• 1
  • 2
2007-06-02, 13:07
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag har massor av myror hemma. I skrivande stund flänger dom runt på mina ludna ben. Det är tur att jag inte har byxor på mig, för då hade jag haft myror i brallan.

Gift är ju första tanken, men jag vill inte sprida myrr i hela huset, med tanke på hundarna. Men nippon kanske funkar, en droppe här och där. Nån som vet?
Citera
2007-06-02, 13:58
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Nippon fungerar utmärkt.

Men ta dig lite tid och följ myrorna ett tag. Du kommer se vart de kommer in. Sedan placerar du Nippon så nära ingången som möjligt. Mata gärna in dem med en droppe honung i ett par timmar först.

Vill du sedan göra lite extra så går du till utsidan som motsvarar den plats där de kom in. Där du ser myrorna smita in sprider du ditt Myrr. Bara ett tunt lager. Detta upprepar du två gånger per dag i två dagar, sedan en gång per dag tills de försvunnit helt. Myrr bryts ned av vatten, Uv-ljus och syre på bara ett par timmar, så det är ingen idé att häva på ett tjockt lager. Tunt som florsockret på en Prinsesstårta ska det vara.
Citera
2007-06-02, 16:52
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag vet vart dom kommer ifrån. Elementet... Jag satte en omgång tejp runt röret i fjol, och det funkade i en vecka. Sen blev det luddigt. Men jag ska köra på nippon nu, och se hur det går.

För övrigt vill jag veta vad nippon gör exakt. Om jag har fattat rätt, så är det välsmakande gift som till slut tar död på drottningen. Den utbildade får gärna informera.
Citera
2007-06-02, 17:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Cymex var det jag fick av Anticimex när jag fick myrinvasion förrförra sommaren.
Fick vräka på dag efter dag, men till slut dog allihop!
Hade även problem förra sommaren, men inte alls i samma omfattning.
Så Cymex funkar!
Citera
2007-06-02, 20:57
Medlem
nazipoliss avatar
salt funkade när vi blev invaderade på ett hotell på malta!
Citera
2007-06-03, 00:00
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Cymex var det jag fick av Anticimex när jag fick myrinvasion förrförra sommaren.
Fick vräka på dag efter dag, men till slut dog allihop!
Hade även problem förra sommaren, men inte alls i samma omfattning.
Så Cymex funkar!

Var det dyrt? Finns det att köpa på andra ställen än av Anticimex?
Citera
2007-06-03, 03:53
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Var det dyrt? Finns det att köpa på andra ställen än av Anticimex?

Inte en aning, ärligt talat.
Iom att jag hyr så ringde jag värden som i sin tur ringde Anticimex som kom och tittade på eländet.
Har för mig att de även besprutade med nåt annat, men eftersom jag fick samma invasion sommaren efter och det då hjälpte med bara Cymex så känns det onödigt.

Edit: blev nyfiken... http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoPr...1923&PrepVer=4
Är tydligen Anticimex egna preparat.
Citera
2007-06-03, 09:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
För övrigt vill jag veta vad nippon gör exakt. Om jag har fattat rätt, så är det välsmakande gift som till slut tar död på drottningen. Den utbildade får gärna informera.

Nippon betår av druvsocker, vatten och borsyra. Myrorna hämtar det och delar det mellan sig. Borsyran dödar nästan alla djur om koncentrationen är rätt. Insekter är dock extra känsliga för det. Pga syrainnehållet så kan gammal Nippon mörkna och bli brun till helt svart. Det beror på att syran bryter ned sockret till kol. Detta påverkar bara färgen, inte effekten.

Cymex har bytt namn. Anticimex säljer det numera under namnet "Mot småkryp". Detta pulver behöver inte heller användas i mängder. Det är faktiskt betydligt giftigare än Myrr, så ännu mindre mängder är att föredra. Men vi funkar ju inte så...
Citera
2010-07-09, 23:32
Bannlyst
Jag har hört, ej testat, att saften fun-light funkar fint. Sötningsmedlet är ett gott för myror och giftigt.
Citera
2010-07-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Jag har massor av myror hemma. I skrivande stund flänger dom runt på mina ludna ben. Det är tur att jag inte har byxor på mig, för då hade jag haft myror i brallan.

Gift är ju första tanken, men jag vill inte sprida myrr i hela huset, med tanke på hundarna. Men nippon kanske funkar, en droppe här och där. Nån som vet?

Lika delar bakpulver & socker. Strö utanför myrornas ingångar. de smakar, ber om notan och drar.
Citera
2012-05-11, 22:20
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Jag har hört, ej testat, att saften fun-light funkar fint. Sötningsmedlet är ett gott för myror och giftigt.

Ja, fun light skriver många på nätet att de använt. Men jag har inte läst hur bra
det fungerar i praktiken. Om myrorna försvunnit. Oavsett, det är aspartamet i läsken
som påstås ta död på myrorna...

Är inte så sugen på att ha myrr i trädgården med tanke på barnen.
Nippon ligger närmst till hands. Man ska tydligen ta en gammal glasspinne
och doppa lite nippon på den och stoppa ner här och var där de små
rackarna håller på att gräva...

Att hälla fun light eller kokande vatten och sånt kanske funkar ytligt,
men jag vill ju ta kål på drottningen/hela samhället.
Citera
2012-05-11, 22:24
Medlem
ganglere2s avatar
Finns medel som anticimex o.likn. använder. Fråga dom.
Det där med tejp runt röret. Kan du inte täta deras ingång med silikon? Borde hålla längre tycker jag. Värt ett försök kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in