2005-07-05, 15:01
Medlem
Visst har han en poäng. Vi fick input från nånannastans ifrån. Varför fick vi den totala uppryckningen i Mesopotanien från primitivt stenåldersamhälle till jorbruk med avancerade högkulturer?

Men det finns bättre teoretiker än von Däniken. (Har en bok som jag för tillfället glömt författaren... återkommer)

Däniken är för övrigt "likis" med slalomledaren i Åre mm Olle Rolén.
Citera
2005-07-05, 16:39
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Visst har han en poäng. Vi fick input från nånannastans ifrån. Varför fick vi den totala uppryckningen i Mesopotanien från primitivt stenåldersamhälle till jorbruk med avancerade högkulturer?
Jag tror också att han är rätt ute med målet i vissa fall men att han tar sig dit på väldigt tveksamma grunder. Men jag har svårt att se att det skulle vara utomjordingar som hjälpte till, det skulle dom troligen inte ha någon vinning av själva och "forskare" från andra planeter skulle nog troligen inte lägga sig i historiens gång på en annan planet. Men andra "besökare" skulle det mycket väl kunna vara.
Citera
2005-07-06, 07:01
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ybbe
Jag tror också att han är rätt ute med målet i vissa fall men att han tar sig dit på väldigt tveksamma grunder. Men jag har svårt att se att det skulle vara utomjordingar som hjälpte till, det skulle dom troligen inte ha någon vinning av själva och "forskare" från andra planeter skulle nog troligen inte lägga sig i historiens gång på en annan planet. Men andra "besökare" skulle det mycket väl kunna vara.

Varför skulle inte "forskarna" gör något men "besökarna" skulle? Jag fattar inget av det du skriver. Förresten det här argumentet att ingen besökare skulle lägga sig i utveckligen håller inte. I andra disskussioner om utomjordingar som brukar det komma åsikter som att vi omöjligt kan förstå en advancerad civilisation eller så kanske de är en helt annan variant av "liv" De kanske ger blanka F-N i om de lägger sig i en annan arts utvecklig. De kanske gör det bara för att det är kul eller bara för att de kan. OM vi nu har besök vilket jag tvivlar på.
Citera
2005-07-06, 12:43
Medlem
frankensteins avatar
Det jag minns av vad Däniken sagt om inputs, många år sen jag läste något av honom, är att någon högre stående civilisation skulle ha visat på fördelarna med att äta kött istället för frukt. Hans resonemang gick ungefär ut på att det är mycket lättare att plocka frukt än att jaga så då är det förbannat dumt att jaga om man kan få frukt mycket lättare. Det var något åt det hållet, var mycket länge sen jag läste något av honom så minnet sviker kanske. Hans teori faller ju bl a på att man var tvungen att äta kött under de mörka månaderna på året. Dessutom, vem äter hellre äpple än mammutkött? Just det, nästan ingen!
Citera
2005-07-06, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Det jag minns av vad Däniken sagt om inputs, många år sen jag läste något av honom, är att någon högre stående civilisation skulle ha visat på fördelarna med att äta kött istället för frukt. Hans resonemang gick ungefär ut på att det är mycket lättare att plocka frukt än att jaga så då är det förbannat dumt att jaga om man kan få frukt mycket lättare. Det var något åt det hållet, var mycket länge sen jag läste något av honom så minnet sviker kanske. Hans teori faller ju bl a på att man var tvungen att äta kött under de mörka månaderna på året. Dessutom, vem äter hellre äpple än mammutkött? Just det, nästan ingen!
Ah, det bevisar alltså att vegetarianerna är ett lägre stående släkte, som jag alltid trott.

