2010-08-16, 22:30
Medlem
Bor i en tvåa (studentlägenhet) och har folkbokfört mig här nu, min inneboende polare har dock ej gjort det än.

Gällande hemförsäkring - täcker hans föräldrars hemförsäkring (hans är folkbokförd hos dem) en eventuell stöld av hans laptop i den här bostaden?

Gällande bostadsbidrag - Måste han folkbokföra sig här och sedan söker vi tillsammans, eller kan jag söka ensam och strunta i att han bor här eller är det otillåtet?

Kan tillägga att han har tillgångar på över 100k kr vilket inte jag har, kan detta stjälpa bostadsbidragsansökan om vi skulle söka tillsammans?
Citera
2010-08-16, 22:39
Medlem
Gällande din polares föräldrars hemförsäkring så täcker den förlusten ej, kanske lite eller helt. Det är bara din polares föräldrars försäkringsbolag som kan svara på den frågan. Alternativt vemsomhelst om försäkringsvillkoren är tydliga.

Vad det gäller bostadsbidrag är det självklart otillåtet att inte meddela soc att du har en inneboende. Sen att du kan klara dig undan med det är en annan sak...
Senast redigerad av Magban 2010-08-16 kl. 22:46.
Citera
2010-08-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vad det gäller bostadsbidrag är det självklart otillåtet att inte meddela soc att du har en inneboende. Sen att du kan klara dig undan med det är en annan sak...

Den inneboende måste alltså vara folkbokförd på min address för att alls kunna räknas som inneboende?
Kan hans tillgångar på ca 150,000kr ställa till det för vår bostadsbidragsansökan?

Nej jag är inte intresserad av att fuska och komma undan, vill veta vad som gäller så att jag kan göra rätt för mig.
Citera
2010-08-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Den inneboende måste alltså vara folkbokförd på min address för att alls kunna räknas som inneboende?
Kan hans tillgångar på ca 150,000kr ställa till det för vår bostadsbidragsansökan?

Nej jag är inte intresserad av att fuska och komma undan, vill veta vad som gäller så att jag kan göra rätt för mig.

Din inneboendes tillgångar ställer i regel inte till det vad det gäller din ansökan om bostadsbidrag. Förutsatt att din inneboende är en inneboende och inte någon du lever i ett partnerskapsliknande förhållande med.

Din inneboende ska vara folkbokförd på din adress för att räknas som inneboende.
Citera
2010-08-16, 23:22
Medlem
Citat:
Din inneboendes tillgångar ställer i regel inte till det vad det gäller din ansökan om bostadsbidrag. Förutsatt att din inneboende är en inneboende och inte någon du lever i ett partnerskapsliknande förhållande med.

Din inneboende ska vara folkbokförd på din adress för att räknas som inneboende.

Okej, tack för svar!
Citera
2010-08-16, 23:36
Medlem
För att slippa onödiga diskussioner vill jag påpeka att jag utgick från att du inte vill fuska. Att du har en inneboende i sig innebär självklart att soc tar med de inkomster du beräknas få från din inneboende i beräkningarna för bostadstillägg. De kommer däremot inte kräva att din inneboende ska betala hela hyran för att din egna ekonomi inte räcker till.

Det är lite trist att man behöver vara övertydlig men Flashback är Flashback.
Citera
2010-08-16, 23:45
Medlem
Citat:
För att slippa onödiga diskussioner vill jag påpeka att jag utgick från att du inte vill fuska. Att du har en inneboende i sig innebär självklart att soc tar med de inkomster du beräknas få från din inneboende i beräkningarna för bostadstillägg. De kommer däremot inte kräva att din inneboende ska betala hela hyran för att din egna ekonomi inte räcker till.

Det är lite trist att man behöver vara övertydlig men Flashback är Flashback.

Ingen fara, är tacksam för att du tar dig tid att svara som jag förstått det nu ska jag se till att han gör en adressändring och sedan ansöker vi om bostadsbidrag och hoppas att hans egendomar på 150.000 inte blir ett problem. Får kanske skriva med honom på hemförsäkringen också. Det finns dock inget "inneboende-alternativ där vad jag ser, bara sambo, makar etc.
Citera
2010-08-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Ingen fara, är tacksam för att du tar dig tid att svara som jag förstått det nu ska jag se till att han gör en adressändring och sedan ansöker vi om bostadsbidrag och hoppas att hans egendomar på 150.000 inte blir ett problem. Får kanske skriva med honom på hemförsäkringen också. Det finns dock inget "inneboende-alternativ där vad jag ser, bara sambo, makar etc.

Du ska se till att han betalar för det "rum" han hyr av dig. Inkomsten det ger redovisar du när du ensam ansöker om bostadstillägg. Ansöker ni om bostadstillägg tillsammans kommer hans 150.000kr ställa till bekymmer. Din kompis ska alltså hyra av dig i andrahand. Det är kanske inte helt ärligt, men det är definitivt inget fusk.
Citera
2010-08-17, 12:16
Medlem
om man har en inneboende som betalar en viss del av hyran, måste man deklarera detta då? ska det skattas på den inkomsten?
Citera
2014-04-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallen182
om man har en inneboende som betalar en viss del av hyran, måste man deklarera detta då? ska det skattas på den inkomsten?

Numera får man nog tjäna 40 000 på att hyra ut (bostad/ fritidshus) innan man ska betala skatt för hyresintäkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in