Alltså, nu vill jag inte utge mig för att arbeta inom vården eller dylikt, men efter att ha läst en del inlägg här där folk berättar att polisen kommit samtidigt, eller strax efter ambulansen, vill jag bara inflika en grej.
Jag jobbade förut i ett område som kan bli väldigt skumt på kvällen, och träffade vid flera tillfällen påverkade personer. I början var jag väldigt rädd, för de verkade så aggressiva, men efter ett tag så insåg jag att de oftast var alldeles för inne i sin egna lilla värld för att ens lägga märke till mig, och aggressiviteten riktade de mer mot sig själva (såg personer som stod och skrek på sina spegelbilder, som exempel). Jag såg dock alltid till att ha numret till vakt/polis inslaget på telefonen när de kom, och jag var på helspänn tills jag kunde gå hem.
Hur som helst, poängen är den att sjuksköterskor och läkare är jätteduktiga på att ta hand om folk, det är deras jobb, men även de kan tycka att det är obehagligt med personer som är påverkade och därmed väldigt impulsiva och exalterade, och vill ha hjälp, eller övervakning, av polisen för att kunna göra sitt jobb utan att bli skadade.
Jag förstår att många inte vill ha kontakt av polisen, speciellt om de haft dåliga erfarenheter av dem tidigare, men ni måste själva inse hur svårt det är att ha att göra med påverkade personer och ni har säkerligen själva märkt hur oberäkneliga ni/era vänner blir när de tagit droger. Så bli inte förvånade om polisen kommer om ni både är påverkade och allmänt stressade och hispiga eftersom någon precis råkat illa ut, men ring självklart ambulans! Det är fortfarande ingen som försöker sätta dit er, enbart rädda liv!
För vad är ett eventuellt möte med polisen i jämförelse med någon annans liv på ert samvete?