2010-02-18, 12:59
Medlem
klybans avatar
Får dalacin mot tandinfektion, hur lång tid kan det tänkas att ta innan denna verkar och att det slutar göra ont?

Allmänt:
Sen tänkte jag på alkohol och då detta att alla sa "jag äter antibiotika kan därför inte dricka", vilket är helt felaktigt av vad jag förstått
Frågan är finns det antibiotika sorter som man ABSOLUT inte kan inta alkohol på, där då antibiotika tappar sin verkan eller reaktioner uppstår?
Citera
2010-02-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Frågan är finns det antibiotika sorter som man ABSOLUT inte kan inta alkohol på, där då antibiotika tappar sin verkan eller reaktioner uppstår?

Man bör inte inta alkohol under ngn form av behandling med antibiotika då alkohol sätter ned immunförsvaret och man då blir känsligare för alla biverkningar antibiotika kan ge, ex underlivssvamp. Du kan även bli väldigt illamående om du dricker med antibiotika i kroppen, vilket ingen vill bli.

En annan sak att tänka på är att om du dricker alkohol under din antibiotikakur och du får andra sjukdomar ex underlivssvamp kan du behöva ta medicin mot detta och hela processen blir mer och mer långdragen i takt med att du blir resistent mot fler och fler sorters penicillin/antibiotika.
Citera
2010-02-18, 15:59
Medlem
klybans avatar
Nu var ju inte frågan den, utan om det fanns antibiotika som man ABSOLUT inte får ta alkohol på, pga att alkohol neutraliserar eller reagerar med antibiotikan.

Att man ska inte ska ta fyllor på antibiotika för att det kan dra ut processen den förstår jag redan.
Sen 1-2 glas vin eller 2-3 öl betvivlar jag har någon påverkan alls.

Men viktigaste frågan var ju om hur lång tid det kan tänkas ta innan denna dalacienen kan tänkas sätta skräck i bakteriehärden och lugna ner sig, den andra delen var kuriosa för min del.
Citera
2010-02-18, 16:02
Medlem
Parasights avatar
I princip stämmer väl vad stoneroses säger, men dricker man med måtta är det inte farligt.
Det enda som är riktigt no-no är Flagyl och alkohol. Funkar som antabus ungefär.

Du borde börja känna skillnad efter ett dygn eller två med Dalacin.
Citera
2010-02-18, 18:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
I princip stämmer väl vad stoneroses säger, men dricker man med måtta är det inte farligt.
Det enda som är riktigt no-no är Flagyl och alkohol. Funkar som antabus ungefär.

Du borde börja känna skillnad efter ett dygn eller två med Dalacin.
usch flagyl har jag prövat en gång och den metallsmak den gav i munnen var något ut över det vanliga.
Tur man bara låg på 5dagars kur på den, för redan på 4:e dagen funderade jag på om man pallade med att ta mer.
5:e dagen så var det fruktansvärt, och hade man då haft 5dagar till, så hade man knappast pallat med det.

Såg att flagyl reagerade/hämmade av många saker.

Är inne på 2½ dag på dalacinet och fick borra upp och tömma tanden, men känner fortfarande att det inte tagit ordentligt än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in