• 1
  • 2
2010-08-24, 18:40
Medlem
Carl-Benzs avatar
En sak som förbryllat mig under flera år är, varför köper folk franska bilar?

I min bekantskapskrets, som jag tror ser ut som dom flestas, släkt, vänner, arbetskamrater,m.m.
så finns det dom som åker franska bilar (peugeot, citroen och renault).

Gemensamt för dessa är att deras bilägande är fyllt med problem, det spelar ingen roll om det bilarna är nya eller begagnade så verkar dom vara behäftade med allehanda fel som man aldrig hör talas om på andra bilar, oftast elrelaterade fel.

Jag har till och med blivit direkt avrådd av en volvo/renault mekaniker en gång när jag skulle byta bort min volvo och stod och tittade på en ny renault megane "även om din volvo gått 23000mil så får du mindre problem om du behåller den istället för att köpa en ny renault" sa han.

En gång för många år sen när skoda presenterade octavian så följde jag med en äldre bekant som gick i bilbytar tankar, han blev i eld och lågor under provturen, att en sån till synes bra bil kunde säljas så billigt.

När vi kom tillbaka till bilfirman så hade han redan bestämt sig, han skulle byta in sin då 7år gamla och välskötta peugeot 405 mot en ny octavia, döm om hans förvåning och även min när försäljaren sa "tyvärr så kan jag inte byta in din peugeot, vi har inbytesstopp på dom för det blir bara problem när vi ska sälja dom vidare.

Det sliutade med att han fick köpa en ny peugeot 406 istället, peugeothandlaren var den enda som ville byta in hans gamla peugeot.

Behöver jag tillägga att bägge bilarna var fyllda med problem

Ett annat exempel, på statoilmacken här i stan så blir det stopp om man vill tvätta en peugeot i snabbtvätten, det slutar nästan alltid med att peronalen får knuffa ut dom p.g.a. att det kommit in vatten i elsystemet.

Jag skulle nog kunna sitta här hela dagen och fylla på med det ena exemplet efter det andra, men jag tror många av er har samma erfarenheter som jag.

Vad jag undrar, varför är det så många som köper franska bilar, har dom inga vänner eller bekanta som kan avråda dom, jag menar dom måste ju också ha hört vilka problem det kan bli när dom sitter och fikar med sina arbetskamrater o.s.v. eller är köpare av franska bilar så ignoranta att dom bara ser till priset och tänker att "en ny bil kan väl inte gå sönder".

Därför vill jag utmana er köpare av franska bilar, berätta vad som ligger bakom erat bilval, berätta om vilka fel ni har haft, berätta om ni inte haft några problem och berätta om ni kan tänka er att köpa franskt igen.
Citera
2010-08-24, 18:55
Medlem
My name is Earls avatar
Jag har en 406 som jag har ägd i 2 år, har kört ca.4500 mil i den och där har aldrig varit några som helst problem med den, den är 10 år gammal, har rullat 19k mil och är så ortoligt driftsäker så jag börjar tröttna på den.

Jag har vänner som rådde mig att köpa en sån och jag har inte ångrat.
Citera
2010-08-24, 19:11
Medlem
hejjjsan123s avatar
En anledning kan ju vara att Peugot har den snyggaste designen av vardagsbilar. Vettiga priser, dessutom.
Citera
2010-08-24, 19:13
Medlem
Jag har bott i Frankrike i många år och därmed kört en massa franska bilar. Jag kan intyga att du har rätt. Elfel och franska bilar har något gemensamt.
Däremot, är det få bilmärken som är så trevliga och bekväma att köra.
I frankrike räknar man inte att en bil lever mer än drygt 10 år. Har den inte slutat fungera då är den åtminstånde sönderkrockad.
Citera
2010-08-24, 19:33
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
En anledning kan ju vara att Peugot har den snyggaste designen av vardagsbilar. Vettiga priser, dessutom.

