Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-05, 18:20
  #1
Medlem
Hej.

Är undrande inför ett ev. köp av tryckkokare, enligt tidigare info på nätet verkar
denna tingest synnerligen bra för "tyngre" kok såsom husmanskost m.m. Är en del inne på detta område samt älskar denna mat.

Om den nu är så bra, varför har inte fler folk en sådan ? Finns det en hake med den ?

Tacksam för tips och råd,
Citera
2010-08-05, 19:05
  #2
Avstängd
Många vet inte vad det är. Men jag kan säga att det är en efektiv produkt.
Citera
2010-08-05, 19:06
  #3
Medlem
Tryckkokare i "hemma variant" var rätt populärt på sjuttiotalet, men i Sverige så slog den aldrig igenom.
fördllen med en tryckkokare är att den förkortar koktiden. nackdelen är väl kanske att man inte kan tillföra tex mer kryddor under koktiden. ja inte med mindre än att släppa ut trycket alltså.
Jag vet att det fanns en i min morfars hem, vad jag minns så användes den några gånger, för atts edan hamna i ett skåp och aldrig användas mer.
Citera
2010-08-05, 20:27
  #4
Medlem
Tack för era svar. Som jag själv har iakttagit när man t. ex kokar potatis, all ånga bara pyser ut ur kastrullen, hela köket blir fyllt med imma/vattenånga. Kan förstå att det finns en vinst med att hålla all denna kraft/resurs kvar i kastrullen. Man liksom eldar för kråkorna... :-)

Finns det fler som har kommentarer tages dessa emot tacksamt,
Citera
2010-08-06, 11:52
  #5
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Tack för era svar. Som jag själv har iakttagit när man t. ex kokar potatis, all ånga bara pyser ut ur kastrullen, hela köket blir fyllt med imma/vattenånga. Kan förstå att det finns en vinst med att hålla all denna kraft/resurs kvar i kastrullen. Man liksom eldar för kråkorna... :-)

Finns det fler som har kommentarer tages dessa emot tacksamt,

Jag håller fullständigt med Impopular. Här i Sverige vet man inte vad en tryckkokare är.
Och som kalletolv skrev så var det relativt populärt förr i tiden.

Jag är själv på gång att handla en tryckkokare. och det är mycket mer man kan laga än husmanskosten.
Tryckkokaren är väldigt fördelaktig för all form av kokning där man vill minska koktiden.
En Texas no bean chili tar betydligt kortare tid än fem timmar att göra...
Citera
2010-08-06, 12:21
  #6
Moderator
rotadents avatar
Min farmor använde tryckkokare i princip dagligen för att koka potatis etc. Det verkade funka bra, dock har jag aldrig använt en sån själv. Jag har dock funderat på det ibland, det verkar som sagt vara en bra grej.
Citera
2010-08-06, 12:36
  #7
Medlem
dePauls avatar
Jag kör min kokare när det handlar om att förkorta tillagningstiden men också för att bevara smaker och till en del mer ovanliga tekniker som att sterilisera burkar och dylikt. Den funkar också ypperligt som ångkokare/riskokare.

Räkna med ca halva tillagningstiden jämfört med traditionell kokning.

~Paul~
Citera
2010-08-06, 12:38
  #8
Medlem
dom brukar ha en tryckkokare på lidl för iaf halva priset mot vanliga butiker ex cervera, ca 699-799:- har jag för mig.
jag har kört en sådan i 2år och den funkar toppen.
Citera
2010-08-06, 12:57
  #9
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hensu
dom brukar ha en tryckkokare på lidl för iaf halva priset mot vanliga butiker ex cervera, ca 699-799:- har jag för mig.
jag har kört en sådan i 2år och den funkar toppen.

Cervera har väl alltid ockerpriser?
Här kan du få en tioliters i rostfritt för 330:-
http://bigbazaar.futurebazaar.com/Ke...C501+and+above
Vet dock inte om de skickar till Sverige
Citera
2010-08-06, 13:02
  #10
Medlem
dePauls avatar
Jag köpte min i stort sett nya tryckkokare på loppis för 150.- kronor om jag minns rätt. Den är på 4 liter.

Mitt förslag är därför att kolla in loppisar, marknader och second hand-affärer.

~Paul~
Citera
2010-08-06, 14:06
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag kör min kokare när det handlar om att förkorta tillagningstiden men också för att bevara smaker och till en del mer ovanliga tekniker som att sterilisera burkar och dylikt. Den funkar också ypperligt som ångkokare/riskokare.

Räkna med ca halva tillagningstiden jämfört med traditionell kokning.

~Paul~

Det funkar bra till ris alltså? Det var halva poängen för mig när jag funderade på att köpa en sån förut. Jag har funderat på en riskokare också, men det känns lite lyxigt med en apparat bara för ris även om jag äter mycket ris... Ger det halva tillagningstiden även för ris? Jag äter bara fullkornsris och alla sorterna jag har provat utom Uncle Ben's har helt sjukt långa koktider. Då är det ju lockande att få ner tiderna.
Citera
2010-08-06, 14:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det funkar bra till ris alltså? Det var halva poängen för mig när jag funderade på att köpa en sån förut. Jag har funderat på en riskokare också, men det känns lite lyxigt med en apparat bara för ris även om jag äter mycket ris... Ger det halva tillagningstiden även för ris? Jag äter bara fullkornsris och alla sorterna jag har provat utom Uncle Ben's har helt sjukt långa koktider. Då är det ju lockande att få ner tiderna.


ja, du kan koka ris i den.
Per definition, nej, den fungerar inte som en riskokare.
En riskokare stänger av sig själv när riset är färdigkokt och övergår till att ha en värmehållande funktion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback