2010-05-04, 18:38
Medlem
lovezeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ja hur ska du annars lyckas sluta hade du tänkt dig?

Finns två olika vägar att gå. Antingen slutar du tvärt och slänger allt "skit" du har hemma så du inte kan äta de, eller så trappar du ner sakta med säkert och gör dig av med varorna du har hemma genom att äta dom, men köp för tusan inte nya sen då.

Utan självdisciplin kommer du aldrig lyckas.

Nej det fattar jag. Vissa lägger ju dock om sin kost och äter sedan med "måtta".
Jag sitter och funderar om jag är såpass beroende att detta inte skulle fungera.
Dvs jag kan inte sluta röka och sen "feströka", exempelvis.

nej jag är icke rökare, jag dricker inte ens kaffe. Alkohol dricker jag dessutom väldigt sällan.
Har inga andra beroenden förrutom sockret, har därav aldrig slutat med något som jag kan relatera till.

därför jag undrade om det var någon här som lagt om sitt liv på så sätt att de slutat äta godis 4 a lifetime - då menar jag aldrig.
Citera
2010-05-04, 18:40
Medlem
lovezeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Jag vet inte hur du menar med att utesluta socker men alla som dietar ligger ofta rätt lågt på intag av kakor, godis mm. Jag intar kolhydrater i form av ris och mjölkprodukter.

sluta äta det överhuvudtaget. Inte naturligt socker nu alltså några kolhydrater måste man få i sig annars blir man knepig (iaf jag).

det "roliga" är att när jag väl äter det jag "får" äta så äter jag dubbelt så mkt av det. "omg! jag FÅR äta vad jag vill nu passar jag på ungefär".
Lite som att åka ner alkis till Tyskland man handlar på sig extra mycket bra för att det är så billigt jämfört med alkoholpriserna här! = man konsumerar mer totalt sett.

jag är inte intresserad av någon viktnedgång i överdriven form heller. Kanske 5kg fett vore snyggt men inte mer dessutom på ett tempo 0,5kg i veckan inte mer.

jag är mer intresserad av ett; liv.
Citera
2010-05-04, 18:51
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovezero
sluta äta det överhuvudtaget. Inte naturligt socker nu alltså några kolhydrater måste man få i sig annars blir man knepig (iaf jag).

det "roliga" är att när jag väl äter det jag "får" äta så äter jag dubbelt så mkt av det. "omg! jag FÅR äta vad jag vill nu passar jag på ungefär".
Lite som att åka ner alkis till Tyskland man handlar på sig extra mycket bra för att det är så billigt jämfört med alkoholpriserna här! = man konsumerar mer totalt sett.

jag är inte intresserad av någon viktnedgång i överdriven form heller. Kanske 5kg fett vore snyggt men inte mer dessutom på ett tempo 0,5kg i veckan inte mer.

jag är mer intresserad av ett; liv.
För att sluta äta socker måste du göra en livsomfattande förändring, iaf som det låter på dig. Ta tag i det och gör det bara?
Citera
2010-05-04, 19:00
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovezero
Nej det fattar jag. Vissa lägger ju dock om sin kost och äter sedan med "måtta".
Jag sitter och funderar om jag är såpass beroende att detta inte skulle fungera.
Dvs jag kan inte sluta röka och sen "feströka", exempelvis.

nej jag är icke rökare, jag dricker inte ens kaffe. Alkohol dricker jag dessutom väldigt sällan.
Har inga andra beroenden förrutom sockret, har därav aldrig slutat med något som jag kan relatera till.

därför jag undrade om det var någon här som lagt om sitt liv på så sätt att de slutat äta godis 4 a lifetime - då menar jag aldrig.

Jag hade ett visst sockerberoende för några år sedan, ja. Men i och med att jag lärde mig om riskerna och hur dåligt kroppen mår av för stora mängder socker var det inte särskilt svårt att sluta.

P.S. Rökt har jag också gjort, i alla fall på deltid. Det slutade jag också helt och hållet med när jag insåg riskerna.
Citera
2010-05-04, 19:16
Medlem
RozZys avatar
Jag hade fan liknande problem som dig, om jag var sugen så var jag TVUNGEN att ha, skulle fan kunna köra till andra sidan stan för en påse nappar.

