Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ok men läste att endast runt 10% använder nynorsk så blir det inte lite virrigt? Eller får barnen lära sig båda skriftspråken i skolorna?
Man har ett av skriftspråken som huvudmål men måste även lära sig det andra. Vissa kommuner använder bokmål som standard i alla skriftliga handlingar, andra nynorska. Alla blanketter och liknande ska finnas tillgängliga på båda skriftspråken och skriver man till kommunen så har man rätt att få svar på samma mål. 25 procent av programmen som visas på NRK ska också textas på nynorska. Virrigt värre.
Men jag har för mig att jag läst någonstans att svenskar har lättare att förstå dialekter som ligger närmare nynorskan. Till exempel skriver man ju veg på nynorsk istället för vei och veke istället för uke.
Anledningen till att jag tror att svenskar förstår norska ganska bra är att vi mest får höra norrmän som pratar Østlandsdialekt (Oslo med omnejd) som på många sätt liknar de västsvenska dialekterna (Värmland, Dalsland etc.). Hamnar man i Valle blir det genast lite svårare

:
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/108989/