kortsiktig och korkad lösning.

Sjävklart handlar ekonomi i slutändan alltid om prioritering, och då finner jag det högst lämpligt att Sverige prioriterar enligt följande:

1) Svenskar
2) Flyktingar

Invandrare som endast kostar pengar finns alltså inte med på listan överhuvudtaget.

Låter inte det som en bra idé?
2010-08-06, 14:49
Medlem
Glider in i tråden litegrann och håller med om att SD idag inte kan klassas som rasistisk parti. Dock kan man inte blunda för att större delen av landets smygrasister och rasister kommer att rösta på partiet i riksdagsvalet. SD har en mer extrem bakgrund(liksom många andra partier) och det skrämmer antagligen gemene man.
Invandringen och dess bieffekter kostar ju onekligen mycket pengar varje år (vore kul om någon hade en siffra) men jag som inte är särskilt invandringskritisk undrar hur mycket det är i jämförelse med annat, såsom svenskars skattefusk(nästan alla företagare gör det mer eller mindre), alkoholism, fetma, mygel på jobbet. De sakerna vill jag inte försvara, men att flytta till ett nytt land kan jag förstå. Finns en fin frihetstanke i att man ska få bo var man vill. Och flyktingar tycker jag ska få komma in i nästan 100%, ingen ska väl behöva skickas tillbaka till krig?

Well well, diskuterar gärna lite och lyssnar på någon som tycker annorlunda, är alltid lärorikt.
2010-09-03, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raven35
Har nu i flera års tid följt debatterna ang SD här på Flashback och nu är jag ordentligt less.
Är SD are sedan många år. Jag är närmare 40 än 30, högutbildad, hög iq och dessutom kvinna. Med andra ord rätt långt från standardbilden av en Sverigedemokrat som ju anses vara ung man, lågutbildad och lite lätt efterbliven om man ska tro experterna.

Vad jag nu vill med denna tråd är följande, ni icke SD are som hatar oss så mycket och hela tiden gapar om rasism och nazism och odemokratiskt part osv, nu vill jag se belägg!

Inte i nån tråd jag läst under alla dessa år har någon utav er kunnat lägga fram ett bevis på att SD skulle vara ett rasistiskt eller odemokratiskt parti. Ni har blivit ombedda i varenda tråd att komma fram med ett enda belägg för att SD skulle ha en rasistisk agenda men aldrig lyckats! Hur är det möjligt?
Hur kan ni vara så säker på er sak, när ni inte kan lägga fram ett enda bevis för er inställning?

Och nu kära vänner pratar vi bevis! Inte jag har hört, eller det vet alla, eller aftonbladet gjorde ju en smygfilmning och där var det nån som sa svartskalle osv, utan nu vill jag ha era belägg svart på vitt.

Till sist så undanber jag mig diskussionen om hur man definierar "rasist" utan wikipedias definiton får gälla! Den lyder:

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[1]"
Läser man den här tråden verkar många av SDs anhängare vara det.
https://www.flashback.org/t1286941
2010-09-03, 17:52
Medlem
Brillans avatar
Jag tycker inte att SD är ett rasistiskt parti, men jag tror att många rasister dras till SD eftersom deras ändamål även främjar rasisten.
2010-09-03, 18:01
Medlem
Hur sjutton skulle någon kunna kalla SD för rasistiskt idag, utifrån vad deras program säger, och vad deras företrädare säger. Några exempel på vad som står där:

Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar
starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk
tillhörighet eller etnisk bakgrund.

Ett ökat stöd till världens miljontals nödlidande flyktingar genom flerdubblade anslag till FN:s flyktingorgan UNHCR.

Så talar inte ett "rasistiskt" parti. Det är bara larv att försöka göra det till det. Och att vissa anhängare skulle ha rasistiska åsikter, det är inte konstigare än att det finns rasister i Moderaterna, Folkpartiet, Centern, eller avgrundskommunister inom Vänsterpartiet. Det blir inte partiernas ståndpunkt för det.
2010-09-03, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raven35
Har nu i flera års tid följt debatterna ang SD här på Flashback och nu är jag ordentligt less.
Är SD are sedan många år. Jag är närmare 40 än 30, högutbildad, hög iq och dessutom kvinna. Med andra ord rätt långt från standardbilden av en Sverigedemokrat som ju anses vara ung man, lågutbildad och lite lätt efterbliven om man ska tro experterna.

Vad jag nu vill med denna tråd är följande, ni icke SD are som hatar oss så mycket och hela tiden gapar om rasism och nazism och odemokratiskt part osv, nu vill jag se belägg!

Inte i nån tråd jag läst under alla dessa år har någon utav er kunnat lägga fram ett bevis på att SD skulle vara ett rasistiskt eller odemokratiskt parti. Ni har blivit ombedda i varenda tråd att komma fram med ett enda belägg för att SD skulle ha en rasistisk agenda men aldrig lyckats! Hur är det möjligt?
Hur kan ni vara så säker på er sak, när ni inte kan lägga fram ett enda bevis för er inställning?

Och nu kära vänner pratar vi bevis! Inte jag har hört, eller det vet alla, eller aftonbladet gjorde ju en smygfilmning och där var det nån som sa svartskalle osv, utan nu vill jag ha era belägg svart på vitt.

Till sist så undanber jag mig diskussionen om hur man definierar "rasist" utan wikipedias definiton får gälla! Den lyder:

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[1]"
Tror inte på dig. Du är inte utbildad i någe universitet.
Och odemokratisk part vet jag inte vad du menar?
2010-09-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keuorac
Läser man den här tråden verkar många av SDs anhängare vara det.
https://www.flashback.org/t1286941

Mmm... för ett 20-30-tal skribenter på Flashback representerar ju verkligen den genomsnittlige Sverigedemokraten? Hur är det med de egna fördomarna? Dina förhastade, generaliserande och dåligt underbyggda slutsatser påminner faktiskt inte så lite om vissa SD:ares. Du är lika trångsynt och enkelriktad i ditt tänk som de Sverigedemokrater du raljerar över.
2010-09-03, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niko1
Mmm... för ett 20-30-tal skribenter på Flashback representerar ju verkligen den genomsnittlige Sverigedemokraten? Hur är det med de egna fördomarna? Dina förhastade, generaliserande och dåligt underbyggda slutsatser påminner faktiskt inte så lite om vissa SD:ares. Du är lika trångsynt och enkelriktad i ditt tänk som de Sverigedemokrater du raljerar över.
Ungefär som SD raljerar över invandringen.
2010-09-03, 18:39
Bannlyst
Citat:
Har du läst hur många här kommer att rösta på SD?
2010-09-03, 18:43
Bannlyst
Citat:
https://www.flashback.org/t1285164
2010-09-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keuorac
Har du läst hur många här kommer att rösta på SD?

Jaha... Och relevansen är? Den förkrossande majoriteten av SD-väljarna vistas inte här på Flashback. Och av de som vistas här, är det i sin tur bara några få procent som faktiskt skriver i trådarna. På hela flashback finns det kanske ett 100-tal SD:are som aktivit skriver, och utifrån denna lilla skaras åsikter drar du långtåtgående slutsatser om SD som parti. Låter inte speciellt smart. Speciellt inte om man i samma veva förfasas över SD:arnas trångsynthet och fördomsfullhet. Kasta sten i glashus kallas det. Din trovärdighet som en öppensinnad, intellektuell och fördomsfri debattör är ungefär lika med noll.
2010-09-03, 19:11
Medlem
DRPOEs avatar
Äh, djävla larv och tjat om rasism. Att vara rasist innebär ju bara att man tror på evolutionen.
Pk-trams.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in