2005-05-13, 10:18
Medlem
hundens avatar
FAQ om Tramadol!

Vad är tramadol?
Tramadol är en opioid (syntetisk opiat).

Vilka läkemedel innehåller tramadol
I Sverige finns registrerat följande:
Dolol, Nobligan, Tiparol, Tradolan, Tramadol, Zamadol.

Vad används det mot?
Måttlig till svår värk.

Vilka doser används inom vården?
Max 400 mg per dygn.

Vilka doser är bra om man vill flumma på det?
En nybörjare kan känna av 100 mg, en tolerant person kan behöva upp till 1 000 mg.

Vid vilka doser börjar det bli farligt?
Vid 500 mg kan obehagliga biverkningar börja uppstå.

Vilka biverkningar kan man få?
AT'n kan ge en hel hög såsom muskelsvaghet, oro, oro i lederna, huvudvärk, total håglöshet, depressiontilsstånd, lätt för att bli aggresiv, ointresse för annars intressanta saker m.m... Detta är som tur är ganska snabbt övergående, men räkna med några dagars rent HELVETE om du knaprat höga doser en längre tid!

Kan man kombinera det med andra droger?
Jadå, gräs o benso ska inte vara någon fara.

Hur är det i kombination med alkohol, farligt eller?
Kan vara, men inte i rimliga proportioner.

Hur blir man påverkad av tramadol?
Eufori, välbefinnande, prestsationshöjande, starkt oros och depressions-dämpande, stimulerande (allt blir kul, till o med att rensa avlopp m.m).

Är tramadol narkotikaklassat?
Ja

Var får jag tag på tramadol?
Genom att en läkare skriver ut det, eller så kan du beställa det över internet, var någonstans får du leta upp själv!

Tack till T-Reetarded som hjälpt mig med denna FAQ, o förlåt hunden att jag stjäl första inlägget i denna tråd!

Skicka gärna ett PM till mig om det är nått som inte stämmer eller bör läggas till. Har som sagt inte testat tramadol själv utan förlitar mig på de uppgifter jag fått in!

Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Vilka fysiska abstinenssymtom kan Tramadol ge efter 2-3månaders dagligt bruk (400mg/dag) ?

Frossa, svettningar, allmänn sjukdomskänsla, huvudvärk....?

Har sökt men hittar inget relevant..
Senast redigerad av C-3PO 2015-11-30 kl. 18:13. Anledning: Ändrade angående narkotikaklassning.
Citera
2005-05-13, 10:30
Medlem
Porrpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Frossa, svettningar, allmänn sjukdomskänsla, huvudvärk....?

Har sökt men hittar inget relevant..

Stämmer bra det...fast ganska lindrigt, håller i sig 1-5 dagar...må väl//PP
Citera
2005-05-15, 16:42
Den stora Tramadol-tråden (alla frågor om Tramadol, Tradolan, Nobligan m.fl.tas här)

Då det som gott som flera gånger i veckan dyker upp trådar om Tramadol, Tiparol, Nobligan, Tradolan, Dolol & Zamadol, vilka alla innehåller samma substans (Tramadol). Så tänkte jag att vi istället kunde sammla alla frågor i denna tråd. Jag låter de befintliga trådarna vara kvar, men ser helst att inga nya trådar skapas om Tramadol!
Citera
2005-05-15, 16:50
Medlem
Unbalanceds avatar
Då ställer jag en fråga angående "klassningen" utav Tramadol .
Ska det klassas i juni/juli ?
Och om det ska det så vill jag gärna ha en länk, tack .
Citera
2005-05-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Då ställer jag en fråga angående "klassningen" utav Tramadol .
Ska det klassas i juni/juli ?
Och om det ska det så vill jag gärna ha en länk, tack .
Jag har forskat i det men inte kunnat hitta svar så det kan vara ett förslag som inte gått igenom eller någons gissningar.
Vi får se, men jag tror inte det blir så snart om jag ska vara allvarlig.
Citera
2005-05-16, 09:25
Medlem
jo, varnig för att tollernasen kan falla fort när du lägger av, jag höll upp 7 dagar och tog sen en skaplig dos som jag veckan tidigare fixade lätt, höll på att svimma i 3 timmar, vidrigt.

Nä man ska vara ledig om man ska lägga ner det där och förstås trappa ner före så man är redo, inte som jag bara lägga ner det från en dag till en annan, kroppen chockades svårt.
Citera
2005-05-16, 11:22
Medlem
Håller med Nezan, att sluta tvärt är inte bra varken för kropp eller psyke. Trappa ner ordentligt tills du är nere på kanske 2 st per dag, sen kan du börja ta varannan dag osv. Det finns nedtrappningsscheman för sånt där. Att sluta med beroendeframkallande läkemedel är ingen lek. Tro mig, jag vet.

