2010-04-24, 20:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Varangian

Alltså det är nåt som är snurrigt här.

Du skrev förut om att man inte kan lagstifta att människor ska vara goda.

I samband med det tog jag fäste på det och tog upp 'förargelseväckande beteende' som är en lag som tvingar folk att vara goda, eftersom de inte får uppföra sig förargelseväckande.

Så tror inte vi har skrivit om samma sak.

Men lagen om förargelseväckande beteende och att vara moraliskt "god" är inte samma sak Mattan.

Fan, är du inte från Sverige ursprungligen?

Lagen om förargelseväckande beteende säger t.ex. att du inte får gå naken och handla på Coop eller stå och skrika allt vad du orkar på torget. Men det är också allt.
Citera
2010-04-24, 23:33
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big-3ljo
Varför tror ni att sverige inte e så religiöst ??

Genomsnitts IQ på befolkningen över 90?
Citera
2010-04-25, 12:43
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men lagen om förargelseväckande beteende och att vara moraliskt "god" är inte samma sak Mattan.

Fan, är du inte från Sverige ursprungligen?

Lagen om förargelseväckande beteende säger t.ex. att du inte får gå naken och handla på Coop eller stå och skrika allt vad du orkar på torget. Men det är också allt.
Det beror väl på hur man ser det gör det inte? Jag ser det som att förargelseväckande beteende strider mot att vara moraliskt god. Går du omkring naken så är din moral inte god, sen om den är baserad på att du är mentalt handikappad, att du tycker det är varmt, vill provocera eller vad det är, är väl en annan sak? Men principellt så är handlingen 'gå omkring naken' inte en god moralisk handling. Inte som jag ser det.

Vad svär du för? Måste alla i Sverige tänka och göra och se ut på samma sätt då menar du eller?
Citera
2010-04-25, 12:52
Bannlyst
Citat:
Det svenska samhällets lagar är byggda delvis på de bibliska lagarna, dvs det är fel att stjäla, svenska staten straffar de som gör det osv. Däremot är den tyst i andra fall, dvs du kan ta dig an hela grannskapets fruar om du vill, det är inte ansett som ett brott. Frågan är om det ens ses som moraliskt felaktigt - skulle det göra det skulle ju knappast utomäktenskapliga förbindelser vara så pass vanligt?

Ja så är det väl, en modern människa vill göra vad hon vill, oavsett vem det drabbar? Frihet kommer före ansvar och andras väl kanske? Ser man ner på lagar och regler som moraliska aspekter som talar om det, så går det att uppfatta så.

Och var tror du de som skrev bibeln snodde de ideerna ifrån? Andra trosuppattningar förståss! De Abramamiska mytologierna (Judismen, Islam och Kristendomen) snodde det mesta från Egypisk, Grekisk och Romarnas mytologi!
Citera
2010-04-25, 12:54
Bannlyst
Citat:
Du skrev förut om att man inte kan lagstifta att människor ska vara goda.

Goda människor gör goda gärningar, onda människor gör onda gärningar, men för att goda människor ska göra onda gärningar krävs religion!
Citera
2010-04-25, 12:55
Medlem
ceterus avatar
Jag valde i alla fall att gå ur svenska kyrkan (blev medlem vid födseln) efter att jag kollat hur mycket pengar jag betalar till dem och vad pengarna går till som gynnar mig ö.h.t., eller sverige för den delen.
INTE ETT PISS gör svenska kyrkan som rättfärdigar skatten de lever på.

Jag är shockad över hur människor fortfarande är så svaga.
Citera
2010-04-25, 12:56
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Goda människor gör goda gärningar, onda människor gör onda gärningar, men för att goda människor ska göra onda gärningar krävs religion!

Richard Dawkins all the way.
Citera
2010-04-25, 13:21
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Och var tror du de som skrev bibeln snodde de ideerna ifrån? Andra trosuppattningar förståss! De Abramamiska mytologierna (Judismen, Islam och Kristendomen) snodde det mesta från Egypisk, Grekisk och Romarnas mytologi!
Så ser inte jag det, utan att Allah (swt) är Evig och alltid under tidens gång har förmedlat Sitt Budskap till människorna, så inte alls konstigt om en del 'går igen' för det är Hans Sanning.
Citera
2010-04-25, 13:22
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis, då även icke-religiösa begår onda gärningar, fast de ursprunglingen är goda människor. Det borde få en klocka att ringa att du inte har hittat pudelns kärna ännu.
Citera
2010-04-25, 14:03
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av big-3ljo
Varför tror ni att sverige inte e så religiöst ??
Religion är inte undantaget från kritik och granskning i Sverige. Det behövs inte mer för
att folk ska börja ifrågasätta de "sanningar" som de troende blint accepterar.
Citera
2010-04-25, 14:30
Medlem
die-kristinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Är det verkligen typiskt att svenskar är högmodiga?

Ja, svenskar är som jag ser det generellt väldigt självgoda. Det är de svenska värderingarna som är rätt och that´s it. Länder med andra värderingar kallas "extrema" och folk betonar vikten av att Sverige inte skall acceptera detta, utan istället "läxa upp".

Citat:
a, troendes resonemang är ju inte logiska för ngn.

Jo det är det. Men om man inte brytt sig om att sätta sig in i troendes resonemang, anser man ju givetvis att det är ologiskt. Och vad är din definition av "troende"? Verkar som att du bara har en förutfattad bild, som inte stämmer med verkligheten.

Citat:
Att tro på vad som står i en gammal bok bara för att det står i en gammal bok och många tror på det är inte en logisk härledning till att det är sant. Och intelligenta människor ser ofta till logiken om de ska avfärda ngt som sant eller falskt.

Jo, tycker det mesta som står i Bibeln är rätt logiskt. Men man får såklart akta sig för att vara bokstavstroende.
Citera
2010-04-25, 14:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag vet inte om man kan säga generellt att de är outvecklade, utan det kan vara orsaker som bidrar till deras handlande som inte beror på outveckling, utan t.ex. på förutsättningar och orsaker. Och det behöver ju inte nödvändigtvis bero på outveckling. Det vet vi väl att en del av de som har sprängt sig bland oskydliga människor anses vara rent av högutbildade och borde ha lite koll på saker och ting? Alltså tror inte jag man förklarar det så enkelt som du gör.

Du har aldrig tänkt att det kan vara en kombination? Många ting i livet har en kedja eller en röd tråd? Människan vet med sig att nåt är rätt och får det bekräftat på olika sätt, det gör ju inte henne till en grottmänniska, utan snarare att hon har förmåga att ta sig fram till beslut på fler än en väg.

Alla som tar till våld för att lösa problem är outvecklade grottmänniskor. Det fanns nazister med hög utbildning, ta speer, hess, eichmann, lysande organisatörer med hög intelligens. Men, grottmänniskor.
Självklart beror mycket på indoktrinering, förutsättningar och orsaker men det spelar ingen roll, människor som tar till våld är outvecklade. Mänmniskor som använder våld som ett argument är helt enkelt störda i sin utveckling, de har inte kommit längre än till träklubba, hur sofistikerade vapen de än har. Högutbildade självmordsbombare visar ju på att utbildning inte är ett mått på utveckling.
Det enda våld som kan accepteras är självförsvar, mano a mano. Våld som problemlösning eller argument är idioti och kommer aldrig att lösa några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in