2010-05-06, 22:29
Medlem
antidatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Fast enda tillfället pantsättningen skulle spela någon roll är väl om någon går i personlig konkurs?
Att det blir utmätning och då tar staten vad de ska ha först.

Gör en sådan här regel skillnad för vanliga människor är bankerna bra oansvariga med sina lån.

För de allra flesta så kommer regeln ha liten betydelse men SBAB har faktiskt 10% marknadsandel på bolån i Sverige. SBAB har ganska dåliga villkor(höga ej förhandlingsbara räntor) jämfört med storbankerna, men de erbjuder marknadens högsta belåning - dvs lägst kontantinsats. När det nu blir betydligt svårare för gruppen med 5% kontantinsats att köpa bostad så försvinner också upp emot 10% av spekulanterna i de mest överhettade områdena.

Blancolån på lån under miljonen borde vara överkomligt men i storstadsområdena blir det i varje fall frågan om minst 300 000 i blancolån(lågt räknat). Det kan göra att en budget som tidigare gick ihop inte längre gör det. Blancolån har ofta en hög amorteringstakt och en hög ränta, mellan 4,5 och 12% beroende på betalningsförmåga i dagens ränteläge. För ett lån på 300 000 kr vid 8% ränta och en amorteringstid på 10 år blir nettoutbetalningen 4500 kr extra i månaden bara för blancolånet.

Inte helt oväntat var SBAB den enda bank som öppet gick ut och protesterade mot förslaget, det säger en hel del.
2010-05-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antidata
För de allra flesta så kommer regeln ha liten betydelse men SBAB har faktiskt 10% marknadsandel på bolån i Sverige. SBAB har ganska dåliga villkor(höga ej förhandlingsbara räntor) jämfört med storbankerna, men de erbjuder marknadens högsta belåning - dvs lägst kontantinsats. När det nu blir betydligt svårare för gruppen med 5% kontantinsats att köpa bostad så försvinner också upp emot 10% av spekulanterna i de mest överhettade områdena.

Blancolån på lån under miljonen borde vara överkomligt men i storstadsområdena blir det i varje fall frågan om minst 300 000 i blancolån(lågt räknat). Det kan göra att en budget som tidigare gick ihop inte längre gör det. Blancolån har ofta en hög amorteringstakt och en hög ränta, mellan 4,5 och 12% beroende på betalningsförmåga i dagens ränteläge. För ett lån på 300 000 kr vid 8% ränta och en amorteringstid på 10 år blir nettoutbetalningen 4500 kr extra i månaden bara för blancolånet.

Inte helt oväntat var SBAB den enda bank som öppet gick ut och protesterade mot förslaget, det säger en hel del.
Om vi antar att konkurrensen om bolånen tar ned blancolånet till 4.5% så motsvarar det ungefär 0.02-0.03% högre ränta på totalen. Det är inte så allvarligt.

Amorteringarna kan ju kännas men å andra sidan kan man låna till de. Dvs jag ser inte att det här skulle påverka nämnvärt. Och det tror jag är just meningen med spektaklet. Man försöker låtsas försvåra vidlyftig utlåning men bobubblan vill man hålla liv i för allt i världen.
2010-05-07, 07:59
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om vi antar att konkurrensen om bolånen tar ned blancolånet till 4.5% så motsvarar det ungefär 0.02-0.03% högre ränta på totalen. Det är inte så allvarligt.

Amorteringarna kan ju kännas men å andra sidan kan man låna till de.
Dvs jag ser inte att det här skulle påverka nämnvärt. Och det tror jag är just meningen med spektaklet. Man försöker låtsas försvåra vidlyftig utlåning men bobubblan vill man hålla liv i för allt i världen.
Kan man planera att låna till att betala amorteringarna?

Jag tror det är bra att börja lite försiktigt. Gränsen ska väl helst inte ändra priserna över en natt.
2010-05-07, 21:10
Medlem
Problemet är inte att folket inte kan betala sina räntor vid 7% eller tillochmed 10%.
I sverige skattar vi bort alla pengar redan innan vi får dom vilket betyder att alla farliga höga utgifter som utbildning eller sjukvård sparar vi inte till som folk gör i t.ex USA.
Pengarna som kommer in går till hyra, räntor och leksaker, man stryper bara leksakskontot lite till förmån för räntekontot om problem uppstår.

Mina åsikter om hur man kan tackla vissa delar av problemet utan att skada marknaden:

1. Kunden måste upplysas om vissa saker och signera.
Hur lång tid det tar att betala av lånet med nuvarande ammortering och hur mycket extra lånet kommer att ha kostat inklusive ränta då.
Mer fokus behövs på att lånet faktist skall betalas inte bara fokus på månadskostnader.

2. ta bort skattereduktionen på räntebetalningar
Fel att subventionera belåning som ökar risken och bidrar till osunda värderingar.

3. Minska möjligheterna för styckning av tomter
Styckning av tomter bidrar till att kvadratmeterpriser på villor skjuter i höjden då det alltid blir väldigt små tomter.

4. Att folk värderar upp sina lägenheter efter renovering (givetvis skattebetald med ROTavdrag) är inget annat än marknadspekulation som höjjer risken för överbelåning. Detta måste förbjudas.
Belåningsvärdet bestäms när du skriver lånet, vill man låna mer så skall det ses som ett topplån eller ett lån utan anknytning till bostaden.
Det är i denna kategorin alla plattv och volvoköps lån ligger nämligen.

