2005-04-14, 19:00
Medlem
Squalos avatar
När jag var i frankrike så gick det att tjacka dricka på både mack och krogen. Hur det är med spriten på macken kommer jag inte ihåg, eftersom jag bara köpte bira. På krogen var det bra. Det var dock för en ~5 år sen eller nåt, var väl 16 år då.

Men som sagt, fransmän är en billig utsäkt för ett folk. Det förvånar mig inte om man inte kan tjacka en bira längre...
Citera
2005-04-14, 22:34
Medlem
Azzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Senast jag var i danmark för två år sedan var

15år: vin, öl, och alko-läsk
18år: starksprit

Detta kan ha ändrats sedan dess. Men eftersom det råder en annan mentalitet i danmark är det ytters sällan dessa åldersgränser efterföljs. Skall tilläggas att innan dessa åldersgärnser infördes fanns det INGA restrektioner gällande ålder över huvud taget!

Det gäller INTE 18årsgräns för starksprit i Danmark, många blandar ihop med dom tyska reglerna. I Tyskland är det 16 årsgräns för öl och vin och 18år för starksprit.

Jag tror det var först i slutet på 90-talet som man införde åldergräns i Danmark. Först införde man 15 årsgräns men för typ ett år sedan höjde man till 16år
Citera
2005-04-20, 19:58
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Jag bor i Köpenhamn och billigaste spriten hittar du på ALDI, Netto och Fakta.
Köp i vanliga matbutiker, inte i tobaksaffärer o spritbutiker. Populära svenskägda Bottleshop tex är förhållandevis dyrt. Var där o kollade och förvånades över de höga priserna.

En flarra vodka på ALDI kostar ca 65 dkr o en Gin får du för 73 dkr
Öl på fakta kostar 1,75 för en mellis och det är en krona i pant.
Ofta har dom erbjudanden ännu billigare om man köper 30 st.

Bekvämast att handla öl är på Netto, som har i halvliterflaskor starköl för
4-5 kr. Väger ingenting. Vin kostar från 15 kr och uppåt. Ofta får man schyssta viner för 5 st hundra kronor.

Billigt med är starkvin. (mycket fylla för pengarna

Priserna varier från vecka till vecka i butikerna, Håll utskik efter erbjudanden. men tex gammeldansk ska man inte betala mer än 85 kr för. I julas sålde de gammeldansk i en butik för 69 kr.

Vad du INTE ska köpa i Danmark är godis o coca cola. S V I N D Y R T.
15 dkr för en halvliter Cola är standard och godiset är svindyrt.
10 - 15 dkr hektot för lösgodis är helt normalt.

Man har straffskatt på socker och red bull är förbjudet.
Det här ALDI, är det en butikskedja eller en speciell affär? Adress?
Citera
2005-04-20, 20:13
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Det här ALDI, är det en butikskedja eller en speciell affär? Adress?
jag undrar med! 65kr flaskan, i svenska eller danska? finns affären i helsingör?
Citera
2005-06-28, 02:14
Medlem
Åldersgräns i danmark?

Vill ha det svart på vitt nu, Bara hört massa skitsnack så.. Vad är åldersgränsen på starköl/sprit i danmark?
Citera
2005-06-28, 02:15
Medlem
16 har jag för mig. Handlarna brukar dock sätta sina egna åldersgränser men jag har för mig att 16 är den "officiella" gränsen
Citera
2005-06-28, 02:20
Moderator
tobess avatar
Den var 15 för ett tag sen, men den har på senare dagar höjts till 16. Så svaret är alltså att man ska vara 16
Citera
2005-06-28, 02:45
Medlem
Tönten112s avatar
Det stämmer bra det.. Det är 16. Tydligen ska det vara det i massa andra länder också t.e.x Portugal, Spanien.
Citera
2005-06-28, 21:06
Bannlyst
När vi ändå håller på: England? Pubålder, ålder för att köpa i affärer, hur står de till?
Citera
2005-06-28, 21:15
Medlem
Heinekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteh
Vill ha det svart på vitt nu, Bara hört massa skitsnack så.. Vad är åldersgränsen på starköl/sprit i danmark?

16 för att handla öl/sprit. Där emot måste man vara 18 för att dricka den. Med andra ord är det 18-årsgräns på pubar.
Citera
2005-06-28, 22:30
Medlem
Azzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteh

Det är numera 16årsgräns för öl, vin och sprit, bara för något år sedan så var det 15, på krogen är det dock 18år precis som i Sverige.

Vill också påpeka att i Danmark råder en helt annan mentalitet, om man är 14 så kan man säkert lyckas handla i många spritbutiker i Danmark, det är inte riktigt som systembolaget där man kan få visa leg till man är i 40-årsåldern.
Citera
2005-06-28, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gomorron
När vi ändå håller på: England? Pubålder, ålder för att köpa i affärer, hur står de till?

När jag var där för typ 2 år sen så va det 18 på puben iaf man fick inte äns gå in och käka på kvällen utan att vara 18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in