2010-02-15, 01:30
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Nu är ju detta långt ifrån den enda gruppvåldtäkt som begåtts av etniska svenskar...

Om våldtäkten: Fy fan! Jag har hört talas om händelsen tidigare och det är ytterst sällan jag brukar tycka att man ska hänga ut namn på brottslingar, men i det här fallet skulle det kunna vara rättmätigt. I synnerhet om det nu var så att händelsen tystades ned.

Bara en fråga angående att lokalpress inte skrev om händelsen, kan det ha varit så att det inte var en medveten nedtystning, utan att de helt enkelt inte visste vad de skulle ta sig till med ärendet? Jag tänker på att kvinnomisshandel ofta behandlades på det sättet tidigare. Det kallades för "lägenhetsbråk" och räknades till den privata sfären. Kanske var det samma sak här? Eller finns det mer att gå på kring nedtystningen?

Eh, det där hände för 24 år sen, inte 240. Våldtäkt behandlades på samma sätt som idag.
I ett litet samhälle känner alla alla, kan varit nån kompiskorruption inblandad.
Citera
2010-02-15, 12:05
  #14
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Eh, det där hände för 24 år sen, inte 240. Våldtäkt behandlades på samma sätt som idag.I ett litet samhälle känner alla alla, kan varit nån kompiskorruption inblandad.

Nej, det gjorde det inte.
Dels har lagstiftningen skärpts sedan dess. Bara det att dessa lallare dömdes för sexuellt utnyttjande istället för våldtäkt, trots att flickan hade ett helt söndertrasat underliv med synliga tarmar och äggstock, visar det. Dels hoppas jag i alla fall att det finns en ökad kunskap på området jämfört med mitten av 80-talet. Jag skulle inte bli alltför förvånad om någon gubbig journalist i Norrbotten på den tiden initialt betraktade händelsen som "ett pojkstreck på fyllan som spårade ur" eller som "en privatsak utan allmänintresse". Det har faktiskt hänt en del på relativt kort tid.

Men det var bara ett framkastat förslag. Kan någon visa på mer saker som tyder på kompiskorruption är jag beredd att acceptera det.
Citera
2010-02-15, 12:20
  #15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Eh, det där hände för 24 år sen, inte 240. Våldtäkt behandlades på samma sätt som idag.
I ett litet samhälle känner alla alla, kan varit nån kompiskorruption inblandad.

Tillåt mig småle.

Nej, det behandlades inte likadant då som nu -- det är milsvidd skillnad på hur man ser på våldtäkt idag jämfört med då.
Citera
2010-02-15, 21:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Nu är ju detta långt ifrån den enda gruppvåldtäkt som begåtts av etniska svenskar...

Om våldtäkten: Fy fan! Jag har hört talas om händelsen tidigare och det är ytterst sällan jag brukar tycka att man ska hänga ut namn på brottslingar, men i det här fallet skulle det kunna vara rättmätigt. I synnerhet om det nu var så att händelsen tystades ned.

Bara en fråga angående att lokalpress inte skrev om händelsen, kan det ha varit så att det inte var en medveten nedtystning, utan att de helt enkelt inte visste vad de skulle ta sig till med ärendet? Jag tänker på att kvinnomisshandel ofta behandlades på det sättet tidigare. Det kallades för "lägenhetsbråk" och räknades till den privata sfären. Kanske var det samma sak här? Eller finns det mer att gå på kring nedtystningen?
I modern tid?
Källor/länkar?
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Nej, det gjorde det inte.
Dels har lagstiftningen skärpts sedan dess. Bara det att dessa lallare dömdes för sexuellt utnyttjande istället för våldtäkt, trots att flickan hade ett helt söndertrasat underliv med synliga tarmar och äggstock, visar det. Dels hoppas jag i alla fall att det finns en ökad kunskap på området jämfört med mitten av 80-talet. Jag skulle inte bli alltför förvånad om någon gubbig journalist i Norrbotten på den tiden initialt betraktade händelsen som "ett pojkstreck på fyllan som spårade ur" eller som "en privatsak utan allmänintresse". Det har faktiskt hänt en del på relativt kort tid.