Provade sedan massa olika sorters dieter som inkluderade kolhydrater.. Men det fick inte bort sockersuget, det blev värre istället, sen började jag med LCHF,, JÄVLAR sockersuget försvann efter 1 dag, och nu snackar vi om ett sockersug som har hållt i sig i ungefär 7 år.

Dumpa all kolhydrat, käka fettrikt istället
Citera
2010-05-04, 19:44
Medlem
lovezeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RozZy
Jag hade fan liknande problem som dig, om jag var sugen så var jag TVUNGEN att ha, skulle fan kunna köra till andra sidan stan för en påse nappar.

Provade sedan massa olika sorters dieter som inkluderade kolhydrater.. Men det fick inte bort sockersuget, det blev värre istället, sen började jag med LCHF,, JÄVLAR sockersuget försvann efter 1 dag, och nu snackar vi om ett sockersug som har hållt i sig i ungefär 7 år.

Dumpa all kolhydrat, käka fettrikt istället

http://www.web4health.info/sv/answers/ed-causes-candy-abuse.htm

konstigt att vi blir beroende?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teobromin

länken enligt ovan är en substans man tillsätter i choklad och cola bl.a.
Det är en centralstimulant, som adderar effekten av godiset utöver sockret då.
Jag har noterat att "kraft foods" te.x chokladen är enorm beroende framkallande, jag skulle aldrig ta en bit.

okej men jag vill inte skippa alla kollisar jag orkar inte träna då men jag kan utesluta många däremot.
du äter väl inte bara fett och protein eller?

finns ju naturliga kollisar även om man inte behöver överdosera dem.

jag är likadan, om affären har stängt så kan jag bli astjurig att jag inte får cracka den dagen när jag är inställd på att få knarka.
Citera
2010-05-04, 19:52
Medlem
lovezeros avatar
Dagens matintag;

9 kakor
200g choklad
2 vitlöksbaguetter
70g lösgodis
0,5l citronvatten

det här är extrema fall just nu är jag VÄLDIGT nere.

kräkts upp 2 baguetter, kakorna samt 100g choklad.

forskning om matmissbruk visar att det är samma personlighetsdrag hos matmissbrukare som hos t.ex. alkoholmissbrukare: Ångest, nedstämdhet, olustkänslor, sårbarhet, impulsivitet, att påverkas mycket av andra och av vad man ser och hör, irritabilitet, och spänningar, ökat behov av spänning i livet.
Vissa personlighetsegenskaper är vanligare för vissa typer av matmissbrukare, t.ex. lågt självförtroende och behov av självkontroll hos anorektiker och spänningssökande hos bulimiker.
Citera
2010-05-04, 19:57
Medlem
lovezeros avatar
När man normalt talar om beroendesjukdomar, tänker man på missbruk av alkohol, droger eller tobak. Men även mat- och godismissbruk är beroendesjukdomar. Mekanismerna bakom mat- och godismissbruk är desamma som för andra beroendesjukdomar. Central i beroendesjukdomar är belöningscentrum i hjärnan. Detta belöningscentrum stimuleras inte bara av droger, utan även av socker. Liksom vid andra missbruk ger drogen ett kortvarigt kick. Socker, stärkelse och vitt mjöl absorberas snabbt. Kroppen reagerar på sockret med att producera för mycket insulin, vilket gör att blodsockerhalten sjunker för lågt. Detta ger en ”bakfylla” i form av obehagskänslor, som leder till nästa matanfall. Mera.

Socker kombineras ofta med andra droger, t.ex. koffein i Coca Cola, teobromin i choklad, koffein och teobromin i kola, som förstärker beroendeeffekten.

Teobromin, 3,7-dimetylxantin, C7H8O2N4, en naturligt förekommande centralt stimulerande substans, återfinns huvudsakligen i kakaobönor. Teobromin är besläktat med koffein och teofyllin men ger svagare effekter än dessa.
Citera
2010-05-04, 22:06
Medlem
TS har rätt. Att ersätta socker med lightprodukter är som att sluta röka med nikotintuggumin - du försöker sluta med själva vanan men underhåller fortfarande beroendet i hjärnan, vilket ökar risken för återfall drastiskt.