Dessutom tror jag att risken att man börjar igen är mycket större om man slutar tvärt. Och när man slutar ska man se till att inte ha något inplanerat, det går varken att jobba eller gå i skolan eller träffa folk på ett tag, åtminstone inte utan att klättra på väggarna. Så lås dörren, skaffa ett gäng bra filmer och böcker och se till att ha mycket mat i frysen så kanske du fixar det. Det värsta är över efter någon vecka, tyvärr kommer suget nog alltid att finnas där ändå som med många andra droger.

Förresten, om du har tillgång till benzo och/eller sömntabletter så är det en klar hjälp under de första dagarna.
Citera
2005-05-16, 11:23
Medlem
voLcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
jo, varnig för att tollernasen kan falla fort när du lägger av, jag höll upp 7 dagar och tog sen en skaplig dos som jag veckan tidigare fixade lätt, höll på att svimma i 3 timmar, vidrigt.

Nä man ska vara ledig om man ska lägga ner det där och förstås trappa ner före så man är redo, inte som jag bara lägga ner det från en dag till en annan, kroppen chockades svårt.

Jag har fått tramadol utskrivet pga knäoperation, har tagit det mot verk. Nu när verken börjat avta, 2 veckor efter så har jag slutat att ta pillerna, innan tog jag 8 per dag (2st 4ggr per dag), slutade abrupt med pillrena igår, sov nästan hela dagen, befann mig nästan i apatiskt tillstånd. Orkade inte med vardagen nästan, Natten till idag sov jag skitkasst och vred mig och kunde aldrig få ro, efter fem timmars sömn låg jag svettig i sängen. Skrämmande detta. Och jag som inte ens tar tramadol i "drog syfte".

Kan man verkligen bygga upp ett fysiskt/psykiskt vanebildande så fort?
Citera
2005-05-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voLcom
Kan man verkligen bygga upp ett fysiskt/psykiskt vanebildande så fort?

Ja, men i ditt fall kommer nog abstinensbesvären att gå över snabbt. Har hört flera som fått tramadol just efter operationer och haft svårt att sova och mått dåligt några dagar efter att de slutat, men kan du stå ut de dagarna så är det nog lugnt sen. Försök stå ut, det är INTE roligt att bli beroende på allvar. Har du några sömntabletter så använd dem nu under de första nätterna så att du åtminstone får sova.
Citera
2005-05-17, 00:56
Medlem
mankots avatar
En anekdot.
En polare till mig som kört rätt hårt på det mesta och alltid varit stabilare i psyket än alla andra i vår umgängeskrets körde stenhårt på Tramadol förra sommaren under EM. Han klappade väl i sig en 150 st på lite mer än en vecka. Snubben är den värsta sortens fotbollsfanatiker men sket i hela EM inklusive Danmark-Sverige matchen när han klev av dem, han låg istället i fosterställning i mörker och gick knappt att kommunicera med. Iofs var det en del andra droger med i bilden oxå. Men eftersom han aldrig varit så förut så förutsatte både han själv och vi andra att det var "traddisarna". Sen dess har iaf jag haft respekt för att trycka för mycket traddisar för många dagar i rad. Dom är lömska som fan och abstinensen är fanimej inte värd den ringa effekten (för skickar man i sig allt för många mår man ju inte ens bra p.ga. bieffekterna; yrsel, illamående etc.).
Citera
2005-05-17, 02:20
Medlem
visslarens avatar
Tramadol är verkligen inte kul att sluta med om man etablerat ett fysiskt behov. Det är fan skrämmande att tramadol fortfarande inte är narkotikaklassat i Sverige och således inte kräver legitimation för att få hämtas ut på Apotek. Men det är ju bra för alla som kan sköta ett tramadolbruk...

Jag brukade tramadol dagligen i ett par månader, körde 400-500mg om dagen. När jag slutade upplevde jag ett helvete. Första dagen var ingen fara men dag nummer 2 brakade det loss. Total rastlöshet med sömnlöshet och svettningar, magkramp och diarré. Psyket var helt i botten, jag pallade inte umgås med någon, inte ens gå utanför dörren. Avtändningen höll i sig i 7 dagar, i alla fall det fysiska symptomen. Men de psykiska satt i långt värre. Jag var deprimerad som fan i en månads tid efteråt. Första veckorna var det saknaden efter ruset som var värst. Men även ångest över hur man totalt skitit i allt utom att vara "hög" på tramadol. Så jag skulle rekommendera att man tar det lugnt med tramadol även om det är en svag opioid, det är lättare än vad man tror att utveckla ett beroende.
Citera
2005-05-17, 03:06
Medlem
Unbalanceds avatar
Oh djävlar vilka avtändningar ni verkar få på tramadol ...
Vissa likheter med heroinets AT.... och den är inte speicellt njutbar .
Fick aldrig några abs när jag gick på tradolan förr i tiden,
men skulle jag börja nu igen så skulle dom säkert komma,
fast det är smällar man får ta här i livet .
- Det kostar att ligga på topp !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in