2010-04-01, 17:50
Medlem
Enhörnings avatar
Ok så jag åker på svinkoppor 1-2 ggr om året. Har väldigt känslig hy som torkar ut väldigt fort så jag har alltid sprickor och sådant. Nu har jag precis fått glasögon och jag har kliat mig mycket runt ögonen vilket nu har resulterat i att jag fått svinkoppor mellan näsan och högerögat. Jag gissar på att det är det iaf.

Brukar behandla med alsolsprit och microcid.

Till min fråga.

När man haft på Microcid ett tag torkar den och flagar. Har krämen "absorberats" då så att man kan lite lätt borsta bort flagorna? Räcker ju nästan att man skrattar så försvinner det när det torkat.. Hade det suttit på armen är det ju lugnt att bara kräma på en rejäl klicka och sedan tejpa fast en kompress över. Men nu sitter det ju invid ögat och jag vill inte ha in flagorna i ögat...
Citera
2010-04-01, 21:08
Gå till din husläkare o få penicillin utskrivet. Det gick över efter ett par dagar på mig.
Citera
2010-04-01, 21:19
Medlem
Penicillin tycker jag inte att du skall ha om du inte har ganska mycket svinkoppor.
I det området du har det är man ibland lite orolig över spridningen.
På din text ser det ut som att det bara är ett litet område?
Hur länge?

Du behandlar rätt.
Applicera det ofta och det är okej att ta bort.
Tvål/vatten/alsol kan kombineras.

Tvätta händerna oftare så slipper du problemet
Citera
2010-04-02, 09:35
Medlem
Enhörnings avatar
Nä vill inte ha antibiotika än i alla fall. Rädd för resistenta bakterier.

Ja det är ett litet område. Ungefär stort som en enkrona nästan vid tårkanalen vid högerögat. Har haft det ungefär 3-4 dagar och jag kände igen det direkt så jag började köra alsol och microcid med en gång. Det har inte spridit sig.

Jag tvättar händerna väldigt ofta. Problemet är att på mitt jobb får man lätt små skärsår och det är inte det renaste lager jag jobbar på. Jag tror att jag inte tänkte mig för och kliade mig i ögat med lortiga arbetshandskar.

Men då gör jag så att jag pillar bort microciden när den börjar flagna.
Citera
2010-04-02, 11:55
Medlem
Jag känner mig ändå tveksam på om det är svinkoppor relaterat till din text.
Lager och lortiga arbetshandskar ger snarare en kemisk hudirritation.
Storleken talar för samma sak (om direkt en enkronas storlek).
Även att det inte fått lite spridning.

Vad var det som gjorde att du direkt kände igen det som svinkoppor?
Citera
2010-04-02, 12:26
Medlem
Enhörnings avatar
Ja jag är inte 100% säker jag heller men som jag skrev tidigare har jag fått det flera gånger förut.

Första gången var ungefär 2 veckor efter att jag började jobba där jag jobbar nu. Öste upp paket/kuvert ur en postbur och fick flera små skärsår på armarna. Ett sår fick småprickar runt såret som kliade så jag uppsökte läkare som sade att det troligen var impetigo.

Andra gången fick jag från brottningsträningen. Det går runt bland brottare ibland. Så jag antog att det var svinkoppor. Trodde jag hade det vid ett annat tillfälle också men då var det inflamerade hårsäckar på innerlåren.

Tredje gången fick jag på samma ställe jag har nu. Hade ny husläkare som trodde det var herpes då men gjorde ingen odling. Jag behandlade det dock som om det vore impetigo då jag inte såg någon skillnad och efter en vecka med alsolsprit och microcid var det mer eller mindre borta. Samma läkare sade att min återkommande blåsa i munnen var herpes men då tjatade jag till mig en odling och det visade sig att det inte var herpes. Troligen afte sade hon då.

Nu är det alltså fjärde gången. Jag vet att det är för att jag kliat mig i ögonen. Eller ja. Jag är ganska säker på det iaf. Har precis fått glasögon så där glasögonen vilar på näsan har jag gnuggat ganska mycket och det är precis där jag nu har infektion. Jag antar att det är lortiga handskar som är boven. Vi hanterar inga kemikalier. Utan handskarna blir väldigt skitiga när vi får returer. Ser ut ofta ut som folk dragit paketen efter lortiga verkstadsgolv och vi har vita tyghandskar som absorberar skit väldigt bra.

Jag får atopiska exem, har väldigt torr hud och är allergiker så jag antar att bakterier har lättare att fastna på mig för till min kännedom har mina arbetskamrater inte samma problem som jag och de är långt ifrån lika noga som jag med att tvätta händerna osv.
Citera
2010-04-02, 12:39
Medlem
Du skriver mycket nu och jag hänger med.
Dock skriver du inget om hur enkronasområdet du haft i ett antal dagar ser ut och beter sig.
Jag uppfattade att du var atopiker i ditt första inlägg.
Är det inte svinkoppor så vill man ju att du tar lite receptfri kortison på ditt utslag.
Citera
2010-04-02, 13:19
Medlem
Enhörnings avatar
Det är i princip helt uttorkat nu.

Här är en bild jag tog precis: http://i.imgur.com/sF19f.jpg

När jag har haft vad jag trott är svinkoppor har det faktiskt aldrig spridit sig.
Senast redigerad av Enhörning 2010-04-02 kl. 13:31.
Citera
2010-04-02, 16:10
Medlem
Jodå troligt att det varit en liten infektion.
Ser fint ut nu.
Annars tycker jag också att du varit duktig med behandling direkt på dina småinfektioner.
Citera
2010-04-02, 16:38
Medlem
Enhörnings avatar
Har du något tips på hur jag ska göra för att få en "tuffare" hud? Det är jäkligt ledsamt att åka på sådant här måste jag säga...

Lotion och sådant för att inte huden ska torka ut kanske?
Citera
2010-04-02, 17:02
Medlem
Mjukgörande är en viktig grund för en atopiker.
Använder du det regelbundet så får du det skydd du önskar.

Jag anser att Locobase är det bästa som finns på marknaden.
Lite fetare, men sjunker in bra.
Citera
2010-04-02, 17:17
Medlem
Enhörnings avatar
Då prövar jag det. Tack för att du tagit dig tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in