2010-03-08, 21:13
Medlem
Granitburkens avatar
Jag har 2 filmer för just denna tråden; Dels så är det filmen Återkomsten, en rysk film om en fader som återvänder till sina söner efter en lång tid. Mycket svårförstådd (enligt mig) och ganska frustrerande. Sen så är det filmen De Ofrivilliga, en svensk film från 2008. Filmen var alltför insnöad på realism, och blev därför snabbt tråkig. kanske därför jag inte förstod den, vem vet? Hursomhelst är dessa 2 förslag att se om man är den typen av film-masochist som inte riktigt vill veta vad filmen handlar om.
Citera
2010-03-08, 21:29
Medlem
Zaxxons avatar
Se7en!? Nu menar jag inte den rättfram presenterade handlingen, utan att det ligger något bakom. Filmen har sina symboliska bitar. Exempelvis det ständiga regnet = syndaflod, tickande klockan på Freemans nattduksbord = tiden/livet rinner ut.

Jag hade en bekant, riktig filmnörd (filmvetare "akademiskt" sett). Han tjatade ganska mkt om att Lt. Somerset (Freeman) visste mer än vad han gjorde.

"Som vad då?", frågade jag vid flertal tillfällen.
"Det finns där, subtilt. Somerset har ett finger med i spelet", sade han.

Någon som vill fylla på eller elaborera kring detta? (Fast exempelvis, att Somerset ansåg att världen var fucked-up och inte ville ha ett barn, är inte vad som belyses).
Senast redigerad av Zaxxon 2010-03-08 kl. 21:31.
Citera
2010-03-08, 21:30
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granitburken
Jag har 2 filmer för just denna tråden; Dels så är det filmen Återkomsten, en rysk film om en fader som återvänder till sina söner efter en lång tid. Mycket svårförstådd (enligt mig) och ganska frustrerande. Sen så är det filmen De Ofrivilliga, en svensk film från 2008. Filmen var alltför insnöad på realism, och blev därför snabbt tråkig. kanske därför jag inte förstod den, vem vet? Hursomhelst är dessa 2 förslag att se om man är den typen av film-masochist som inte riktigt vill veta vad filmen handlar om.

Exakt vad är det du inte förstår med De Ofrivilliga? Den var väl ändå inte direkt svårförstådd? Då finns det ju "svårare" svenska filmer (Bergman, Roy Andersson bl.a.)
Citera
2010-03-08, 21:45
Medlem
Granitburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Exakt vad är det du inte förstår med De Ofrivilliga? Den var väl ändå inte direkt svårförstådd? Då finns det ju "svårare" svenska filmer (Bergman, Roy Andersson bl.a.)
Som sagt, jag fann den väldigt tråkig, så det kan ha varit därför jag inte förstod den. jag följde inte riktigt med i handlingen, då jag var trött och inte riktigt på humör för lite "djupare" film eller så. Det finns ju dock svårare filmer, som du säger, men dom har jag inte riktigt haft några problem med. Har sett en hel del Bergman (såg också sånger från andra våningen, men det var ett tag sen), men har inte direkt haft några problem med dem filmerna. Är det så att poängen med filmen bara är att visa episoder ur olika människors liv? eller är det nån sublim antydan till något betydligt viktigare som jag missat?
Citera
2010-03-08, 21:48
Medlem
Sputnik2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Se7en!? Nu menar jag inte den rättfram presenterade handlingen, utan att det ligger något bakom. Filmen har sina symboliska bitar. Exempelvis det ständiga regnet = syndaflod, tickande klockan på Freemans nattduksbord = tiden/livet rinner ut.

Jag hade en bekant, riktig filmnörd (filmvetare "akademiskt" sett). Han tjatade ganska mkt om att Lt. Somerset (Freeman) visste mer än vad han gjorde.

"Som vad då?", frågade jag vid flertal tillfällen.
"Det finns där, subtilt. Somerset har ett finger med i spelet", sade han.

Någon som vill fylla på eller elaborera kring detta? (Fast exempelvis, att Somerset ansåg att världen var fucked-up och inte ville ha ett barn, är inte vad som belyses).

