2010-06-20, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Jag kan inte bevisa något,

Nä, det vet vi!

Citat:
Varken tron eller otron kan bevisas hur som helst.

Nu behöver ju inte "otron" bevisas, utan det är den som kommer med påståendet om något, som har bevisbördan.

En mycket smart och vis person, Richard Feynman sa att han är....

"Det är mer intressant att inte veta, än att ha svar som kan vara felaktiga". Och det är något alla tiester som påstår sig veta eller "tro" att de har ett svar i "Gud" borde tänka på.

http://www.youtube.com/watch?v=QkhBcLk_8f0&feature=related

Du frågar om vem anti-krist är!

Vad är "anti-krist"? Definera det som någon redan har bett dig om i en annan tråd.
Citera
2010-06-20, 18:02
Medlem
lighteneds avatar
Antikrist är motsatsen till Jesus godhet och människan har i alla tider gått mot det motsatta av det som är gott oavsett om kristendomen har funnits eller inte. Man kan se antikrist som den filosofiska orsaken till mänsklighetens förfall, i realiteten är det alltså människan själv som är antikrist då vi när som helst har möjligheten att med våran fria själva välja en annan riktning.

Ur ett troende perspektiv så vill man gärna se någon/något som personifierar/symboliserar ondskan för att kunna hitta orsaker till varför vi går mot vår egen undergång trots våran påstådda intelligens.
Jag ser antikrist som många olika delar som tillsammans skapar all ondska och obalans. Antikrist är allt som går emot Jesus bud. På samma sätt som Gud är allt gott och det som driver människan mot det perfekta så är antikrist de krafter som driver människan mot fördärvet. Bit för bit är krafterna kanske inte så farliga, men tillsammans blir de fruktansvärda och kan få människor att begå fruktansvärda handlingar inte bara som individ utan även som grupp.

Antikrist är alltså som helhet lika svårdefinierad som Gud, men det är Guds motsats. Man kan inte trycka på att en enda person är antikrist eller att en enda grej är antikrist, det är mycket mer än så. På samma sätt kan man inte säga att Jesus är Gud, för Gud kan inte rymmas i en enda människa. Jesus är däremot en del av Gud och har förmågor som om han vore Gud på grund av att han är den absoluta motsatsen till antikrist. Alla är en del av Gud, mer eller mindre beroende på hur mycket antikrist vi har inom oss. Ju mer Gud vi väljer att anamma oss desto mer gudalika förmågor får vi. Och motsatsen gäller att ju mer antikrist vi anammar desto mer ondska bor inom oss och desto längre bort från Gud kommer vi. Allt hänger ihop i ett nät av förbindelser.

De delar som hör till antikrist är således all form av negativism såsom: ateism, girighet, egoism, ilska, våld, begär, lättja, vällust, frosseri, rofferi osv.
Kapitalismen är i sig inte en del av antikrist, men iom att girigheten, begäret, rofferiet, egoismen, vällusten bor där så blir kapitalismen väldigt lätt ett effektivt verktyg för antikrist att sprida förödelse. Nu går människan praktiskt taget mot undergången på grund av att antikrist skapat acceptans i det mänskliga medvetandet med ateismens och kapitalismens hjälp.
Citera
2010-06-21, 00:16
Medlem
McPhails avatar
Citat:
Och när det gäller Bibeln är vi ju oeniga.
Men det är ingen ide att fortsätta om det.

Jo, det är det. Det kallas för diskussion och det är det man gör på ett diskussionsforum!

Det är nu du ska lägga fram dina argument om varför du tror så får vi i andra hörnan ge oss i kast med dom. Om du inte ens kan lägga fram argument (om än helt uppåtväggarna och indoktrinerade) så föreslår jag att du avslutar ditt konto på flashback och ägnar resten av ditt liv till att vattna pelagonier och tänka på belöningen som väntar dig i efterlivet. Om du har tur (ponera att det finns en gud, du har valt rätt religion och att just din inriktning är den riktiga... ) så hämnar du i himlen, annars får du brinna i helvetet.
Citera
2010-06-21, 10:13
Bannlyst
för att tro på antikrist måste man ju följa den kristna dogamatiska tron på gott och ont,

redan där är man ju körd, om man köper innehållet från en sagobok som skrivits av fulla judar för 4000 år sedan, som på köpet knappt kunde läsa eller skriva så de passerade berättelserna via mun-mot-öra metoden,

Tyvärr antikrist finns inte, om ngt så har djävulen själv skrivit bibeln, mest troligt då all bibelns berättelser förutsätter kontrollmekanismen ond/god,

Antikrist finns i viss mån i alla människor som inte kan stå för sig själva, som samas i grupp, som är svaga allena men starka tillsammans, där har du den riktiga fienden hos oss, kollektiv idioti,

som detta forum , en bunt nojjiga pundare som rökt för mkt hash och börjat tro på sagoböcker från en svunnen tid
Citera
2010-06-21, 10:39
Bannlyst
Citat:
Det du skriver är egentligen inte värt att kommentera.