Jag äger själv en lägenhet och var väldigt tidigt in på marknaden för min ålder (född 1986). Marknadsvärdet på min bostad har ökat väldigt bra hittils och det är jag tacksam för. Inte för vinstens skull utan föratt det ger mig fallhöjd om marknaden rasar.
Mardrömen är ju att en 20åring köper sin första lägenhet med full belåning precis när bubblan spricker.
Det är därför jag själv är rädd föratt staten tar i för hårt mot bostadsbubblan vilket resulterar i att den spricker. Mina rekomendationer som jag skrev ovan har goda avkylningseffekter utan att det skadar alla belånade svenskar.
2010-05-08, 11:51
Medlem
att det är skakigt just nu lär påverka priserna mycket, det skall bli intressant att se statistiken för maj där det normalt omsätt många bostäder.
2010-05-08, 14:17
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Amorteringarna kan ju kännas men å andra sidan kan man låna till de. Dvs jag ser inte att det här skulle påverka nämnvärt. Och det tror jag är just meningen med spektaklet. Man försöker låtsas försvåra vidlyftig utlåning men bobubblan vill man hålla liv i för allt i världen.

Och sen kan man ju även belåna huset för att ha råd med fastighetsskatten, iaf enligt MP.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3673949
2010-05-13, 13:11
Medlem
Är det någon som vet vad som sker med FI:s 85%-förslag nu? Ska det röstas på i Riksdag/Regering, genom något utskott? När blir det bestämt om det träder i kraft 1:a oktober?

Har letat lite på FI:s hemsida och riksdagens utan framgång, tacksam för svar.
2010-05-13, 16:14
Medlem
B´stards avatar
med sådanahär annonser så känns det som vi har en liten subprime i antågande i Sverige... ;

http://www.alvsbyhus.se/tillsalu/index.php?DISTRICTID=21&OBJECTID=531&PAGEID=11

2% egen insats, de ordnar finansieringen, 4000 kr/månad för att bo i villa- happy days are here again!

Baksmällan de kommer åka på när räntan går upp några få procentenheter kommer inte att vara nådig...
2010-05-13, 16:26
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Är det någon som vet vad som sker med FI:s 85%-förslag nu? Ska det röstas på i Riksdag/Regering, genom något utskott? När blir det bestämt om det träder i kraft 1:a oktober?

Har letat lite på FI:s hemsida och riksdagens utan framgång, tacksam för svar.

Det är redan bestämt och klart.
2010-05-17, 13:12
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Citat:
Priserna på bostadsrätter föll i Stockholm under april.
Det kan vara första tecknet på att bostadspriserna är på väg nedåt i hela Sverige.
Bostadsrättspriserna i centrala Stockholm föll med 2 procent och i Storstockholm med 1 procent.
- Prisutvecklingen i Stockholms innerstad är vägledande för bostadspriserna i hela landet. Nedgången kan vara ett hack nedåt i priskurvan. Vi får se hur priserna utvecklas i maj, säger Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet, till TT

http://www.expressen.se/levabo/1.1990602/prisfall-pa-boratter-i-stockholm
2010-05-17, 21:28
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
http://www.expressen.se/levabo/1.1990602/prisfall-pa-boratter-i-stockholm

Tror faktiskt att min profetia är på väg att slå in. Har pratat med vänner som arbetar som mäklare och dessutom följt budgivningar på Notar och helhetsintrycket att det är betydligt svalare på marknaden. Mindre folk på visningar och betydligt segare budgivningar.

Dock kommer prisnedgången underdrivas i statistiken då säljarna fortfarande inte accepterar lägre priser. Som alltid i nedgångar på fastighetsmarknaden säljs fortfarande dom bättre objekten till relativt höga priser (dock lägre än dom fick tidigare). Alltså blir det färre avslut med bättre objekt som gör att prisnedgången underdrivs. Det är först när säljarna bakom dom sämre objekten inte har något annat val än att acceptera köparnas nya prisnivåer som nedgången kommer att accelerera även i statistiken. Detta kan dock dra ut på tiden då dom låga räntenivåerna gör att folk kan sitta och trycka på objekten längre än vad som är fallet på mer normala räntor.

Känner mig relativt övertygad att detta är början på slutet. Den som lever får se.
2010-05-17, 22:00
Medlem
Om vi har en bostadsbubbla så spricker den inte på många många år. Det är egentligen två saker som drivit upp priserna och eftersom dessa två faktorer inte är förändrade än så är det inget problem.

1. Obefintlig nybebyggelse. Om man har någon som helst insikt i hur byggbranschen ser ut och hur lagstiftning(+myndigheter) ser ut i dagsläget så vet man att det är kört vad gäller att få upp detta till en 1/5 av miljonprogrammsåren. Förra året producerades runt 7 000 bostäder i Stockholms län, och det sågs som ett uppsving. Genomsnittlig befolkningsökning har varit runt 35 000 i Stockolms län varje år de senaste 10 åren. Matematiken går inte ihop även om man istället räknar med att endast 2/3(21,500) är vuxna människor.

2. Människor har råd, även om dom inte direkt gillar det. 2x15 000 efter skatt blir 30 000. Om man har en månadskostnad på under 10 000kr i månaden (exkl. amortering) så är det inte roligt men om valet är det eller att bo eländigt (hur man nu väljer att definera detta) så väljer nog de flesta ändå detta till slut.

P.S. Dom som köpte fastigheter/bostadsrätter på toppen av fastighetskrisen 1991 fick ändå se värdet på deras boende komma tillbaka på bara 7 till 8 år.

Mitt tips: Köp en 3 i ett gentrifierande område. Jag har hittat mitt område, har du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in