2010-03-26, 01:53
Medlem
lönnmördares avatar
Såg på nyheterna idag att två typer i Skåne hade blivit tagna för att de odlat marijuana i sin lägenhet, och då kom jag att tänka på hur mycket man tjänar i snitt på att odla.

Säg att dem odlade i ett rum som är 10m2, vad kan de tjäna om de gjort det rätt och utnyttjat utrymmet bra ?
Citera
2010-10-22, 19:46
Medlem
KneKhis avatar
Vad man läser här så åker de flesta fast pga någon har tjallat eller tabbat sig dvs lukten har spridit sig ut i trapphus osv men hur många har åkt fast på grund av något de skrivit på internet? Kanske skrivit inlägg med profiler som har känslig information (e-post, adress osv) eller det är inte alls lika vanligt?
Citera
2010-10-22, 19:52
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Vad man läser här så åker de flesta fast pga någon har tjallat eller tabbat sig dvs lukten har spridit sig ut i trapphus osv men hur många har åkt fast på grund av något de skrivit på internet? Kanske skrivit inlägg med profiler som har känslig information (e-post, adress osv) eller det är inte alls lika vanligt?
Väldigt ovanligt. Däremot kan polisen koppla ihop dina bilder med odlingen om de gör en husrannsakan. Då finns det även chans att dem kopplar ditt konto.
Till exempel skulle mitt konto vara väldigt känsligt om jag åkte fast.

/mvh
Citera
2010-10-25, 12:31
Medlem
Dr.fisks avatar
är lite som snatta, ser ingen dig så torskar du inte.
Citera
2011-12-20, 13:50
Medlem
Men kan polisen t.ex. leta i misstänkta personers elräkningar för att se vilka som har hög elförbrukning i t.ex.12h för att sedan sjunka i 12h? Hörde någonstans att de kunde ha det som bevis i USA för att styrka på att det har odlats..
Citera
2011-12-20, 14:48
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattmaskin
Men kan polisen t.ex. leta i misstänkta personers elräkningar för att se vilka som har hög elförbrukning i t.ex.12h för att sedan sjunka i 12h? Hörde någonstans att de kunde ha det som bevis i USA för att styrka på att det har odlats..
Folk har påpekat detta flera gånger men vad jag sett så har någon aldrig haft några belägg för detta.
Inget jag tror du alls behöver vara orolig för.

Har ändå sjukt hög elräkning under vinterhalvåret,och då menar jag bra mycket mer än någon mindre cannabis-odling skulle kunna åstadkomma!
Citera
2011-12-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Snuten har värmekänsliga detektorer på sina helikoptrar. De ser direkt ifall ovanliga värmeaktiviteter sker i huset. Så hör du snuthelikoptern ovanför huset är det bara att dra.

Väldigt svårt för snuten att se skillnad på en varmvattenberedare eller en 4-600w HPS om man har den i källaren, dessutom så har polisen i Sverige typ inga helikoptrar nästan och bara 2-3 av dom är utrustade med värmekamera, värmekameran används i princip uteslutande för att leta efter försvunna personer ute i skog & mark.
Hur lätt tror du det är att kika från helikopter ner i ett normalt svenskt hus med ved/oljepanna, ackumulatortankar eller varmvattenberedare, kanske ett bastuaggregat osv - så länge man inte har setupen i en oisolerad vind så är man väldigt säker från snutens värmekameror eftersom dom inte kan skilja värmekälla A från värmekälla B.
Har man 30 stycken 600w HPS i källaren så är man förhoppningsvis gammal nog i gemet för att köra med rockwool och mylar.
Polisen har inte tid, lust, ork eller pengar att jaga hemodlare med helikopter - dom förlitar sig på info från allmänhet, tips från golare och ren fingertoppskänsla.
Helt meningslöst av dig att sprida sådana skitlögner och nojja upp folk i onödan.
Citera
2011-12-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattmaskin

Och folk gick runt det genom att köra två setups is 12/12 så konsumtionen aldrig droppade utan var konstant.
Elbolagen i Sverige kan mäta nästan allas förbrukning i realtid(minutintervall oftast) och har kunnat göra det i flera år, varför tror du att elbolagen ens bryr sig dom vill sälja el och ingeting annat, så länge du betalar räkningarna och inte stjäl el så kommer dom inte klaga såvida du inte toppar typ 10kwH i en lägenhet då kanske dom vill komma och mäta eftersom det kan misstänkas att din anläggning "läcker el" eller att det är något tekniskt fel.
Citera
2012-01-01, 23:43
Medlem
Inte ens i USA flyger de väl runt på måfå och spanar? Minns jag inte helt fel säger deras grundlagar att polisen inte får vara ute och "fiska" efter brottslingar utan misstanke, lite som här med skillnaden att de i USA inte får använda bevisen så som svensk polis skulle få (även om den olagligen är införskaffad)

Men ja, största risken att åka fast är när du gör något annat olagligt, så som att vara hög bland folk som ger polisen anledning att kika närmare på dig som person.
Citera
2012-01-11, 22:13
Medlem
Nexxones avatar
Kan NarkotikaPolisen kolla ex TradeTower´s, Hydrogarden lista över kreditkorts nummer ? Om man handlar diverse komponenter såsom lampor, krukor, frön och liknande som i sin helhet kan bli en potentiel cannabisodling ? Eller kan folk som gjort liknande inköp sitta lugnt i sin datastol o tända en o fnissa ?
Citera
2012-01-11, 22:17
Medlem
brisingrs avatar
Farbror Blå kommer på dig med en större kvantitet utomhus än vad som kan antas vara för personligt bruk.

Du, din kompis eller annat troll du varit i kontakt med via telefon har haft span på sig.

Någon har golat ner dig i hopp om att slippa straff själv.

Du har missat att använda kolfilter och den söta doften sprider sig utanför ditt hem.

Du tabbar dig med din knarkdagbok här på forumet.

Polisen har beslagtagit din order från en growshop.
Citera
2012-01-16, 05:29
Medlem
Jag har lyckats med en odling 1 gång, i ett dator chassi bredvid min vanliga dator. Sen hade jag en extra skärm på mitt skrivbord. Jag sa till de flesta att det bara var en extra "server-dator". Det gick de flesta på, men vissa som vet hur odlingar går till genomskådade det hela direkt. För det var svårt att täta all belysning ifrån chassit.

Men jag råder dig helst att inte visa din odling för instabila personer och missbrukare. Dom har allt en skruvlös..
Enligt min erfarenhet hittils så är chassi odling mest "stealth". Var lite svårare förut när jag odlade med ett tält i garderoben, folk upptäckte det.. så jag fick kasta allt för vela inte riskera något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in