Jovisst, dom är både snygga och billiga,frågan är om man ska acceptera driftstörningar bara för det, i slutänden så är ju driftsäkerheten det viktigaste på en bil.
Citera
2010-08-24, 19:39
Medlem
Jag behövde en nyare bil och kikade runt på olika bilfirmor. En Volvo med 10-12000 på mätaren var väl sådär lagom kul. Hittade en 2008 Renault Laguna Diesel Automat för 155. Bilen gått 800mil och kom med 2 års garanti från firman plus alla fabriksgarantier.
Efter 1år och 2000 mil har jag haft noll fel.
Enda att klaga på är att den tar rätt bra med diesel och hög vägskatt

Peller
Citera
2010-08-24, 19:43
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Jovisst, dom är både snygga och billiga,frågan är om man ska acceptera driftstörningar bara för det, i slutänden så är ju driftsäkerheten det viktigaste på en bil.
Jag är mera undrande över varför folk lägger alldeles för mycket pengar på en undermålig bil som Mercedes, det är ju många år sedan de gjorde kvalitetsbilar, nu rostar de värre än en Skoda och har sämre driftsäkerhet än en Peugeot som är långt billigare.
Citera
2010-08-24, 20:05
Medlem
evildogs avatar
Min teori är att det är folk som är ointresserade och inte har koll som väljer franskt.

Sen är inte alla franska bilar skit.
Citera
2010-08-24, 20:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Kanske för att till exempel Citroën cv2 är fransk men ändå en av världens snyggaste och coolaste bilar någonsin...
Citera
2010-08-24, 20:24
Medlem
Det där håller nog på att ändras, franska bilar blir mer och mer uppbyggda som "normala" bilar,
med samma kvalitet och samma leverantörer. Min renault har delar från Bosch och Hella t.ex.
och min gamla Pega 405 hade delar från Mitsubishi(!). Dessutom är dom ju oftast komfortabla
och hyfsat prissatta och där har du nog svaret.
Citera
2010-08-24, 20:53
Medlem
De franska märkena har ju tillverkat så många olika modeller att det blir en mycket grov generalisering att klumpa ihop allihopa till en enhet. Helt klart är dock att hade Renault & Peugeot varit svenska så hade vi inte behövt vara oroliga för bilindustrins framtid. Medan Volvo & framförallt SAAB år efter år hotas av nedläggning så bygger de franska märkena nya fabriker runt om i världen. Att svenskar är skeptiska till franska märken påverkar inte direkt deras starka ställning i världen.

Peugeot 405 & 406 som nämns i tråden måste bara anses vara bland de mest prisvärda bilar som byggts de senaste 20 åren. 405an var väl lite burkig men med 406 nådde man den perfekta kombinationen av funktionalitet, flärd & ekonomi. Bättre köp i mellanklassen går knappt att hitta.

Nya franska bilar är jag väl ingen anhängare av men Peugeot 404, 504 & 505 har visat sig vara rent makalöst slitstarka vilket gett märket ett grundmurat rykte som slitvargar. På många håll i världen anses i princip allt utom Peugeot som skit. Om man inte ser till status då förstås för det har väl peggorna inte direkt.

Istället för att se ner på franska bilar borde nog Volvo & SAAB titta på vad det är som fransmännen gör så rätt eftersom de säljer så oerhört mycket bilar världen över.
Citera
2010-08-24, 20:54
Medlem
Ecstanols avatar
Jag köpte på pris och komfort och har ångrat köpet av franskt varje dag sedan dess. Mina bilar har haft helt sanslösa fel (på endast 7k mil) och när jag var inne på Hedin ville säljaren inte ta i min Peugeot med tång. Priset har jag ju dessutom fått äta upp på verkstaden såklart.

Däremot har jag hört att Renault med sin plattform 3(?) har bra bilar på gång. Nya Megane och Laguna t ex med 5 års garanti men jag läste precis en artikel om Clio som måste servas var 3000 mil eller varje år! Efter 4 år är det byte av kamrem och vattenpump + vanlig service för endast 21268 :- på Renault Sthlm. Kopplingsbyte kostar 16721:-.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in