2005-06-08, 08:06
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det är uppenbarligen väldigt många, som liksom jag numera vägrar att befatta sig med ordet 'feminism'.
För det första; ordet har kommit att för mig förknippas med den mest förhatliga grenen av rörelsen, nämligen de militanta feministerna. De som bara hatar män i största allmänhet.
Dessutom tycker jag att det är rent olämpligt att använda ett ord som indikerar att utövaren av åsikten inte alls är ute efter det som ordet borde sammanknytas med. För inte är det väl så att feminism är motsatsen mot "maskulinism"?

Så, är det inte dags att vi slänger det fula besudlade ordet i papperskorgen och tar ett nytt? Ett som handlar om jämställdhet i första hand. För nog är vi rätt många som vill haka på det som de "normala" feministerna har att säga? Lika lön för lika arbete, och så vidare...
Ordet feminism gör hela rörelsen en oerhörd otjänst genom att dels vara felaktigt valt, och dels att ha förbytts till något som i åtminstone många mäns ögon blivit synonymt med den lesbiska, blekfeta, fula, rakade, eländiga människan, som bara vill skrika att hon hatar män.
Att föredra vore något som också antyder att män och kvinnor INTE är fysiskt och psykiskt exakt lika, vilket även dessa hemska människor verkar antyda.

Jag tyckte Ursa skrev ett bra ord, som jag vill modifiera lite:

Ekvivalism (istället för ekvalism)

Kan det vara nåt?
Citera
2005-06-08, 08:28
Medlem
Ekvalism har jag faktiskt hör nån feminist lite motvilligt anse vara ett bättre ord än feminism... men jag tror grupptrycket är för hårt just nu bland feministerna.

Helena Paparitzo, Schlagervinnaren, sa i SVT-soffan nyss apropå sina kritiserade utviksbilder:

"Jag är inte mindre feminist än nån annan. Skillnaden är bara den att jag inte är hysterisk."

Ett bevingat ord, kanske ...

( Var ska vi ha Cyborg Baleouts forum "Det goda samtalet" nånstans? )
Citera
2005-06-08, 08:32
Bannlyst
Äh. Vi har haft ett fungerande ord för den som tror på alla människors lika värde i flera hundra år. Det är humanist. Jag tycker det räcker ganska bra.
Citera
2005-06-08, 09:14
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Äh. Vi har haft ett fungerande ord för den som tror på alla människors lika värde i flera hundra år. Det är humanist. Jag tycker det räcker ganska bra.
Humanism är så mycket mer. Jag är inte humanist i dess rätta bemärkelse. Jag anser inte att alla individer bara skulpteras av sin omgivning. Jag anser inte att kvinnor och män är lika, eller att de ens har samma förutsättningar för NÅNTING egentligen. Det behöver man heller inte tycka för att kunna vara positivt inställd till kvinnans lika stora rätt till samma möjligheter att leva precis som man vill, som mannen
har.
Jag hatar det här jävla indelandet. Varför måste man tro att alla är lika bara för att man vill att alla ändå ska ha samma möjligheter? I den mån det GÅR alltså. Inget är absolut.
Citera
2005-06-08, 11:28
Medlem
fnuskes avatar
Tja, vad sägs om femini-separatist?
Citera
2005-06-08, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Humanism är så mycket mer. Jag är inte humanist i dess rätta bemärkelse. Jag anser inte att alla individer bara skulpteras av sin omgivning. Jag anser inte att kvinnor och män är lika, eller att de ens har samma förutsättningar för NÅNTING egentligen. Det behöver man heller inte tycka för att kunna vara positivt inställd till kvinnans lika stora rätt till samma möjligheter att leva precis som man vill, som mannen
har.
Det behöver man inte tycka för att vara feminist heller. Om du anser att alla människor - oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning eller andra saker - har samma rättigheter så är du humanist. Tycker du att alla människor oavsett kön har samma rättigheter så är du feminist.
Citera
2005-06-08, 12:35
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Det behöver man inte tycka för att vara feminist heller. Om du anser att alla människor - oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning eller andra saker - har samma rättigheter så är du humanist. Tycker du att alla människor oavsett kön har samma rättigheter så är du feminist.
Alla människor bör inte ha samma rättigheter, men samma möjligheter att FÅ samma rättigheter. Man måste ju förtjäna sina rättigheter.
Vad jag menade var jag varken vill kalla mig humanist eller feminist. Det handlar inte om rättigheter... Könskvotering är t ex helt sjukt tycker jag. Varför ska man kvotera in fler kvinnor än den andel kvinnor som sökt ett jobb?
Citera
2005-06-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Varför ska man kvotera in fler kvinnor än den andel kvinnor som sökt ett jobb?

Därför att feminismen förespråkar inte på något sätt "jämställdhet". De förespråkar en kollektiv förbättring för alla med en fitta.
Därför bör de kallas "femini-socio-opportunist". Det vill säga läran om hur kvinnorna (femini) tillsammans(socio) ska kunna öka sitt välbefinnande på männens bekostnad.
Jag är lite dålig på latinet (eller grekiskan?) så mitt ordval är kanske inte det bästa men ni förstår principen tror jag.
Citera
2005-06-08, 19:57
Medlem
Jämställdhet

och/eller

Ekvialism

är bättre än Feminism i det långa loppet.... men eftersom i det kortsiktiga perspektivet "feminism" ger karriär- och PK-poäng så måste vi väl stå ut med det.

Citera
2005-06-08, 20:03
Medlem
Zog Ruless avatar
Kanske genusist eller genuist (genus). I ordet får man med mer än det som feminism står för (män/kvinnor/invandrare/handikappade mm).
Citera
2005-06-08, 20:58
Medlem
Makehastes avatar
Humanism The object of much critique, humanism is a description of a position which believes human identity is the result of the individuals human essence, rather than the influence of social or cultural factors. Humanism is thus an idealist, even essentialist, philosophy, rather than realist or materialist.

http://www.adamranson.freeserve.co.uk/critical%20concepts.htm

(Inte en rättelse, bara en annan vinkel på heliggörandet av humanismen)
Citera
2005-06-09, 09:45
Medlem
Off Topic om humanism:

Det blir kul när Alf Svensson slår vakt om dom "kristna, humanistiska värdena" när just Humanisterna under renässansen var dom som hårdast tog avstånd från kyrkan och ville ställa upp ett alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in