2010-08-08, 15:00
Medlem
Forever Winters avatar
Efter senaste Windows-uppdatering har jag ett problem.
När jag bootar datorn så stannar den efter ett tag. Den hittar inte boot device. Jag får då starta om och hålla ned F8, då får jag fram en boot device-lista. Där kan jag välja C-disken och datorn startar som den ska.
När jag går in i BIOS hittar jag båda mina hårddiskar, men där jag ska välja boot-ordning finns C-disken inte med. Helskumt.

Vad kan det vara?

Windows 7 Pro svensk.
ASUS P5K Premium.
Citera
2010-08-08, 16:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Du har förmodligen anslutit en extern USB-enhet eller USB-sticka? Ivfsh är det startordningen i BIOS du ska ändra.
Citera
2010-08-08, 18:43
Medlem
Du måste in i bios och välja vilken som ska användas eller byta plats på SATA kablarna.

Genvägen till boot listan du använt är tillfälligt, gäller 1 gång tills du stänger av (startar om?).
Senast redigerad av panpo98 2010-08-08 kl. 18:47.
Citera
2010-08-09, 01:41
Medlem
Forever Winters avatar
För att förtydliga:
Jag använder mig av den "tillfälliga" boot-listan (F8) för att starta datorn. Där finns C-drive med. Men när jag går in i BIOS och tittar så finns inte C-drive med som alternativ i boot devices.
Citera
2010-08-09, 04:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
För att förtydliga:
Jag använder mig av den "tillfälliga" boot-listan (F8) för att starta datorn. Där finns C-drive med. Men när jag går in i BIOS och tittar så finns inte C-drive med som alternativ i boot devices.

Frågar igen, har du anslutit en USB-sticka eller USB-disk?

Ivfsh kan alternativet i bios "gömma sig" om man har fler än en startenhet och man lär grotta lite ljupare i bios-menyn "Boot Device Priority". Om du är uppmärksam ser du att man under det alternativ där hårddisken visas kan man välja annan disk än den som visas - under förutsättning att din disk visas i huvudmenyn MAIN som SATA eller IDE. Jag kikade precis i manualen e3303_p5k premium.pdf.

Själv har jag ett P5Q-E och menyerna är identiska då det i huvudsak bara är NB som skiljer korten åt, ditt har P35 och mitt har en P45 nordbrygga. Jag har även ett P5B Deluxe (med p965) där "Boot Device Priority" inställningarna är identiska med P5Q-E.
Senast redigerad av hasenfrasen 2010-08-09 kl. 04:15.
Citera
2010-08-09, 21:54
Medlem
Forever Winters avatar
Jag har anslutit USB-devices till datorn. Dock inga som sitter i när jag bootar. Det enda som sitter permanent är en Firewire-disk, men den har suttit där hela tiden utan problem.
Citera
2010-08-09, 23:25
Medlem
perelis avatar
Under bootmenyn i bios brukar det finnas "boot device priority" där du ställer in vilken enhet som ska boota först. Men det är inte alltid säkert att den enheten du vill välja finns i listan. Då måste du gå till typ "hard disk drives" också den under boot menyn där du väljer vilken hårddisk som ska vara 1:a, 2:a eller 3:e hårddisk osv. Där sätter du c-disken som 1:a hdd och då borde du kunna hitta c-disken i listan för "boot device priority".
Citera
2010-08-13, 18:35
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Under bootmenyn i bios brukar det finnas "boot device priority" där du ställer in vilken enhet som ska boota först. Men det är inte alltid säkert att den enheten du vill välja finns i listan. Då måste du gå till typ "hard disk drives" också den under boot menyn där du väljer vilken hårddisk som ska vara 1:a, 2:a eller 3:e hårddisk osv. Där sätter du c-disken som 1:a hdd och då borde du kunna hitta c-disken i listan för "boot device priority".

Löst! Tack för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in