Citat:
Ursprungligen postat av Mrwl
Hej Flashback
Precis innan sommarlovet drog igång så tankade jag hem Mein Kempf som svensk ljudbok på min skoldator. Efter ett par dagars lyssnande så blev jag "upptäckt" av en lärare på skolan. Jag blev samma eftermiddag indragen på nämnd lärares kontor med något som skulle likna en utskällning väntandes. Istället fick jag en 40 minuters~~ genomgång om hur farligt nationalism är. Fick även ett telefonsamtal hem med oroliga/arga föräldrar som följd.
Precis innan sommarlovet drog igång så tankade jag hem Mein Kempf som svensk ljudbok på min skoldator. Efter ett par dagars lyssnande så blev jag "upptäckt" av en lärare på skolan. Jag blev samma eftermiddag indragen på nämnd lärares kontor med något som skulle likna en utskällning väntandes. Istället fick jag en 40 minuters~~ genomgång om hur farligt nationalism är. Fick även ett telefonsamtal hem med oroliga/arga föräldrar som följd.
Det var starkt att orka lyssna, för att förstå så behöver man ju en hel del kunskap om tiden före boken skrevs plus att den inte är sådär värst underhållande. Jag hoppas att du tog tillfället i akt och tog motsatt sida utan att trampa fel, dvs vara nazist. Hur beblandar/likställer läraren nazism med nationalism? Jag skulle omedelbart tagit positionen att det farliga är att INTE vara nationalist, vad jag än tyckte. En god övning i retorik.
Citat:
Men de har ingen rätt att diskutera dina politiska preferenser. Du skulle varken förnekat eller bekräftat om du var nazist eller ej, däremot kanske fråga vad en nazist exakt var, fanns det inte olika strömmingar som efter M.K. styrde partiet åt ett visst håll?
Jag förstår inte hur min lärare tänkte. Ska man inte som ansvarig för ungdomars inlärning stötta och motivera elever som vill utforska mer, ta del av utförligare information kring Det Tredje Riket (och annat såklart) än det knapra som står skrivet i läroböckerna? Jag sa flertal gånger att jag absolut inte är nazist, men det verkade inte hjälpa, jag var redan på väg åt fel håll tydligen.
Citat:
Politik är ute. Den juridiska personen som anpassar sig är inne. Så du tycker det rätta. Det som fyller dina fickor och suger din kuk.
Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med detta. Jag blir bara så irriterad på alla politisk korrekta personer som anser att man är högerextremist så fort man öppnar munnen kring Hitler.
Citat:
Varför inte pröva det och se det som en övning i retorik, juridik och att granska svenskars personliga frihet och integritet samt åsiktsfrihet.
Är detta beteende rättfärdigat för en gymnasielärare? Är detta övh lagligt?