(angående von Dönicken har jag alltid tyckt att han varit en pajas)
Citera
2005-07-06, 18:06
Medlem
Lighthousetouchs avatar
Däniken är kul men han missar det här med att det är vi jordbor som är "utomjordingar", de ute i universum högre civilisationerna har inte släppt in oss i den gemenskapen som finns, det är VI som står utanför. Vidare så tror jag att avstånden i universum är irrelevanta för huvida det är möjligt att ta sig hit eller dit, det enda som spelar roll är koordinaterna, VART man ska, resten sköter tekniken och ett modersskepp korsar hela universum via intestellära motorvägar på en tusendels sekund.
Citera
2005-07-06, 23:06
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Varför skulle inte "forskarna" gör något men "besökarna" skulle? Jag fattar inget av det du skriver. Förresten det här argumentet att ingen besökare skulle lägga sig i utveckligen håller inte. I andra disskussioner om utomjordingar som brukar det komma åsikter som att vi omöjligt kan förstå en advancerad civilisation eller så kanske de är en helt annan variant av "liv" De kanske ger blanka F-N i om de lägger sig i en annan arts utvecklig. De kanske gör det bara för att det är kul eller bara för att de kan. OM vi nu har besök vilket jag tvivlar på.
Vad är det som håller i resonemanget att man måste lägga sig i?
Frågan är vem som tjänar på att ändra(hjälpa) historien, vi själva eller utomjordingar? Jag tippar på att vi själva skulle tjäna mest på att låta utvecklingen ta ett skutt framåt men hur det låter jag vara osagt.
Citera
2005-07-07, 06:46
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ybbe
Vad är det som håller i resonemanget att man måste lägga sig i?
Frågan är vem som tjänar på att ändra(hjälpa) historien, vi själva eller utomjordingar? Jag tippar på att vi själva skulle tjäna mest på att låta utvecklingen ta ett skutt framåt men hur det låter jag vara osagt.

Det är ingenting som håller i det resonemanget heller vilket var min mening. Det finns så många som är ÖVERTYGADE om att utomjordingar inte skulle lägga sig i om de kom hit. Saken är den att vi har inte den blekaste aning om hur dessa varelser resonerar. Om de nu finns och besöker oss vill säga.
Citera
2005-07-07, 07:56
Medlem
Ybbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Det är ingenting som håller i det resonemanget heller vilket var min mening. Det finns så många som är ÖVERTYGADE om att utomjordingar inte skulle lägga sig i om de kom hit. Saken är den att vi har inte den blekaste aning om hur dessa varelser resonerar. Om de nu finns och besöker oss vill säga.
Jag är till 99,99% säker på att det aldrig har varit någon resande från någon annan planet här (däremot är jag lika säker på att det finns liv på andra himlakroppar) men min tro är att det är lättare att resa (bakåt) i tiden än att resa mellan stjärnor. Däniken kan ha varit rätt ute men vänt sin blick åt fel håll + att han har fantiserat och hittat på på tok för mycket.
Citera
2005-07-09, 01:51
Medlem
i slutändan troligen samma (moneymaking) dravel som George Adamski på 50 talet, tyvärr...
Citera
2005-07-09, 14:44
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
i slutändan troligen samma (moneymaking) dravel som George Adamski på 50 talet, tyvärr...
Tyvärr och tyvärr. Om Dänicken har rätt så har männsikan, på ett ungefär, blivit hjälpt av utomjordingar för att kunna utvecklas till vad vi är idag. Detta skulle ha skett för ett par tusen år sedan, sen har utomjordingarna försvunnit. Varför? Jo, för att experimentet med jorden gick käpprätt åt helvete, och det är en väldigt deprimerande tanke tycker jag.

Det enda som han kan ha en poäng med, men säkert inte har, är att alla/många kyrkor osv, ligger på bestämda linjer(minns inte vad sådana kallas) som alla går rakt ner mot Delphi i Grekland. Hade varit skoj om åtminstone det hade varit sant men det är det väl inte.
Sen hittade han ju på det där om vikingaborgarna i Danmark också, att de skulle vara landningsplatser för utomjordingar. Det är ju också fel då det nu visat sig att de var träningsläger eller något liknande.
Jaja, vem ska med till Dänickenparken? Vi åker i augusti, jag har bokat en buss.
Citera
2005-08-04, 00:07
Medlem
A. Operators avatar
Angående von Dänikens nöjespark i Schweiz så har jag varit där 2 gånger. Mystery park har ett visst underhållningsvärde, fast mest av en peka-och-skratta natur.

Första gången jag var där det helt fantastiskt intressant och en riktig mind-fuck därtill, men jag tror snarare det var på grund av det Schweiziska gräset vi rökte (bara det är iofs värt resan) och flörten med en 17-årig amerikanska som jag sysselsatte mig med under nästan hela vistelsen.

Andra gången var det helt enkelt riktigt jävla pinsamt dåligt. Speciellt minnesvärt är filmatiseringen av en UFO bortföring som minst sagt är fantasifull, han refererar hela tiden till "the ancient texts" och citerar ur dessa, om man har läst Gamla Testamentet så märker man att det är de första kapitlen ur Hesekiel, fast grymt modifierade. Och i den andan fortsätter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in