2010-03-27, 17:46
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huskatten
Jag älskade ett program som handlade om en pojke som bodde i ett hus med sina föräldrar. Han hade en hund och mamman var gravid. Pojken pratade skånska eller om det var en berättare som pratade...? Programmet var tecknat i glada färger, med 60-talstapeter på väggarna. Ibland dök det upp något otecknat, ett fotografi, som ett collage. Det var så himla snyggt gjort och jag undrar så vad det där programmet hette?
Pojken i alla fall, han hittade ett hemligt rum i sitt hus och innanför det ännu ett rum, och ett till...etc... Spännande som bara den, lite kuslig stämning.
Och sen åt dem tårta. HJÄLP MIG.

Svarade på frågan i en annan post men tänkte göra det lite mer utförligt nu.

Jag kommer också ihåg det här programmet och visste fram tills igår inte heller vad det hette – något som jag undrat länge – men den här tråden inspirerade till efterforskningar. Tack för det!

Ok, så vad jag mindes är att en pojke bygger ett stort gult hus till familjen efter att pappan gett upp, läser fel på ritningarna och gör ett misstag – något som resulterar i flera extra rum som sedan blir hans egna hemliga gömställe, istället för ett utrymme för spindlar och spöken som det egentligen skulle ha varit.
Pojken träffar även en stor svart hund som ställer till det för grannen, en gammal gubbe i grå kostym. Sedan bakar pojken och hunden massor av swartswaldtårtor och hälsar på hundens föräldrar. Minns jag rätt ska pojken även ha haft en blå Kalle Anka-mössa som blåste bort med vinden.

Inget av det jag kom ihåg gav några träffar på google, men lyckligtvis hade jag ett svarg minne av namnet på uppföjaren, att den hette något i stil med "Jack och jag", "Min syster Jack och jag" eller "Min lillasyster Jack och jag" och den sista titeln visade sig stämma. Med namnet på författaren kunde jag med hjälp av uterslutningsmetoden hitta namnet på boken/programmet, nämligen När jag var liten var jag stor och stark, inte det lättaste att komma ihåg direkt .

Författaren Ulf Nilsson var även berättare i programmet och har skrivit mängder av barnböcker, bland annat om Lilla syster kanin. Här är han med som gäst i Bolibompa: http://svtplay.se/v/1369164/ulf_hur_manga_bocker_har_du_skrivit
Citera
2010-03-27, 17:50
Medlem
Skogstobbes avatar
Bamse får ni inte glömma bort
Citera
2010-05-28, 21:00
Medlem
tomibollen_2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rdstone
På kurs med Kurt

Zvampen av Lasse Åberg

Saltkråkan, Emil, Pippi, Bröderna Lejonhjärta mfl självklara Astrid Lindgren-klassiker.

Trazan och Banarne

Mumintrollen

Coyote & Roadrunner (Gråben & Hjulben döptes väl detta till här?)

Edit: Pantau läste jag ju också om här i tråden; Mannen som rörde vid sitt plommonstop och nånting hände (försvann han?). Har bara diffusa minnen om detta.

Pan Tau http://www.youtube.com/watch?v=URxwRRcGuK4
Citera
2010-05-28, 21:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Skrotnisse är lätt ett av de bästa barnprogrammen. Dock tycker jag att det är lite läskigt.

Bumbibjörnarna är rätt bra också.
Citera
2010-05-29, 14:07
Medlem
Shit89breaks avatar
Jag gillade Räddningspatrullen och quack pack när jag var yngre
Citera
2010-05-30, 20:14
Medlem
swedishsteels avatar
De flesta av mina gamla favoriter har väl redan nämnts åtskilliga gånger i tråden men ingen tycks ha gillat Tv-piraterna som jag? Tyckte det var kul, annorlunda och lite uppkäftigt sådär.

Det fanns en brittisk serie som jag också minns med värme, den bör ha visats tidigt 80-tal. Av lite oklar anledning rymde ett gäng ungar hemifrån och bosatte sig i en stor skog där de levde av vad naturen gav. Det var väl nån form av protest mot vuxensamhället som jag minns det och de råkade ut för ständiga äventyr när de skulle hålla sig undan polis och föräldrar som letade efter dem. Minns att jag tyckte det var sjukt romantiskt, fotot var vackert och musiken likaså. En verkligt stämningsfull serie som väckte en del drömmar om att göra samma sak. Någon mer som minns den och vad den hette?
Citera
2010-05-31, 17:19
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag söker namnet på en serie som gick i SVT 1 på bolibompa tid på sent 90-tal eller början av 2000-tal. En killes mamma dör i en bilolycka så han och farsan blir ensamma. Killen beslutade sig för att bli hjälte på sin skola, hade en batman-liknande dräkt.
Citera
2010-05-31, 17:32
Medlem
MrQkens avatar
Fem myror är fler än fyra elefanter <3 Brasse alltså!
Citera
2010-06-01, 18:11
Medlem
Beardzs avatar
Robotech.
Citera
2010-06-01, 19:16
Medlem
SiSeniors avatar
Brum den enda bil jag någonsin älskat.
Senast redigerad av SiSenior 2010-06-01 kl. 19:19.
Citera
2010-06-01, 21:16
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag söker namnet på en serie som gick i SVT 1 på bolibompa tid på sent 90-tal eller början av 2000-tal. En killes mamma dör i en bilolycka så han och farsan blir ensamma. Killen beslutade sig för att bli hjälte på sin skola, hade en batman-liknande dräkt.

Jag vet vilken serie du menar, men kan inte heller komma på namnet.

Edit: Jo, nu kom jag på det: Mirakelpojken!
Senast redigerad av WeaselPodowski 2010-06-01 kl. 21:18.
Citera
2010-06-06, 20:19
Medlem
Mikeyjamess avatar
Tack =D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in