2010-03-08, 00:11
Medlem
Sputnik2s avatar
Tog nyss igenom mig både The Fountain och Mulholland Dr. Har hört många säga att dessa är obegripliga, men jag tror att de söker efter fel saker helt enkelt. Det här med tidshoppande är inte så svårt egentligen, bara man kommer fram till frågan.

Vilket fall som helst tänkte jag att det kunde finnas en tråd ägnad åt svåra filmer. Gärna med förslag och förklaringar.
Citera
2010-03-08, 00:13
Medlem
xceLs avatar
Donnie Darko
Citera
2010-03-08, 00:31
Medlem
Triangle. Psykologisk thriller. En film som man kan förstå om man verkligen koncentrerar sig. Till skillnad från Donnie Darko som jag ännu inte begripit.
Citera
2010-03-08, 00:35
Medlem
tre solar
Citera
2010-03-08, 01:02
Medlem
blotarns avatar
2001: A Space Odyssey är ganska svår att förstå. Tror självaste handlingen är gjord så att man egentligen inte ska förstå själva filmen, utan själv bilda sin egen uppfattning av vad handlingen består av...
Citera
2010-03-08, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xceL
Donnie Darko

jag skrev det i en tråd nyss. Donnie DArko är rena Disney klubben jämfört med David Lynch's filmer

Inland Empire, Mullholland Drive, Blue Velvet, Lost Highway. den sista är lätt den bästa så jävla mysko stämmning
Citera
2010-03-08, 02:53
Medlem
skulle nog säga att Tarkovskijs filmer är rätt svåra, men det beror mest på att folk ska symbolisera saker och ting jämt.

Bela Tarrs filmer, typ werckmeister harmonies och Satan tango är rätt svåra kanske.
Citera
2010-03-08, 03:08
Medlem
sparvens avatar
Primer.
Citera
2010-03-08, 04:28
Medlem
PhantomBlots avatar
Roy Anderssons Sånger från andra våningen är inte helt enkel att förstå sig på. Egentligen lite märkligt att en såpass invecklad film kunde slå igenom som den gjorde, men med rätt marknadsföring så...
Citera
2010-03-08, 04:35
Medlem
kebabmammans avatar
Memento är jävligt svår. Bitarna faller ju på plats men ändå så fick jag sitta ett tag innan jag fattade vad som hände. Den har en jävligt komplicerade tidslinje.
En bild på tidslinjen: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Memento_Timeline.png
Citera
2010-03-08, 04:48
Medlem
Cruachans avatar
Brazil tycker jag är ganska svår att förstå faktiskt. Väldigt rörig. I och för sig är det mesta av Gilliam svårförstått.
Citera
2010-03-08, 04:49
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmamman
Memento är jävligt svår. Bitarna faller ju på plats men ändå så fick jag sitta ett tag innan jag fattade vad som hände. Den har en jävligt komplicerade tidslinje.
En bild på tidslinjen: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Memento_Timeline.png

Den finns dock på DVD med möjlighet att spela upp den i "rätt" ordning, fast då försvinner förstås mycket av grejen med att se den över huvud taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in