Gör inte det då!
Citera
2010-06-21, 11:18
Moderator
Psilosophers avatar
George W Bush. Det som sticker ut i hans namn är "W", som ju är alfabetets tjugotredje bokstav. "W" har även två spetsar nedåt, och tre spetsar uppåt = 23 igen. Delar man 2 med 3 så får man 0.666, och 666 är vilddjurets (antikrists) tal - allt enligt uppenbarelseboken.

Där står även något om att en vis man kommer att räkna ut detta: stämmer bra in på mig
Citera
2010-06-21, 14:38
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Enligt det första Johannesbrevet är det ganska många som kvalar in som Antikrist.

Citat:
1Jo 2:18 Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist skall komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att den sista tiden har kommit.

1Jo 2:22 Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen.

I det andra Johannesbrevet står föjande om Antikrist:
Citat:
2Jo 1:7 Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist.

Antikrist är inte samma sak som vilddjuret som nämns i Uppenbarelseboken kap 13 och har 666 som ett mänskligt tal.
Citera
2010-06-21, 14:59
Medlem
Homo-sapiens-sapienss avatar
Personligen så har jag filosoferat på detta ämne ett tag nu och vad jag har kommit fram till är att Anti-kristus måste vara en person som kom efter jesus och måste vara tvärtemot vad hans lära va.
Men samtidigt så måste det vara lika om inte mer influerad som kristendomens religion är dvs. att det måste vara en annan religion som mot arbetar Jesus.

Vad jag kom fram till är att Islam är denna religion och Profeten Muhammed är Anti-kristus och härär mina argument för detta:

1. Jesus var fattig man och predikade om att det är bättre vara fattig(typ) medans Muhammed bodde i ett palats.
2.Jesus gick aldrig ut i krig medans muhammed krigade större delen av sitt liv och han upplevde runt 73 st varav 40 nått var offensivt.
3.Jesus predikade att aldrig att skämmas eller förneka sin tro medans Muhammed predikade att det är rätt att ljuga för att nå sitt mål.
4.Jesus utnämnde sig aldrig vara guds son(vi alla är det enligt honom) medans Muhammed ansåg sig vara guds/allahs talare pga några väl utvalda födelsemärken.
5.Jesus gifte sig aldrig men han hjälpte Magdalena förstå sina synder och bad om förlåtelse för dessa hon har begått som prostituerad medans Muhammed gifte med en 6 åring och hade sex med henne när hon var nio(I min mening är ett sätt att korruption av minderårig).
6.I kristendomen ska man vara ödmjuk medans Islam så ska man vara stolt.

Finns flera argument men jag nöjer med dessa så länge
Citera
2010-06-21, 15:59
Medlem
Mehrs avatar
Jag erkänner...

Det är jag som är Dajjal/Anti-krist/Armilus...

Ja jag är här för att förinta er alla. Däremot måste jag erkänna att när jag kom till eran värld så blev jag oerhört besviken. Uppenbarligen så sköter ni människor mitt arbete åt mig och jag känner verkligen att min roll är överflödig i denna värld...

Vafan, vad ska jag göra?
Ni sköter ju fan själva mitt arbete bättre än vad jag någonsin själv hade kunnat göra.
Senast redigerad av Mehr 2010-06-21 kl. 16:01.
Citera
2010-06-21, 23:08
Medlem
SleepaZs avatar
Nu blir Sleepaz heligt vred. Raderat massor av OT.

molnig och TheMightySwe får varsin tillsägelse, kan ni försöka bete er i någon tråd ni skriver.

/moderator
Citera
2010-06-22, 00:01
Medlem
Att det framgår i bibeln att den som är i motsats till Gud/Jesus/blabla är Antikrist så innebär det inte att det är EN person som är Antikrist utan alla som är emot Gud/Jesus/blabla. Så alla vi som säger emot eller är emot Gud är alltså Antikrist.

Bland oss Antikrist finns en som har utmärkt sig och det är den mytologiske figuren Djävulen/Satan/Lucifer/blabla ...
Citera
2010-06-22, 00:09
Medlem
McPhails avatar
Frågan är felställd. Den antyder att Antikrist finns. Den Antikrist som beskrivs i bibeln kan man utesluta direkt. Då är ju det enkla svaret att Antikrist är dom/den som är "emot" kristus, dvs alla som inte tror på honom. Det betyder att typ 75% av alla i Sverige är Antikrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in