Citat:
Ursprungligen postat av Huskatten
Jag älskade ett program som handlade om en pojke som bodde i ett hus med sina föräldrar. Han hade en hund och mamman var gravid. Pojken pratade skånska eller om det var en berättare som pratade...? Programmet var tecknat i glada färger, med 60-talstapeter på väggarna. Ibland dök det upp något otecknat, ett fotografi, som ett collage. Det var så himla snyggt gjort och jag undrar så vad det där programmet hette?
Pojken i alla fall, han hittade ett hemligt rum i sitt hus och innanför det ännu ett rum, och ett till...etc... Spännande som bara den, lite kuslig stämning.
Och sen åt dem tårta. HJÄLP MIG.
Pojken i alla fall, han hittade ett hemligt rum i sitt hus och innanför det ännu ett rum, och ett till...etc... Spännande som bara den, lite kuslig stämning.
Och sen åt dem tårta. HJÄLP MIG.
Svarade på frågan i en annan post men tänkte göra det lite mer utförligt nu.
Jag kommer också ihåg det här programmet och visste fram tills igår inte heller vad det hette – något som jag undrat länge – men den här tråden inspirerade till efterforskningar. Tack för det!
Ok, så vad jag mindes är att en pojke bygger ett stort gult hus till familjen efter att pappan gett upp, läser fel på ritningarna och gör ett misstag – något som resulterar i flera extra rum som sedan blir hans egna hemliga gömställe, istället för ett utrymme för spindlar och spöken som det egentligen skulle ha varit.
Pojken träffar även en stor svart hund som ställer till det för grannen, en gammal gubbe i grå kostym. Sedan bakar pojken och hunden massor av swartswaldtårtor och hälsar på hundens föräldrar. Minns jag rätt ska pojken även ha haft en blå Kalle Anka-mössa som blåste bort med vinden.
Inget av det jag kom ihåg gav några träffar på google, men lyckligtvis hade jag ett svarg minne av namnet på uppföjaren, att den hette något i stil med "Jack och jag", "Min syster Jack och jag" eller "Min lillasyster Jack och jag" och den sista titeln visade sig stämma. Med namnet på författaren kunde jag med hjälp av uterslutningsmetoden hitta namnet på boken/programmet, nämligen När jag var liten var jag stor och stark, inte det lättaste att komma ihåg direkt
.Författaren Ulf Nilsson var även berättare i programmet och har skrivit mängder av barnböcker, bland annat om Lilla syster kanin. Här är han med som gäst i Bolibompa: http://svtplay.se/v/1369164/ulf_hur_manga_bocker_har_du_skrivit