Citat:
Ursprungligen postat av Yxmord
Hej Flashback.
Jag går tyvärr en kurs. Kursen heter Matematik C.
Jag ska tydligen lära mig lösa andragradsekvationer. Jag har en pq-formel och och en icke namngedd "teknik" för att hitta nollställena, exempelvis: y=x^2-10x-24 <=> y=x(x-10)-24
Jag kan för det mesta lösa uppgifterna, men jag kan inte påstå att jag fattar
vad i helvete jag håller på med. Jag försöker läsa på lite själv, och hittar vissa sidor med matematiskt invecklade förklaringar som påstår att pq-formeln är en form av kvadratkomplettering. Jaha, okay, schyst, men vad innebär det att jag gör
egentligen?
Den andra "formeln" är också relativt oförklarad och boken är tillräckligt pk för att ingen ska känna sig korkad i onödan - problemet är bara att
jag inte lär mig.
Jag förstår inte vad jag jag håller på med. Mitt förvirrade huvud tycker det borde finnas gott om ekvationer där x=0 inte fungerar. Jag vet inte vad som skulle hända om man sätter in x=0 i en ekvation som aldrig skär y-axeln. Jag kan svamla hela kvällen om jag vill, så frustrerad är jag på denna skitbok och idioter till lärare.
Det känns som att jag är blind och ska sortera färgade kulor eller något. Jag vet hur man gör, men jag SER JU INTE!! HJÄLP MIG FÖR HELVETE MEDAN JAG ROTAR FRAM STESOLIDEN!

Vad du letar efter är ju var andragradskurvan skär X-axeln, och vad PQ-formeln gör (och kvadratkomplettering) är att den direkt säger att symmetrilinjen är -p/2. ALLTID.
Högsta/lägsta punkt i en andragradskurva finns alltid i x = -p/2, och då även linjen som ligger mitt emellan rötterna. Sen är frågan hur långt ifrån symmetrilinjen dessa finns, och det härleds ifrån att de gör en vanlig kvadratkomplettering av y=px+q. Så de två olika delarna av pq-formeln är dels att man pekar ut var på x-axeln symmetrilinjen måste hamna och dels ett avstånd åt båda håll ifrån den som rötterna befinner sig på.
En bra träning är att som någon sa, rita lite grafer. Kolla hur grafen ser ut om du har p=1, sen hur den ser ut om du har p=2, åt vilket håll den flyttar sig osv. Samma sak för q, detta ger bra förutsättningar för att veta var dina rötter borde hamna någonstans osv.
Du borde köra kvadratkomplettering btw, jag tyckte pq-formeln var jävligt jobbig iom att den inte gav någon förståelse för algebran, utan mer bara "stoppa in lite värden och få ut svaret".
En annan grej som ger ännu finare förståelse, om du klarar av det, är att faktorisera alla andragradskurvor direkt.
På denna formen isf: (x+a)(x+b) = x^2 + (a+b)x +a*b
Om du då får x^2 -x -2 = 0 så kan du faktorisera den till (x-2)(x+1)
Det hänger ihop som jag skrev där ovaför, den ena konstanten adderad till den andra ska bli p, konstanerna gånger varandra ska bli q. Så om Q är negativ så vet du att den ena måste vara negativ osv, och så jobbar du därifrån.
När du väl har andragradsfunktionen på formen (x+3)(x-2)=0 t.ex. så kan du se att rötterna måste vara -3 och 2, dvs de tal på X som gör den ena parentesen till noll.
Jag bara dundrar in allt jag kan tänka mig ökar din förståelse för vad en andragradare är osv, hoppas det hjälper.