2010-05-20, 20:33
Medlem
Kaktusmelons avatar
Med inspiration från tråden om 7 bokstäver men bara en stavelse skulle jag vilja se hur många ord och hur långa ord ni kan komma på som har så få stavelser som möjligt.

Bäst är ju den som kan hålla sej till en stavelse men med så många bokstäver som möjligt.

Har själv inte nåt på g som är värt att lägga in men det kommer nog snart.

EDIT: kanske är askasst för detta är ju ett sammansatt ord. Men till en början så kör vi på det om orden inte är orealistiska.

Västkustskt: 11 bokstäver - 2 stavelser
Senast redigerad av Kaktusmelon 2010-05-20 kl. 20:36.
Citera
2010-05-20, 20:59
Medlem
I sammanhanget bör man skilja på fonem och grafem. Bokstäver (grafem) betyder ingenting.
Citera
2010-05-20, 21:22
Medlem
Dingbatss avatar
Det som söks är alltså ord med få stavelser och många grafem, inte få stavelser och många fonem (eller för den skull foner)?
Citera
2010-05-20, 21:30
Medlem
Kaktusmelons avatar
Jag tänkte faktiskt att det skulle va fonem vilket jag skrev först men tog bort det sen.

T.ex. sch i dusch är ju inte bättre än ett p eller så. Därmed är ju dusch och bar lika bra ord.

Dock tänkte jag på ord som ett, ska man räkna tt som två eller efter fonem och som ett.
Då blir ju ord som stjärna rätt kasst.
Citera
2010-05-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Jag tänkte faktiskt att det skulle va fonem vilket jag skrev först men tog bort det sen.

T.ex. sch i dusch är ju inte bättre än ett p eller så. Därmed är ju dusch och bar lika bra ord.

Dock tänkte jag på ord som ett, ska man räkna tt som två eller efter fonem och som ett.
Då blir ju ord som stjärna rätt kasst.
Ja, i ord som ett betecknar <tt> ett ljud - en fon, som även råkar vara ett fonem. Grafemen säger ingenting om stavelser. Det enda som gäller är det man hör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in