2010-08-11, 16:56
Avslutad
Hej Flashback

Precis innan sommarlovet drog igång så tankade jag hem Mein Kempf som svensk ljudbok på min skoldator. Efter ett par dagars lyssnande så blev jag "upptäckt" av en lärare på skolan. Jag blev samma eftermiddag indragen på nämnd lärares kontor med något som skulle likna en utskällning väntandes. Istället fick jag en 40 minuters~~ genomgång om hur farligt nationalism är. Fick även ett telefonsamtal hem med oroliga/arga föräldrar som följd.

Jag förstår inte hur min lärare tänkte. Ska man inte som ansvarig för ungdomars inlärning stötta och motivera elever som vill utforska mer, ta del av utförligare information kring Det Tredje Riket (och annat såklart) än det knapra som står skrivet i läroböckerna? Jag sa flertal gånger att jag absolut inte är nazist, men det verkade inte hjälpa, jag var redan på väg åt fel håll tydligen.

Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med detta. Jag blir bara så irriterad på alla politisk korrekta personer som anser att man är högerextremist så fort man öppnar munnen kring Hitler.

Är detta beteende rättfärdigat för en gymnasielärare? Är detta övh lagligt?
Citera
2010-08-11, 17:00
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwl
Hej Flashback

Precis innan sommarlovet drog igång så tankade jag hem Mein Kempf som svensk ljudbok på min skoldator. Efter ett par dagars lyssnande så blev jag "upptäckt" av en lärare på skolan. Jag blev samma eftermiddag indragen på nämnd lärares kontor med något som skulle likna en utskällning väntandes. Istället fick jag en 40 minuters~~ genomgång om hur farligt nationalism är. Fick även ett telefonsamtal hem med oroliga/arga föräldrar som följd.

Jag förstår inte hur min lärare tänkte. Ska man inte som ansvarig för ungdomars inlärning stötta och motivera elever som vill utforska mer, ta del av utförligare information kring Det Tredje Riket (och annat såklart) än det knapra som står skrivet i läroböckerna? Jag sa flertal gånger att jag absolut inte är nazist, men det verkade inte hjälpa, jag var redan på väg åt fel håll tydligen.

Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med detta. Jag blir bara så irriterad på alla politisk korrekta personer som anser att man är högerextremist så fort man öppnar munnen kring Hitler.

Beteendet är förkastligt och borde bestraffas med en redig trynstöt, men tyvärr är det i högsta grad lagligt. Då skolan som institution ska fostra eleverna moraliskt och etiskt. Men de kan inte hindra dig att lyssna på Mein Kampf, men det finns säkerligen någon regel som gör att skolan kan förbjuda visst material på sina datorer och på så vis hindra dig att lyssna.

/Micke
Citera
2010-08-11, 17:02
Medlem
Valkyries avatar
Han borde ha lyssnat på dig och fört en dialog istället för att dömma ut dig som förlorad. Men jag tror knappast han gjorde något olagligt.
Citera
2010-08-11, 17:20
Medlem
RockinMonsters avatar
En fritidsledare på den lokala fritidsgården försökta polisanmäla mig för att jag bar en sydstatsflagga. En del är helt sjuka det är bara så. Dom ser rasister och nazister i varje hörn. Speciellt batikhäxor.
Citera
2010-08-11, 17:48
Moderator
^Eazs avatar
Nu är det även beslutat att Mein Kampf inte faller under HMF, så de kan inte på någon laglig grund förbjuda dig att varken äga den, eller lyssna på den.

http://www.patriot.nu/artikel.asp?artikelID=1534

Citat:
...
Polisen lämnade själv in en anmälan om hets mot folkgrupp och idag kom beslutet från Justitiekanslern om att inte vidta några åtgärder mot marknadsståndet i Burträsk. JK:s bedömning var att Mein Kampf gavs ut för så länge sedan att åtal inte kan väckas.

...

Enda som jag skulle kunna se dem göra är att säga att datorn inte är din, och därför får du inte spara vilka filer som helst.

Edit: Fast om de kör det argumentet, att du inte får ha vilka filer som helst, så skulle jag begära att få en lista på vad som inte är tillåtet och med vilken motivation en bok som är laglig att sälja i Sverige inte är tillåten.
Senast redigerad av ^Eaz 2010-08-11 kl. 17:52.
Citera
2010-08-11, 21:37
Medlem
Audacias avatar
Oavsett vilket är det bra att skapa diskussion!
Bli inte förbannad på din lärare, utan ställ frågor efter frågor tills han/hon inte längre har några svar värdiga dina frågor. Då går du vidare, till rektor etc och ställ samma fråga(or). Får du inget svar där går du vidare till ansvarig i den kommun du tillhör etc!
Förbjuda information? Löjligaste jag hört!
Faktum är att Mein Kampf är en intressant bok oavsett vilken politisk åskådning man tillhör!
Är du NS så kan Mein Kampf vara intressant med tanke på att man får en insikt i varför Hitler blev den han blev, vem han egentligen hade velat bli och vem som samhället skapade honom att bli!
Är du anti-NS (i brist på annat ord) så är boken intressant ur den aspekt att det alltid är bra att lära känna din "fiende", eller motdebattör om vi talar i ren FB-anda! Varför känner NS som de gör? Vem är bättre att lära ifrån än från den främsta av de främste?

