2010-07-24, 00:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Nä, den var ju billig att producera. Kalabaliken i Bender var svindyr, skådespelarna var överbetalda, manuset var andefattigt, historien lam, och man filmade det hela i vidfilm trots att cinemascope hade passat formatet bättre.

Bonniers köpte SF av DN, Bonniers köpte sedan upp Europafilm. Sedan fusionerade Bonnier ihop bolagen. Sedan delade man upp all personal i ett b-lag och ett a-lag, olika sett från olika håll. Men folk med kunskap och genuint intresse slängdes ut medan bruntungor fick stanna kvar.

Sverige åt svenskarna var väl svindyr att producera. Jag har för mig att det var den dyraste svenska filmen någonsin när den gjordes. Mats Helge Olsson lär halvt på skämt och halvt på allvar säga att ut han hade det inte blivit någon Fanny och Alexander för att Bergman ville ha gjort den dyraste någonsin.
Citera
2010-07-24, 00:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag läste, för åratal sedan, författaren Lars Ardelius memoarer. Ardelius genomlevde ett eller två årtionden då han söp som ett svin. Som ett exempel på hur det kunde gå till då han var på fyllan nämner han en episod i ett trapphus (kanske i "Slas" hus (söderkåk)). Ardelius och Halldoff börjar skojboxas, om på väg ut eller in har jag glömt. I alla fall slutar det med ett fruktansvärt blodvite. Haldoff mister balansen i kampen och störtar nedför trappan. Blodet sprutar från hans huvud. Ambulans kommer.

Ingen större skada skedd. Man kan blöda förvånansvårt mycket från ytliga skalpsår, men Ardelius (storväxt och tung (Halldoff ganska liten och mager)), har jag för mig, tog upp det som en av de "tankeställare" som fick honom att överväga att dra ned på alkoholkonsumtionen.

Bägge de här männen var gott och väl medelålders när detta hände. Ardelius skrev en del filmmanus. Om något av dessa hamnade i Halldoffs händer vet jag inte Jag läste här i tråden att Slas skrev manus till Halldoffs första film. Och så rullar tankarna på...
Citera
2010-07-24, 00:49
Medlem
En stor regissör i sin tid - min tid, och de av er som hör dit.
Citera
2010-07-24, 15:43
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Halldoff tvingades göra klippet åt Europafilm som sa att det var enda filmen de skulle producera som de saknade regissör till. Men filmbolaget trodde knappast på filmen så man sket fullständigt i att få fram reklammaterial och trailers i tid. Den som var ansvarig för att skicka trailers ut till biograferna mötte Halldoff fem dagar innan premiären på väg ut för att åka hem och frågade hur många kopior filmen skulle komma i för att veta hur många trailers som skulle ut. När Halldoff blev varse om att ingen filmtrailer var ute vände han på klacken gick in till Torbjörn Sjöberg, dåvarande VD. Efter att filmen ändå floppade med filmbolagets goda minne så ansåg man att Halldoffs tid var ute som filmskapare. In hade en ny regissör seglat fram med namnet Mats Arehn. Arehn skulle göra Europafilm stort med filmen Kalabaliken i Bender (KiB). Men Arehn sänkte hela Europafilm.

Halldoff hade en konstnärlig ådra för film. Det har Jonas Åkerlund i dag. Både Åkerlund och Halldoff hade en sådan intensitet i sitt skapande och genuint tänkande på människan framför både kameran som framför bioduken. Det lustiga är att han som var ansvarig för att skicka ut trailers till biograferna på Europafilm gjorde lumpen med Åkerlund, han hade Åkerlund i bädden ovanför sig. När den killen nästan 25 år senare var på Globen Shopping träffade han på Halldoff av en slump och nog fan kände Halldoff igen honom.

Att Halldoff var glad i alkohol var inget ovanligt. Hela filmbranschen byggde på 10 % konstnärsskap, 30 % film och 60 % alkohol.

Han var en stolt bajare.

Må han vila i frid.

Oavsett anledning så var ju Klippet osannolikt usel. För några år sedan var Halldoff på TV och yrade om att han hade någon projekt som var så kontroversiellt att han inte skulle få göra det. Det blev såklart inget av det heller. Återstår att se om hans död kommer att resultera i ett tillfälligt ryck av konstnärlig överskattning.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in