2010-07-21, 22:43
Medlem
Hej hej hallå!

Jag har stött på ett skumt problem när jag skulle installera windows 7 på en kompis laptop där hans vista hade blivit snett. Det gick helt enkelt inte att starta windows, det tar jätte lång tid att starta upp det och till slut får man en BSOD som håller i en micro sekund. Därför tänkte jag att man bara kunde installera om windows på den och ta windows 7 istället.

När jag försöker installera windows 7 så blir det bara en svart skärm med en muspekare på. Installationen har alltså laddat ett tag och till slut kommer detta fram. Man kan röra på muspekaren men inget mer än så. Jag antar att det ska vara där man får välja språk och så men som sagt då är det helt svart och bara en muspekare man kan röra på. Jag har testat både med dvd skiva och usb minne. Med dvd skivan blir det inte ens någon muspekare. Bara svart skärm. Jag testade också med vista via usb minne men det blev exakt samma sak.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Jag har googlat detta men inte hittat någon som haft samma problem under just installationen.

Så för att klargöra lite:
Vid installation av windows 7 så blir det bara en blank skärm och en muspekare man kan röra på.
Jag har testat med både dvd skiva och usb minne.
Jag har testat med vista, samma sak.
Jag har alltså inte installerat windows 7 och sen blir det blank skärm utan det är innan man får välja någonting i installationen.

Tack på förhand!
Citera
2010-07-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failern
Hej hej hallå!

Jag har stött på ett skumt problem när jag skulle installera windows 7 på en kompis laptop där hans vista hade blivit snett. Det gick helt enkelt inte att starta windows, det tar jätte lång tid att starta upp det och till slut får man en BSOD som håller i en micro sekund. Därför tänkte jag att man bara kunde installera om windows på den och ta windows 7 istället.

När jag försöker installera windows 7 så blir det bara en svart skärm med en muspekare på. Installationen har alltså laddat ett tag och till slut kommer detta fram. Man kan röra på muspekaren men inget mer än så. Jag antar att det ska vara där man får välja språk och så men som sagt då är det helt svart och bara en muspekare man kan röra på. Jag har testat både med dvd skiva och usb minne. Med dvd skivan blir det inte ens någon muspekare. Bara svart skärm. Jag testade också med vista via usb minne men det blev exakt samma sak.

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Jag har googlat detta men inte hittat någon som haft samma problem under just installationen.

Så för att klargöra lite:
Vid installation av windows 7 så blir det bara en blank skärm och en muspekare man kan röra på.
Jag har testat med både dvd skiva och usb minne.
Jag har testat med vista, samma sak.
Jag har alltså inte installerat windows 7 och sen blir det blank skärm utan det är innan man får välja någonting i installationen.

Tack på förhand!

Kör ett hårddisktest i bios för att se så inte disken är paj.
Citera
2010-07-21, 22:52
Medlem
Finns ingen sådan funktion i BIOS, inte i detta BIOS i alla fall. Vet du något program man kan lägga på ett usb minne och köra från det?
Citera
2010-07-22, 00:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på en Ubuntu Live-CD och kör minnestesten. Funkar minnestesten, prova att installera Ubuntu. Klarar den av att installera Ubuntu är datorn förmodligen hel. Går det varken att köra minnestesten eller installera Ubuntu är det fel på datorn - förmodligen hårddisken som har trasiga sektorer.

Har ni rensat laptopens cpu-kylaren från damm?
Citera
2010-07-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Starta upp på en Ubuntu Live-CD och kör minnestesten. Funkar minnestesten, prova att installera Ubuntu. Klarar den av att installera Ubuntu är datorn förmodligen hel. Går det varken att köra minnestesten eller installera Ubuntu är det fel på datorn - förmodligen hårddisken som har trasiga sektorer.

Har ni rensat laptopens cpu-kylaren från damm?

När jag använder disk utility på ubuntu live cdn så står det: "SMART Status: Disk has a few bad sectors"

Det lät ju inte så bra, dock så är det en grön lampa bredvid men jag vet inte.....
Citera
2010-07-22, 01:56
Medlem
När jag försökte installera ubuntu så fick jag upp en ruta: "Failed to create a file system. The ext4 file system creation in partition #1 of SCSI3 (0,0,0) (sda) failed."

Ska försöka igen där jag ställer in partitioneringen manuellt.
Citera
2010-07-22, 01:59
Medlem
Nehepp, det verkar som om hårddisken är kaputt! Går inte att installera ubuntu på den........
Citera
2010-07-22, 02:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Trasig hårddisk är ett vanligt fel på bärbara. Man slår igen locket när man är färdig utan att veta att man utsätter hårddisken (som är i full drift) för flera G's shock. Däremot när datorn väl är avslagen är läshuvudet parkerat och väldigt okänslig för stötar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in