2010-02-18, 05:25
Medlem
Exabytes avatar
Jag inser att roms för nyare konsoler som fortfarande säljs kommersiellt inte är lagliga men hur är det med dom äldre konsolerna, får man ladda upp roms på en egen webbplats och göra dom tillgängliga för dess medlemmar? Jag tänker främst på NES och SNES -roms men även äldre konsoler.

Alternativt: Vad är straffet om man skulle göra det ändå? Är risken stor?
Citera
2010-02-18, 05:58
Medlem
Jag kan inte se varför det skulle vara någon skillnad mot allt annat upphovsrättskyddat. Du får väl hålla dig till att sprida ROMs som upphovsrättsinnehavarna har sagt är OK att sprida.
Citera
2010-02-18, 06:35
Medlem
Infekterads avatar
Finns ju massa ROMs sidor som har varit uppe i herrans massa år.
Jag tror inte det är lagligt, men dom slutar väl antagligen bry sig då de slutat producera fler.

Vore jag en spelskapare som slutade sälja ett spel, då skulle jag vara glad om det fortfarande spreds på något vis!
Citera
2010-02-18, 06:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/ROM_image#Legal_status
Citera
2010-02-19, 00:35
Medlem
Risken att åka dit är nog rätt liten, skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
There have been few convictions and lawsuits related to ROM trading. Criminal convictions tend to be related to high-profile warez groups which trade combinations of recent films and computer games. In contrast, the ROM scene tends to concentrate mostly on older games. Given the lack of continuing profit from most older games, the grievances of games companies rarely exceed sending a cease and desist letter which demands that the recipient stop distributing the copyrighted works in question.
Citera
2010-02-19, 01:36
Medlem
multimegas avatar
Så länge man låter bli Nintendo-roms så är det nog ok.
Citera
2010-02-19, 02:23
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimega
Så länge man låter bli Nintendo-roms så är det nog ok.

Spelen är copyright:ade.
Oavsett om de är Nintendo-ROM:s eller inte.
Så nej, det är faktiskt inte OK.

Sen att det kanske inte lägges så mycket krut från ägande-hållet för att stoppa spridningen är en annan femma.
Men det är fortfarande lika olagligt.
Citera
2010-02-19, 18:02
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]

Sen att det kanske inte lägges så mycket krut från ägande-hållet för att stoppa spridningen är en annan femma.

Är det även olagligt enligt svensk lag att länka till ROMS som ligger någon annanstans? Om den skulle ligga på piratbukten till exempel. Skulle det, teoretiskt sett, vara möjligt att fälla mig för att jag länkat till den från ett internetforum?

Inser att detta borde gälla allt annat copyright-skyddat material också.
Citera
2010-02-19, 18:04
Medlem
multimegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]

Ja, jag menade givetvis att man nog slipper att få brev från advokat om man enbart har tex Sega roms, men det är givetvis olagligt (om inte spelen släppts fria av upphovsägarna, men de spelen suger ju oftast rätt bra
Citera
2010-02-19, 20:37
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Nu för tiden tror jag företag bryr sig lite mer på grund av Virtual Console på Wii och XBLA remakes osv. Men det har aldrig varit lagligt att ladda ner eller sprida ROMs. Det man får göra (i Sverige iaf) är att dumpa spel man själv äger. I USA kan man inte göra det på grund av DMCA...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in