Så Morgan visste mer än vad han gjorde? Själv tycker jag inte att detta låter logiskt över huvud taget. Menar du att han skulle veta vad som försiggick egentligen undermedvetet?
Citera
2010-03-08, 21:55
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Så Morgan visste mer än vad han gjorde? Själv tycker jag inte att detta låter logiskt över huvud taget. Menar du att han skulle veta vad som försiggick egentligen undermedvetet?
Jag personligen menar ingenting. Läs om ovan. Det var min bekanta, filmvetaren, som menar att Somerset hade ett finger med i spelet, alternativt "visste mer än vad som presenterades." Hur och på vilket sätt? Det vette fasen, därav min fråga.

Själv ser jag inga svårförstådda, eller dolt gömda sub-stories i filmen.
Senast redigerad av Zaxxon 2010-03-08 kl. 21:57.
Citera
2010-03-08, 21:59
Medlem
Sputnik2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Jag personligen menar ingenting. Läs om ovan. Det var min bekanta, filmvetaren, som menar att Somerset hade ett finger med i spelet, alternativt "visste mer än vad som presenterades." Hur och på vilket sätt? Det vette fasen, därav min fråga.

Själv tycker jag att det hela låter överanalytiskt, det finns inget som tyder på att Somerset skulle vara en del av det hela. Möjligtvis ville han att skiten skulle bort från gatorna, med knappast så att han hade dödat tjockisar på grund av detta. Att det dessutom grundar sig ur religiösa ståndpunkter gör att jag tvivlar det hela ännu mer.
Citera
2010-03-08, 23:09
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Kan väl erkänna att enda gången jag sett Bergmans Persona fattade jag inte jättemycket.

Annars finns det ju ett par skruvade Charlie Kaufmann filmer.

Magnolia är kanske inte jättelätt fast den kopplade jag själv rätt bra med.

Sen på tal om David Lynch så var ju Twin Peaks tv serie och inte film, men än idag är jag inte helt klar över en del saker från gamla Twin Peaks.
Citera
2010-03-08, 23:09
Medlem
Rakiis avatar
Att ingen har nämnt Begotten ännu!
Citera
2010-03-08, 23:21
Medlem
Ozknybergs avatar
David Lynchs filmer kan vara riktigt svåra att förstå sig på, har dock inte sett Mullholland Drive som det pratas flitigt om och den filmen ska jag försöka se inom en snar framtid.

Lost Highway blir väl mitt bidrag då eftersom den är den senaste filmen som är "knepig, svår att förstå sig på" som jag har sett.
Citera
2010-03-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granitburken
Som sagt, jag fann den väldigt tråkig, så det kan ha varit därför jag inte förstod den. jag följde inte riktigt med i handlingen, då jag var trött och inte riktigt på humör för lite "djupare" film eller så.

Är det så att poängen med filmen bara är att visa episoder ur olika människors liv? eller är det nån sublim antydan till något betydligt viktigare som jag missat?

Filmen handlar om grupptryck (masspsykos, hjärntvätt om man så vill) och hur flytande gränsen mellan vad som är okej och inte okej är. När har man tappat kontrollen och har man civilkuraget att göra något åt det i så fall?

Tycker det är en av Sveriges roligaste (buss- och raket-episoderna) och intelligentaste filmer tillsammans med Du Levande dock även en jävligt svart och mörk film naturligtvis. Ruben Östlund är ett geni som har fångat många svenskars flockbeteende på pricken och skådespelarna är så fantastiskt trovärdiga så man baxnar, känns inte som skådespel alls. Världsklass på allt i denna film banne mig.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2010-03-08 kl. 23:28.
Citera
2010-03-08, 23:36
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Själv tycker jag att det hela låter överanalytiskt, det finns inget som tyder på att Somerset skulle vara en del av det hela. Möjligtvis ville han att skiten skulle bort från gatorna, med knappast så att han hade dödat tjockisar på grund av detta. Att det dessutom grundar sig ur religiösa ståndpunkter gör att jag tvivlar det hela ännu mer.
Exakt. Men var tvungen å lägga fram skiten då vi hade en del diskussion om den. Pretentiösa jäveln!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in