2010-03-15, 14:47
Bannlyst
Tror nog att det kan vara mycket genomtänkt, för det i sig blir ju en verklighetsflykt. Även om det är hatet som är bränslet kan han haft en detaljerad karta. Som vissa seriemördare till exempel. Det kan ha varit som en drog för honom och en härlig känsla av makt och flykt.
Citera
2010-03-15, 14:49
Medlem
aceblacks avatar
Loggade precis in och har inte följt debatten innan, orkar inte heller leta igen alla 60 + sidor. Jag är nyfiken på hur polisen och FBI lyckades spåra honom? Skrev han bara ett anonymt meddelande på 4Chan borde det väl vara nästan omöjligt att spåra honom?
Citera
2010-03-15, 14:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av larslowlarsen
Jag tycker det är sjukt pinsamt att Polisen måste ta hjälp av FBI för att lösa en sån här sak.
FBI som sitter på andra sidan atlanten lyckades hitta denna personen.

Hur tänkte du nu? Du tror inte att det kan bero på att servern faller under amerikansk jurisdiktion?
Citera
2010-03-15, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Loggade precis in och har inte följt debatten innan, orkar inte heller leta igen alla 60 + sidor. Jag är nyfiken på hur polisen och FBI lyckades spåra honom? Skrev han bara ett anonymt meddelande på 4Chan borde det väl vara nästan omöjligt att spåra honom?

Du är inte anonym på 4chan. Moot har loggar där han kan se din IP-adress
Citera
2010-03-15, 14:52
Medlem
OBS! Jag säger inte att det här är den aktuella personen! Detta är bara den information jag har lyckats gräva fram! Bedöm själva uppgifter. Granska gärna kritiskt uppgifterna!

Okej jag tar ett beslut nu och går ut med uppgiften. Men jag ska göra det sakligt.

Jag hade uppgiften att det är en man som är 33 år. Studentboendet finns i Gamla stan i Göteborg och det finns bara en adress för studentboende i Gamla stan som har framkommit här: Brahegatan 9. Han är alltså antingen född 1976 eller 1977.

Sen gick jag in på birthday.se och sökte på dessa uppgifter och hittade 3 asiatiska namn och ett svenskt namn. Jag antar att de 3 asiaterna är utbytesstudenter. Och tvivlar i övrigt att det skulle vara någon asiat.

Sen var det bara att söka på Google och då hittade jag denna sida http://osum.sun.com/profile/FredrikHenbjork

Male, 33, Chalmers University, Student

Även enligt Eniro så bor det en person med det namnet på den adressen.

Söker man på hans namn och kollar på bildsök så har han laddat upp massa bilder på stridsflyplan på sidan primeportal.net. Så han verkar ha ett intresse för vapen?
Senast redigerad av floodis 2010-03-15 kl. 15:05.
Citera
2010-03-15, 14:57
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Jag är nyfiken på hur polisen och FBI lyckades spåra honom? Skrev han bara ett anonymt meddelande på 4Chan borde det väl vara nästan omöjligt att spåra honom?

I enklaste fallet kan man väl fråga 4chan från vilken IP-address inlägget kom från. Då vet man vilken Internetleverantör gärningsmannen använde, så då frågar man leverantören vilken kund som hade den IP-addressen vid det tillfället.
Citera
2010-03-15, 14:57
Medlem
Arraksbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floodis
Okej jag tar ett beslut nu och går ut med uppgiften. Men jag ska göra det sakligt.

Jag hade uppgiften att det är en man som är 33 år. Studentboendet finns i Gamla stan i Göteborg och det finns bara en adress för studentboende i Gamla stan som har framkommit här: Brahegatan 9. Han är alltså antingen född 1976 eller 1977.

Sen gick jag in på birthday.se och sökte på dessa uppgifter och hittade 3 asiatiska namn och ett svenskt namn. Jag antar att de 3 asiaterna är utbytesstudenter. Och tvivlar i övrigt att det skulle vara någon asiat.

Sen var det bara att söka på Google och då hittade jag denna sida http://osum.sun.com/profile/FredrikHenbjork

Söker man på hans namn och kollar på bildsök så har han laddat upp massa bilder på stridsflyplan på sidan primeportal.net. Så han verkar ha ett intresse för vapen?

Verkar även som att han har haft en Facebook, men hunnit ta bort den. Kanske för att slippa bli uthängd här?
Citera
2010-03-15, 14:58
Medlem
glhfs avatar
Ett sammanträffande att hans Facebook-sida redirectar en till "home"?
Citera
2010-03-15, 14:59
Medlem
Citat:

Varför skulle det inte kunna vara en asiat? Det var väl en asiat i Virginia Tech-skjutningen? Och dessutom skrev ju personen i det här fallet som en kratta.
Citera
2010-03-15, 15:00
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:

Det är väl inte så säker koppling, tycker jag. Jag har ett intresse för stridsflygmaskiner men det är för att de är flygmaskiner, inte för att de är vapen.
Citera
2010-03-15, 15:00
Medlem
Arraksbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glhf
Ett sammanträffande att hans Facebook-sida redirectar en till "home"?

Borttagen av honom själv är min gissning.
Citera
2010-03-15, 15:01
Medlem
KVFNs avatar
Citat:

Personnummer: 19761204-6271
Namn: Fredrik Johannes Henbjörk
Gatuadress: Brahegatan 9
Postnr och ort: 415 01 Göteborg
Kommun: Göteborg
Län: Västra Götalands län

http://www.upplysning.se/show.aspx?id=197612046271
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto