• 2
  • 3
2010-08-18, 00:12
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
Jag hällde ner bars leak kylartätning i min ena jeep som jag använder dagligen, det tätade hålet i kylaren och värmen är lika bra som innan. Så att det sätter igen värmepaketet är skitsnack.
Är 2 månader sen jag hälde ner det och den har inte läckt en droppe vatten.
Gör man bara som det står på burken så är det inga problem.

det är liiiiite skillnad på värmepaket ala grovsmide och kylkanaler ala grandcanyon. Riv isär och kolla skillnaden själv om du inte tror mig... Det är en amerikans produkt anpassat efter gissa vad? Amerikanska blar eller gamla stötstångsfyror gjorde straxt efter kriget typ. Om du inte skruvat audi så tycker jag du ska tänka om det uttalandet... Men valet är ditt
Citera
2010-08-18, 00:43
Medlem
Haengbuksvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
det är liiiiite skillnad på värmepaket ala grovsmide och kylkanaler ala grandcanyon. Riv isär och kolla skillnaden själv om du inte tror mig... Det är en amerikans produkt anpassat efter gissa vad? Amerikanska blar eller gamla stötstångsfyror gjorde straxt efter kriget typ. Om du inte skruvat audi så tycker jag du ska tänka om det uttalandet... Men valet är ditt

Stänger man av värmen i bilen så stängs normalt flödet till värmepaketet av, right?

Vad är då det eventuella problemet i att hälla i Bars leak i kylarvattnet?

Bars leak fungerar enligt samma princip som kroppens egna blodkroppar gör när de stoppar en blödning. Blodkropparna (partiklarna i bars leak) forsar ut med blodet (kylarvattnet) och hopar sig vid såret (hålet i kylaren eller whatever) och bygger på tills dess att blödningen (läckan) slutar. Det får vara bra jävla tight för att det ska spontan hopa sig, men jag har heller inte mekat Audi någon vidare omfattning så jag ska inte måla fan på väggen.

Jag och brorsan hällde dock bars leak i vår mors Saab 9.3 från 00 när topplockspackningen sprang läck i bakkant på toppen (standard fel). Det funkade hur bra som helst tills dess att brorsan hade tid att ta det på verkstan. Fick till och med rådet av en gammal Saab mekaniker. Bilen kördes uppskattningsvis 2-300mil med bars leak lagningen och vid demontering av toppen syntes inget konstigt i vattenkanaler eller liknande. Även värmepaketet fungerade precis som vanligt.

Visst, om det är allmänt känt i Audi-kretsar att bars leak kläggar igen så fine. Jag hade hursomhelst inte tvekat på att använda det i en bil som var min.
Citera
2010-08-18, 01:27
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haengbuksvin
Stänger man av värmen i bilen så stängs normalt flödet till värmepaketet av, right?

Vad är då det eventuella problemet i att hälla i Bars leak i kylarvattnet?

Bars leak fungerar enligt samma princip som kroppens egna blodkroppar gör när de stoppar en blödning. Blodkropparna (partiklarna i bars leak) forsar ut med blodet (kylarvattnet) och hopar sig vid såret (hålet i kylaren eller whatever) och bygger på tills dess att blödningen (läckan) slutar. Det får vara bra jävla tight för att det ska spontan hopa sig, men jag har heller inte mekat Audi någon vidare omfattning så jag ska inte måla fan på väggen.

Jag och brorsan hällde dock bars leak i vår mors Saab 9.3 från 00 när topplockspackningen sprang läck i bakkant på toppen (standard fel). Det funkade hur bra som helst tills dess att brorsan hade tid att ta det på verkstan. Fick till och med rådet av en gammal Saab mekaniker. Bilen kördes uppskattningsvis 2-300mil med bars leak lagningen och vid demontering av toppen syntes inget konstigt i vattenkanaler eller liknande. Även värmepaketet fungerade precis som vanligt.

Visst, om det är allmänt känt i Audi-kretsar att bars leak kläggar igen så fine. Jag hade hursomhelst inte tvekat på att använda det i en bil som var min.

valet är helt fritt men jag skulle aldrig komma på tanken......
Citera
2010-08-18, 10:07
Medlem
toizs avatar
Min bror ringde och han är världens bästa mekaniker.
Jag blev strängt förbjuden att hälla i någonting alls, utan kylaren måste bytas.
Bara att ladda med vatten för påfyllning under tiden, tydligen.
Citera
2010-08-18, 10:56
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Jag blev strängt förbjuden att hälla i någonting alls, utan kylaren måste bytas.

bra att din bror sa så.... tycker hans råd är bra
Citera
2010-08-18, 11:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Kan du se exakt var det läcker? Är det i själva cellpaketet eller vid någon anslutning? Om det är cellpaketet så kan du ta en tång och klämma hop kanalen precis där det läcker och eventuellt täta utifrån med silikon, epoxilim eller något annat klet. En slanganslutning borde väl också gå att täta med silikon/epoxi och silvertejp. Nu menar jag ju inte att detta är en reparation, mer en åtgärd för att det inte ska läcka så mycket på hemvägen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in