2010-08-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Kul att nån som du hade nytta av mina fynd!

Jag har även tittat lite på denna kartan:
http://www.goteborgenergi.se/Om_oss_...-3419413_.aspx

Har på ett ställe i stan hittat en serie på AÖ och AÖC, och intill den kommer en ledning med DL nummer.
Känns underligt, jag vet inte om ledningarna på vissa stammar sträcker sig längre än man tror. Eller så finns undantag i namngivningen.

E-4 var lågt nummer, i närheten av ett värmeverk?

A–stammen börjar verkar börja vid Rosenlund; det lägsta A-numret jag hittat är A-12 tror jag, vid Pustervik. Sedan vidare österut Allén, Heden, Gårda, Lunden. Förgreningar till Olskroken, Bagaregården.

Det du nämner betr DL är något jag också funderat över.
GT-tunneln går rätt nära marken just vid korsningen S:t Pauligatan/Ingeborgsgatan, där en tillfartstunnel ju ansluter.
DL/DLA/DLC/DLCA - grenarna ligger i dessa trakter och verkar ju komma från ingenstans, jag blir inte heller klok på numreringen. Min gissning är att den faktiskt kommer från tunneln. Någon som vet mer?

E-4:
Ligger i gräset ca 50 m norr om tunnelinslaget, 250 m söder om Eriksboskolan. Något värmeverk finns inte i krokarna. Man har väl valt att börja nummmerserien där tunneln slutar.

Överåsvallen:
Kul att du nämnde det tjocka röret. Det röret och luckan ligger precis rakt över tunnel, men det är säkert bara en tillfällighet (?) Det är 50m tror jag ner till tunneln. Hör nog ihop med DL/DLC/DLCA. Utblås, kulvertlukt.
Citera
2010-08-15, 16:34
Medlem
itwasfrees avatar
viewfinder: Tack för mera info.

Ja, om du bara visste vad min hjärncell har funderat på GT, Överåsvallen och DL numren där.
Det är konstigt eftersom D-stam går in på Framnäsgatan och där tappade jag bort den.
Jag gissade på Kallebäck, men hittade bara DK nummer där. Vid Fredriksdalsgatan fanns DMA nummer.
Citera
2010-08-15, 17:33
Medlem
Citat:
viewfinder: Tack för mera info.

Ja, om du bara visste vad min hjärncell har funderat på GT, Överåsvallen och DL numren där.
Det är konstigt eftersom D-stam går in på Framnäsgatan och där tappade jag bort den.
Jag gissade på Kallebäck, men hittade bara DK nummer där. Vid Fredriksdalsgatan fanns DMA nummer.

Å fan: Ser nu att du skrev att D-stammen börjar vid Chalmers osv, detta hade jag missat, läser slarvigt ibland!
På något sätt går stammen tydligen vidare (via förgreningar?) till Lunden. Så då kan man väl avskriva anslutning till tunnel via S:t Pauligatan eller Överåsvallen.
Kartläggningen lär väl fortsätta...
Citera
2010-08-16, 00:43
Medlem
Har detta stället med fjärrvärme att göra?

http://maps.google.com/maps?f=q&sour...2,162.98,,1,10
Citera
2010-08-16, 23:30
Medlem
Slogs idag av att det mitt på Esperantoplatsen finns en liten byggnad med ventilationsgaller och kameraförsedd port i stil med de Vägverket använder. Är väl troligtvis ventilation och trappa ner till Götatunneln? Någon som vet? Verkar ju dock inte så smart att ventilera ut bilavgaser på ett centralt beläget torg, så det användningsområdet kanske vi kan stryka?

http://maps.google.com/maps?f=q&sour...42.28,,1,-1.02
Citera
2010-08-16, 23:40
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Slogs idag av att det mitt på Esperantoplatsen finns en liten byggnad med ventilationsgaller och kameraförsedd port i stil med de Vägverket använder. Är väl troligtvis ventilation och trappa ner till Götatunneln? Någon som vet? Verkar ju dock inte så smart att ventilera ut bilavgaser på ett centralt beläget torg, så det användningsområdet kanske vi kan stryka?

http://maps.google.com/maps?f=q&sour...42.28,,1,-1.02

Leder det neråt under så borde det väl egentligen också (?, saknar självklart belägg för det men jaja) vara i anslutning till hålet i väggen som också synes på bilden?

Roliga var att när jag dubbelklickade på streetview bilden för att gå framåt så hackade det till och jag kom in i biltunneln ^^
Citera
2010-08-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
E-4:
Ligger i gräset ca 50 m norr om tunnelinslaget, 250 m söder om Eriksboskolan. Något värmeverk finns inte i krokarna. Man har väl valt att börja nummmerserien där tunneln slutar.

E-4 ligger ca 50 meter norr om tunnelinslaget....

E=avlämningspunkt
4=antal 10-tals meter från avlämningspunkten

Funderade i samma banor när det gäller tunnelinslagen men det finns allt för många undantag tyvärr.
Citera
2010-08-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin

E=avlämningspunkt

Funderade i samma banor när det gäller tunnelinslagen men det finns allt för många undantag tyvärr.
Detta låter ju rimligt. Att första märkningen anger avstånd.

Men jag tror inte att man kan generalisera: Dvs att övriga siffror längs en stam markerar avståndsmått, säg 10m.
Ex:
E-25 t.ex ligger ca 500 norr om E-4.
Mellan SE-10 och SE-94 är det ca 3800m.

Jag får f.ö. korrigera mig till itwasfree om värmecentral. Som griffin nämnt en gång så finns det en nedlagd panncentral ca 100 norr om Gråbovägen, det är möjligt att den kan ha påverkat att FV-stammen fick en "låg" bokstav.
Citera
2010-08-17, 14:01
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin

E=avlämningspunkt

Vid Ullevi finns A-75. Fågelvägen till Rosenlund är det ca 1800 m, vilket skulle ge denna punkt numret A-180.
Att siffran anger 10-tals meter stämmer nog bara längs vissa sträckor.
Citera
2010-08-17, 20:14
Medlem
Citat:
Vid Ullevi finns A-75. Fågelvägen till Rosenlund är det ca 1800 m, vilket skulle ge denna punkt numret A-180.
Att siffran anger 10-tals meter stämmer nog bara längs vissa sträckor.

Det var ingen absolut sanning utan snarare en fundering som jag stötte och blötte när jag funderade på tunnelinslagens numrering som också verkar sakna all logik.
Citera
2010-08-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk

Nödutgång från Götatunneln. Ventilationen är nog snarast för själva utgången, tunneln ventileras väl genom tunneln själv.
Citera
2010-08-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naagon
Nödutgång från Götatunneln. Ventilationen är nog snarast för själva utgången, tunneln ventileras väl genom tunneln själv.
Tack för info.

Har vi fresten någon mer info om var längs sin sträckning Götatunneln korsar en gemensamhetstunnel? Bör väl vara någonstans mellan Esperantoplatsen och Kaserntorget (telestationen) , alternativt avstickaren till transformatorstationen.

Lite annat; tydligen är det sprängning man sysslar med i tunneln nedanför Valhalla. På innergrinden sitter den sedvanliga skylten om långa och korta signaler (iaktag försiktighet, faran över). Vet inte om den här skylten är ny eller gammal, men intressant är det ju. Någon som vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in