2009-11-04, 21:12
Medlem
Exoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Saven i sej innehåller nog alltför lite socker för
att kunna bli ett starkt vin, du måste tillsätta socker.
Men för smakens skull så bör du reducera saven
som redan nämnts i tråden.
Alltså koka bort en del vatten.

Vi sågade ner en björk på tomten i våras, och
det är fantastiskt vad mycket sav stubben lämnade.
Smakade riktigt fint också.

jo läste det tidigare i tråden.
men frågan är vad man ska använda för gäst? vanlig vin gäst eller turbogäst? turbogäst kanske ger nån dålig smak?

mvh.
Citera
2009-11-04, 21:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exom
jo läste det tidigare i tråden.
men frågan är vad man ska använda för gäst? vanlig vin gäst eller turbogäst? turbogäst kanske ger nån dålig smak?

mvh.
Inte gäst utan JÄST.

Skulle gissa på någon av vitvins jäst sorterna skulle passa bra.
Som lalvin 71B-1122 eller kanske en champagn jäst, eller Lalvin EC-1118 som har sitt ursprung i champagn.

Så en bra fråga om man får tillräckligt med kropp i björksav, men det får nog någon med direkt erfarenhet svara på.
För lite kropp kan bli väldigt tråkigt vin.

Perfekt exempel är just melonvin, dessa pallar inte med att lyfta ett vin själv.

Ser nu att Jack Keller har recept på detta vin, han använder tanniner för lyfta det lite.
Han tar sav och socker så det hamnar på ett värde av 85-90ochele.
Så att mäta savens socker värde är ett måste, så man vet hur mycket socker man behöver.

Han använder reisling eller graves vin jäst(vet inte vad det är för jäst)
Och mig veterligen så har ingen reisling jäst att köpa här i Sverige.

Tar ca 6-8månade från när man börjat tills det anses som bra.
Citera
2009-11-04, 21:53
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte gäst utan JÄST.

Jäst med j gör bullen svullen, gäst med g gör slut på bullen. Det fick fan lära oss i första klass.

Annars låter det intressant med vin av björksav. Jag undrar bara om det inte finns risk för utvinna träsprit och man jäser upp saven.
Citera
2009-11-04, 22:10
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mate
Jäst med j gör bullen svullen, gäst med g gör slut på bullen. Det fick fan lära oss i första klass.

Annars låter det intressant med vin av björksav. Jag undrar bara om det inte finns risk för utvinna träsprit och man jäser upp saven.
Inte på något som helst sätt, i så fall så skulle sockerbetor kunna göra det också.
Citera
2009-11-04, 22:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mate

Vet inte ens om björk har rätt sorts ämnen i sig för kunna göra träsprit.
Det är rätt avancerat att göra träsprit och träsprit kommer aldrig att tillverkas i tillräckligt med mängd i vanlig jäsning.
Dock bildas mindre mängder(men de är så lite, så det knappt mätbart = ofarligt)
Citera
2009-11-04, 22:59
Medlem
Avva66s avatar
Även björk i så fall.
Senast redigerad av Avva66 2009-11-04 kl. 23:01.
Citera
2009-11-04, 23:01
Medlem
klybans avatar
Kan säkert vara så, men björk är i alla fall inte nått dom föredrar när dom gör träsprit, så mycket har jag förstått i alla fall.
Edit:
Din filur nu editerade du
Citera
2009-11-04, 23:05
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan säkert vara så, men björk är i alla fall inte nått dom föredrar när dom gör träsprit, så mycket har jag förstått i alla fall.
Edit:
Din filur nu editerade du
Japp, jag hade tokfel i hur träsprit tillverkades.
Citera
2009-11-04, 23:11
Medlem
klybans avatar
torrdestilering i 180-190grader syrefritt brukar vara populärt tillvägagång sätt.
kan itne träslagen men för mig dom gärna använder gran och tall, emn högst osäker.

Det eller alternativt brukar man extrahera ur olika kemiska ämnen, då kanske man inte ute efter metanolen, utan etanolen.

Och det är här den mesta träspriten kommer ifrån som sen skadar konsumenten.
Citera
2010-04-15, 21:52
Medlem
snefisks avatar
Sätta mäsk på björksav för att sedan destillera till sprit?

Som rubriken lyder så har jag nu gått och funderat på detta i några år men har inte riktigt kommigt till skott, vad tror ni om saken?
Citera
2010-04-15, 22:06
Medlem
Bloodbounds avatar
Ska du bränna smaksatt sprit alltså? Annars är det ju helt bortkastat att göra mäsk med smak och sen bränna "ren" sprit på.
Citera
2010-04-15, 22:25
Medlem
stilltons avatar
självklart går det, men det blir nog svårt att hitta några väldefinierade smaker skulle jag gissa. dels gissar jag att mycket av aromerna helt försvinner när man kokar vätskan (som med mjöd), dels tror jag att smakerna är allt för subtila för att kunna koncentreras i ett destillat utan att bli överösta av oönskad finkelsmak.

om du vill prova skulle jag göra såhär:
jäsa björksaven på ale eller champagnejäst. (inget tillsatt socker!)
strippa det väl klarnade vinet i en potstill, helst av bain marie-typ.
späd till ca 20%.
kör satsen igen genom din potstill. dela denna gång upp destillatet i små burkar under hela körningen. smaka och lukta hela tiden, och var uppmärksam om det sker några förändringar, byt då burk oavsett hur lite föregående har fyllts.
låt burkarna stå utan lock ett par dagar.
mittendelen av destillatet måste du ta ut som body för att få upp mängden någorlunda. försök hitta var du inte känner nån skillnad. smaka lukta dig igenom alla andra burkar och försök identifiera smaker som kan fungera i din slutprodukt. det gäller att noga avväga hur stora delar av varje som ska gå till lagring. naturligtvis kommer merparten av dessa burkar innehålla ren skit som du inte alls vill ha med.
när du väl blandat ihop vad du tycker är bra, så späd till ca 50%.
snabblufta med en akvariepump tills du kommer ner till ca 45%, låt destillatet stå i glasflaska med tyg över tills det kommer ner till ca 40%.
förhoppningsvis har du nu ett björksavsbrännvin!

det här är ett ganska komplicerat hantverk från grunden. om du vill ha dom bästa förutsättningarna för att lyckas med ditt experiment bör du nog börja med att försöka göra exempelvis whisky. där finns gott om fungerande recept där du kan träna upp dina smak och luktsinnen för att träna dig till att göra rätt "cuts". att börja med något så okonventionellt som björksav skulle jag inte rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in