Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
det är liiiiite skillnad på värmepaket ala grovsmide och kylkanaler ala grandcanyon. Riv isär och kolla skillnaden själv om du inte tror mig... Det är en amerikans produkt anpassat efter gissa vad? Amerikanska blar eller gamla stötstångsfyror gjorde straxt efter kriget typ. Om du inte skruvat audi så tycker jag du ska tänka om det uttalandet... Men valet är ditt
Stänger man av värmen i bilen så stängs normalt flödet till värmepaketet av, right?
Vad är då det eventuella problemet i att hälla i Bars leak i kylarvattnet?
Bars leak fungerar enligt samma princip som kroppens egna blodkroppar gör när de stoppar en blödning. Blodkropparna (partiklarna i bars leak) forsar ut med blodet (kylarvattnet) och hopar sig vid såret (hålet i kylaren eller whatever) och bygger på tills dess att blödningen (läckan) slutar. Det får vara bra jävla tight för att det ska spontan hopa sig, men jag har heller inte mekat Audi någon vidare omfattning så jag ska inte måla fan på väggen.
Jag och brorsan hällde dock bars leak i vår mors Saab 9.3 från 00 när topplockspackningen sprang läck i bakkant på toppen (standard fel). Det funkade hur bra som helst tills dess att brorsan hade tid att ta det på verkstan. Fick till och med rådet av en gammal Saab mekaniker. Bilen kördes uppskattningsvis 2-300mil med bars leak lagningen och vid demontering av toppen syntes inget konstigt i vattenkanaler eller liknande. Även värmepaketet fungerade precis som vanligt.
Visst, om det är allmänt känt i Audi-kretsar att bars leak kläggar igen så fine. Jag hade hursomhelst inte tvekat på att använda det i en bil som var min.