Jag har även upplevt samma sak med fruktos då jag försökt äta frukt istället för sötsaker, kroppen får fortfarande i sig något sött och därav bryter man aldrig riktigt sockerberoendet.

Jag är själv extremt sockerberoende. Jag hade en period i höstas då jag var utan socker, lightläsk och frukt i 4 månader. Jag har aldrig varit lyckligare. Gick för övrigt ner ca 7 kg bara på att lägga av med sockret, utan någon annan typ av effort. Dock skulle jag "unna" mig att äta socker igen på julafton - en dag - och sen var jag fast igen. Idag är mitt sockerberoende lika illa som precis innan jag slutade senast och jag mår riktigt riktigt dåligt.

Så, hur lyckades jag sluta förra gången? Jag var väldigt motiverad samt att jag jobbade otroligt mycket. Jag hade ingen tid att slå mig ner framför TV:n med en chokladkaka innan läggdags helt enkelt. Jag såg till att äta och dricka vatten väldigt ofta enligt mottot att jag aldrig skulle känna hunger, aldrig känna törst, men heller aldrig känna mig mätt. Det låter konstigt, men det funkade.

Jag intalade mig själv att jag fick äta vad jag ville, hamburgare och pommes varje dag, pizza till middag och en påse chips till kvällsmat om det så krävdes, bara jag inte åt socker. Detta var för att inte känna mig förbjuden att göra något då jag märkt vid tidigare försök att för hårda restriktioner vid viktnedgång ofta gjorde att jag gav upp. Givetvis kände jag aldrig behovet av att äta så, var det inte socker i det så vad det aldrig frestande. Den viktigaste nyckeln i att lyckas sluta med socker var dock att jag under den perioden i mitt liv var relativt lycklig och på så sätt inte behövde något substitut.

Nu är jag dock tillbaka på ruta ett. Jag tackar TS för en inspirerande trådstart. Om jag klarat det en gång tidigare ska jag bannemig göra det igen. Den här gången måste jag dock inse att 4 månader utan socker inte räcker för att få unna sig igen!
Citera
2010-05-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sifony
Nu är jag dock tillbaka på ruta ett. Jag tackar TS för en inspirerande trådstart. Om jag klarat det en gång tidigare ska jag bannemig göra det igen. Den här gången måste jag dock inse att 4 månader utan socker inte räcker för att få unna sig igen!

Om du nu känner att du behöver unna dig någongång, inte bättre att ha det lite mer regelbundet istället för att "pina" dig i x månader och sedan bli "överväldigad" av suget när du äter-
Citera
2010-05-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om du nu känner att du behöver unna dig någongång, inte bättre att ha det lite mer regelbundet istället för att "pina" dig i x månader och sedan bli "överväldigad" av suget när du äter-

Självklart, men grejen var den att efter första veckan utan socker var suget borta helt. Under 4 månader kände jag mig aldrig pinad alls, förutom just på julafton när doften av nybakta lussebullar blev slutet på min lyckliga resa. Dessutom hade jag gjort just det vid tidigare försök, "unnat" mig socker en gång i veckan. Då hölls beroendet fortfarande vid liv och jag var mer plågad de sockerfria dagarna då eftersom abstinensen aldrig försvann.

För mig var det lättast att sluta med socker helt. Och det här med att unna sig är egentligen idiotiskt, då sätter man objektet för sitt beroende på en piedestal och ser det som en belöning när man väl får det. Man förstorar dess effekt med andra ord, if that makes any sense. Alla andra dagar när man inte får äta socker/röka/dricka/vad det nu är blir en pina.
Citera
2010-05-04, 22:36
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Börja med att äta normalt, dvs ät dej mätt och uteslut för all del inte kolhydrater och fett, alltså försök inte leva på kyckling och grönsaker bara för att du dagen innan smällt i dej 5 kilo choklad. Jag tror du är i en ond cirkel där du får sug pga att du periosvis äter för lite/för dåligt men rätta mej om jag har fel.

Efter det kan du börja med att fråga dej vad du eller din kropp skulle tjäna på att få i sig massa crap jämfört med allt gott och näringsrikt du kan äta istället och valet blir säkert lättare om du från början ätit riktigt med käk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in