2008-10-01, 12:21
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Jag använder bara manschettknappar till skjortor med dubbelmanschett, annars skippar jag det.

Tvärtom till vad de skriver ovan så tycker jag att det funkar bra till jeans, har du dessutom en näsduk i kavajen (utan slips) så ser det ganska dressat ut, men ändå ledigt.
Här håller jag med. Manchetter är riktigt snyggt och kan helt klart användas till mer än kostym. Given that jeansen man har på sig är hela, rena och snygga, förstås.
Citera
2008-10-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liankungen
Jo, det är det.
Men enighet tycks råda att det är töntigt att använda manchettknappar till sådana.......

Ett viktigt undantag här är dock fracken; till den skjortan ska man gärna använda manschettknappar.
Citera
2008-10-01, 14:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exner
Ett viktigt undantag här är dock fracken; till den skjortan ska man gärna använda manschettknappar.

Du missförstod. Felet var inte att använda manschettknappar, utan att använda manschettknappar till en manschett som både kan knäppas med knappar och maschettknappar.
Citera
2008-10-02, 00:16
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Här håller jag med. Manchetter är riktigt snyggt och kan helt klart användas till mer än kostym. Given that jeansen man har på sig är hela, rena och snygga, förstås.

Du får skilja lite på begreppen här. Manschetter är endast de sydda sluten på själva ärmarna på skjortan. Dessa kan antingen vara enkla, och knäpps då med redan fastsydda knappar (1-2st är vanligast) av pärlemor/plast, eller så är de gjorda för att vikas dubbelt (dvs dubbelmanschett eller fransk manschett), och knäpps då ihop med löstagbara s.k manschettknappar (antingen av div. metall eller "tygsnoddar"). Ett undantag härifrån är frackskjortan, som har enkla manschetter men ändå knäpps med manschettknappar.

En manschett som kan knäppas med både redan fastsydda pärlemor- eller plastknappar och löstagbara manschettknappar har jag inte tidigare hört talas om, skulle vara intressant att se?
Citera
2008-10-02, 13:01
Medlem
Orm Ondes avatar
Jodå, det är ganska vanligt att konfektionsskjortor finns med hål för lös manschettknapp vid sidan av de vanliga fastsydda knapparna. Avsikten är naturligtvis att försäljarna skall kunna hävda att "skjortan går bra att använda med lösa manschettknappar också" vilket egentligen är ett stilbrott. Antingen har en skjorta dubbelvikta manschetter (fransk manschett) och knäpps då med lösa manschettknappar (undantag: frackskjorta, som har enkla manschetter men lös knapp) eller så har den enkla manschetter med fastsydd knapp.

TS bör använda sin skjorta som en "vanlig" skjorta och knäppa den med de knappar som finns. Att använda de lösa manschettknapparna till en sådan skjorta ser bara töntigt ut. Till de lösa manschettknapparna används med fördel en skjorta med dubbelvikta manschetter. Däremot tycker jag att man gärna kan ha en skjorta av det sistnämnda slaget till jeans, om man bara kombinerar med en snygg kavaj och avstår från slips.
Citera
2008-10-09, 18:29
Medlem
Tezemas avatar
Stämmer in i kören,
det är något pinsamt att använda manschettknappar i en vanlig manschett med genomgående knapphål (som om man försöker vara mer än vad man är)

Men dubbelmanschett är en stilhöjare som gärna får balanseras med något annat i outfiten. Enligt mitt tycke är snygga kvalitetsskor ett måste för att ta bäraren av en skjorta med dubbelmanschett på allvar.
Citera
2008-10-09, 23:18
Medlem
Giffoxs avatar
Jag håller inte med, bereonde på själva manschetten kan det vara en ok kompromiss mellan den franska (som ju är ganska formell) och en vanlig rund, knäppt med knappar(na).
Ett rätt (taffligt) exempel på hur det ser ut finns bl.a. på wikipedia
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Cuff-link.JPG
Citera
2008-10-10, 00:55
Medlem
VictorNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Jag håller inte med, bereonde på själva manschetten kan det vara en ok kompromiss mellan den franska (som ju är ganska formell) och en vanlig rund, knäppt med knappar(na).
Fult.
Citera
2008-10-10, 02:59
Medlem
varesig det är till högtidsdräckt eller skjorta till kavaj/kostym så ser det förjävligt ut med en skjorta som har manchettknappar när det finns vanliga knappar på manchetten.. sedan tycker jag att franska manchetter än de enkla manchetter till högtidsdräkten, men det får man acceptera.
Citera
2008-10-10, 09:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox

Svårt att se vad snubben har på sig, men det skulle kunna vara ngt slags jackett-trams (ser ut som ett plisserat skjortbröst), och då (rätta mig gärna ni som kan bättre) torde det vara samma som med frackskjortan.

Annars är jag inte mycket för kompromisser när det gäller stil. "Ska det va, ska det va" som man säger.
Citera
2010-05-25, 21:39
Medlem
HaWwKs avatar
Funkar det att gå ut på en vanlig nattklubb med manschettknappar verkligen? Testade en snygg dyrare skjorta idag (isåfall till jeans) men då var man tvungen att ha manschettknappar då inga vanliga knappar fanns.
Skjortan var rödrutig förövrigt. Kändes lite skumt, även om det såg stiligt ut. Känns för mig som om att en sån grej kan passa bättre på bröllop, bal liknande evenemang och begravningar..
Vad säger ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in