Citera
2010-08-11, 21:44
Medlem
Lyssna faktiskt på ljudboken för ett år sen är de väl nu eller nåt, jag är inte nazist eller har extrema tankar åt det hållet. MEN faktiskt insåg jag att boken var väldigt intresserant då skolan (eller dom som gör böckerna) har klippt bort VARFÖR det blev som det blev.
I korta drag så ger skolan en blick på så här funka Hitler:

Hitler växte upp, blev arg, hata judar, hade judisk kvinna, döda judar, gjorde självmord.

Historia blir intressantare om skolan även pratar om varför dom "dumma/onda" gjorde som dom gjorde. Inte bara om hur USA eller nån annan rädda världen från undergång....
Citera
2010-08-11, 21:55
Medlem
Rodolfuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Lyssna faktiskt på ljudboken för ett år sen är de väl nu eller nåt, jag är inte nazist eller har extrema tankar åt det hållet. MEN faktiskt insåg jag att boken var väldigt intresserant då skolan (eller dom som gör böckerna) har klippt bort VARFÖR det blev som det blev.

Hitler växte upp, blev arg, hata judar, hade judisk kvinna, döda judar, gjorde självmord.

Historia blir intressantare om skolan även pratar om varför dom "dumma/onda" gjorde som dom gjorde. Inte bara om hur USA eller nån annan rädda världen från undergång....
Detta.

Om det är något skolan måste ändra på så är det att ta upp anledningarna till att saker sker, det var då jag nästan aldrig med om. Jag fick bara höra om saker som hänt, inte varför de hände.

OnT: Självklart ska du läsa Mein Kampf om du nu vill, i min mening bara bra att läser på dig om du nu är intresserad. Fast när det gäller Hitler, Marx och andra som skrivit liknande böcker får man ju tänka på att det ofta är deras personliga reflektioner och då brukar det ju bli rätt så vinklat.

Din lärare är en idiot som skäller ut dig. Du borde tanka ner Das Kapital med och se om det blir något liknande, vilket det inte kommer bli, men du kan ju testa. Usch, sådana där människor borde inte få vara lärare.
Citera
2010-08-11, 22:03
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfus
OnT: Självklart ska du läsa Mein Kampf om du nu vill, i min mening bara bra att läser på dig om du nu är intresserad. Fast när det gäller Hitler, Marx och andra som skrivit liknande böcker får man ju tänka på att det ofta är deras personliga reflektioner och då brukar det ju bli rätt så vinklat.
Självklart ska man alltid ta i beaktning när man läser en bok, att det är författarens åsikt vi hör! Precis som när Aftonbladet skriver en huvudstory, så är det $ som intresserar dem, inte nödvändigtvis 100% objektiv sanning! Ta allt med en nypa salt, men ta in så mycket information som möjligt!
Läs böcker från alla läger och lägg sedan din egna värdering någonstans i mitten!

För i slutändan vill ju alla väl, fast alla har olika nemesis devina!
Citera
2010-08-12, 06:57
Medlem
assfuckeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight

Kan någon expert tugga ner dessa felaktigheter?
Citera
2010-08-12, 08:12
Medlem
När jag gick sista året på högstadiet, så var jag med om en liknande händelse.
Det började med att den IT-ansvarige på skolan hade pratat med mina mentorer, om vilka hemsidor jag besökt, den senaste månaden. Det var Patriot.nu, Info14.. etc..

Som straff för mitt ohygliga brott, så började vi diskutera om "Nazism" etc.. bara jag och mina två mentorer.
Efter det så blev det föräldrasamtal och sedan blev jag kallad till skolanskurator som trodde/eller försökte få fram att jag var hjärntvättad av mina föräldrar eller någon annan.

Efter det så, fick jag och en god vän åka och se, "This is England" på bio.
På skolans och skattebetalarnas räkning då, ofc.
Filmen skulle tydligen, bevisa för oss okuninga om vad som kan hända, eller något.

Strax innan den andra och sista terminen var slut, så blev jag hämtad från en Engelska lektion och neddragen till "film rummet" där jag och en lärare skulle se propaganda filmen "The Wave" eller vad den hette.

Man kan ju så här på efterhand börja undra vart skolansgränser slutar.

/Fredrik Eriksson
Citera
2010-08-12, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrwl
Hej Flashback

Kom igen nu TS, visst gillar du Hitler och då är du nazist .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in