2010-08-06, 14:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
ja, du kan koka ris i den.
Per definition, nej, den fungerar inte som en riskokare.
En riskokare stänger av sig själv när riset är färdigkokt och övergår till att ha en värmehållande funktion.

Jo, jag vet hur en riskokare funkar. Jag funderade bara på om man fick samma tidsbesparing på ris i tryckkokaren som på exempelvis potatis. Jag är alltid nervig över att bränna riset också, hur stor är risken för det i en tryckkokare?
Citera
2010-08-07, 12:15
Medlem
Om jag nu har förstått det rätt beträffande nackdelarna; svårighet att krydda/kolla i grytan under kok/tryck, om man gör detta har man dålig koll på tiden vilket kan resultera i sönderkokt mat. Har jag förstått det rätt ?
Citera
2010-08-07, 22:42
Medlem
nekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Om jag nu har förstått det rätt beträffande nackdelarna; svårighet att krydda/kolla i grytan under kok/tryck, om man gör detta har man dålig koll på tiden vilket kan resultera i sönderkokt mat. Har jag förstått det rätt ?

Jag köpte en Kuhn Rikon duromtic för flera år sedan efter att ha läst tester och kollat vad andra gillade. Kostade en del men är väl värda pengarna fast jag beställde från utlandet. Använder den ett par gånger i veckan.

Jag kokar riset i en ohsawa pot som jag beställde från USA. Passa på att köpa några kokböcker för tryckkokare eftersom det skiljer en del. Bla kan man göra risotto på 10 min utan att behöva röra som en dåre. Fonder gör man på ett nafs. Kött som skall kokas länge samt bönor fixar tryckkokaren fantastiskt bra.

Ofta vill man ju ha köttet på gränsen till sönderkokt om man köpt skitbitar av kött. "Fork tender", du vet!

I mitt kök tillhör tryckkokaren top tio av alla kökprylar jag införskaffat.
Citera
2010-08-10, 17:45
Medlem
Jag brukar inför ett potatiskok tjuvstarta med att koka upp vattnet i en vattenkokare. På så sätt korta ner tiden när man kokar på vis.
Hur fungerar detta med en tryckkokare ? Kan man hälla ner kokande vatten i en tryckkokare och på så sätt komma igång snabbare med högtryck ?
Citera
2010-08-10, 18:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Jag brukar inför ett potatiskok tjuvstarta med att koka upp vattnet i en vattenkokare. På så sätt korta ner tiden när man kokar på vis.
Hur fungerar detta med en tryckkokare ? Kan man hälla ner kokande vatten i en tryckkokare och på så sätt komma igång snabbare med högtryck ?
Du vinner någon minut på det men det är inte värt besväret. Poängen med tryckkokare är dessutom att man använder minimalt med vatten.

~Paul~
Citera
2010-08-10, 19:53
Medlem
Såg i ett indiskt recept http://www.youtube.com/watch?v=8HB7ywgJuTg (Rekommenderas förövrigt )
Där påstår dom att i Indien så skall kycklingen kokas i tryckkokare!?
Har det nåt med bakterier att göra?
Citera
2010-08-10, 21:10
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
Såg i ett indiskt recept http://www.youtube.com/watch?v=8HB7ywgJuTg (Rekommenderas förövrigt )
Där påstår dom att i Indien så skall kycklingen kokas i tryckkokare!?
Har det nåt med bakterier att göra?

Indierna lagar det mesta i tryckkokare
Citera
2010-10-27, 15:32
Medlem
LovePains avatar
Fick en tryckkokare av min morsa för något år sen och jag kan skarpt rekommendera alla att skaffa en, man sparar tid och den håller kvar väldigt mycket mer näring i maten. lite svårt att veta hur länge man ska koka i början men man lär sig med tiden, har bränt fast mitt ris i den någon gång men annars inga större missöden.
skulle aldrig laga en soppa eller gryta i något annat efter att jag vant mig.
Steam that shit!
Citera
2010-10-27, 16:50
Bannlyst
Personligen äger jag ingen. Dock kan man ju vända på det och säga att man får en stor jäkla kastrull med tryckfunktion.

Det är mycket värt!
Citera
2010-10-27, 19:16
Medlem
woofers avatar
Är själv sugen på en tryckkokare, det finns väl andra fördelar än bara att koktiden förkortas, eftersom man i faktum kokar vid en högre temperatur så kan ju det påverka att fler smakämnen lakas ur och hur dessa reagerar med varandra?

Har dock hört att man ska vara lite försiktig om man köper gamla och begagnade tryckkokare så att säkerhetsventiler inte rostat ihop eller liknande, det vore ju synnerligen tråkigt om söndagssteken exploderade
Citera
2010-10-27, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Är själv sugen på en tryckkokare, det finns väl andra fördelar än bara att koktiden förkortas, eftersom man i faktum kokar vid en högre temperatur så kan ju det påverka att fler smakämnen lakas ur och hur dessa reagerar med varandra?

Har dock hört att man ska vara lite försiktig om man köper gamla och begagnade tryckkokare så att säkerhetsventiler inte rostat ihop eller liknande, det vore ju synnerligen tråkigt om söndagssteken exploderade
En av poängerna med tryckkokare är ju att maten inte behöver vara nedsänkt i vatten. Jag har i stort sett alltid en insats i grytan på vilken köttet huserar. Därmed behåller man i stort sett alla smakämnena kvar. Körde en högrev igår (till vilken jag serverade tartarsås och kokt persiljepotatis) som vägde ca 800 g. Den var färdig på ca 40 minuter. Till råga på allt så var köttet endast halvtinat när jag började med kokningen! Ändå så tog det således så pass kort tid att tillaga.

Jag har en italiensk Aeternum på 4 l.

~Paul~
Citera
2010-11-07, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag köpte min i stort sett nya tryckkokare på loppis för 150.- kronor om jag minns rätt. Den är på 4 liter.

Mitt förslag är därför att kolla in loppisar, marknader och second hand-affärer.

~Paul~

Jag köpte min tryckkokare på tradera.com för 180kr. Jag kan även rekommendera en sida med recept för tryckkokare. http://tryckkokning.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in