Men det var bara ett framkastat förslag. Kan någon visa på mer saker som tyder på kompiskorruption är jag beredd att acceptera det.

På den fronten har dock ingenting förändrats...
Citera
2010-02-15, 21:55
  #17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
En 16-åring "slapp straff" för att han ansågs vara så ung... han fick dock vård enl socialtjänstlagen antagligen fick han väl köra cross i 6 månader eller något liknande.

Världsklass.
Du går från klarhet till klarhet MoLok!
Citera
2010-02-15, 21:59
  #18
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
I modern tid?
Källor/länkar?

Killarna som deltog i den omskrivna gruppvåldtäkten på semesterorten Aya Napa (stavning?) runt 2000 var etniska svenskar. Fallet nämns i Youtubeklippet längre upp i tråden.

Likaså Stureplansprofilerna: https://www.flashback.org/t475738p4
Flera i tråden bekräftar att de är svennar. När det var aktuellt kände jag till deras namn, så själv lutar jag mig mot annat än FB-tråden, men hittar tyvärr inte nån bättre källa just nu.

Jag vet att det finns fler fall, men detta är vad jag kommer på så här spontant på kvällskvisten. Jag får återkomma senare.

Citat:
På den fronten har dock ingenting förändrats...

Nej, jag kanske hoppas för mycket på framåtskridande och förändring i Norrbotten.
Citera
2010-02-15, 22:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Killarna som deltog i den omskrivna gruppvåldtäkten på semesterorten Aya Napa (stavning?) runt 2000 var etniska svenskar. Fallet nämns i Youtubeklippet längre upp i tråden.

Likaså Stureplansprofilerna: https://www.flashback.org/t475738p4
Flera i tråden bekräftar att de är svennar. När det var aktuellt kände jag till deras namn, så själv lutar jag mig mot annat än FB-tråden, men hittar tyvärr inte nån bättre källa just nu.

Jag vet att det finns fler fall, men detta är vad jag kommer på så här spontant på kvällskvisten. Jag får återkomma senare.

I fallet på Cypern så var det väl endast 2 svenskar i en grupp om 5 killar?

Stureplansprofilerna var väl bara 2st och det är inte en grupp i mina ögon.
Men det är ju framförallt de här 2 fallen och trådens topic som brukar dras fram som exempel på svenskar och gruppvåldtäkter och i desperation så drar en del även fram hockeykillarnas nedlagda utredning...

Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Nej, jag kanske hoppas för mycket på framåtskridande och förändring i Norrbotten.
Det gäller näppeligen bara Norrbotten.
Citera
2010-02-15, 23:33
  #20
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
I fallet på Cypern så var det väl endast 2 svenskar i en grupp om 5 killar?

Var inte övriga etniska norrmän då? Same same but different... Eller minns jag helt fel?

Citat:
Stureplansprofilerna var väl bara 2st och det är inte en grupp i mina ögon.
Men det är ju framförallt de här 2 fallen och trådens topic som brukar dras fram som exempel på svenskar och gruppvåldtäkter och i desperation så drar en del även fram hockeykillarnas nedlagda utredning...

Nja, i det här fallet skulle jag nog räkna två som en "grupp" eftersom jag tror psykologin bakom en "parvåldtäkt" är mer lik en gruppvåldtäkt än enmannagärningar. Hur tänker du när du menar att det inte är en grupp?

Citat:
Det gäller näppeligen bara Norrbotten.

Också fullt möjligt. Men jag skulle ändå vilja säga att det hänt saker sedan jag var tonåring t ex. Jag säger inte att det finns någon vidare strålande medvetenhet kring sexbrott nu. Men jag märker trots allt en liten skillnad.
Citera
2010-02-16, 08:48
  #21
Medlem
Vad vill TS med den här tråden egentligen. Väldigt lite fakta som lagts in och mycket politik.
Citera
2010-02-16, 12:34
  #22
Medlem
sickpuppys avatar
För fler fall av gruppvåldtäkter med svenska gärningsmän hänvisar jag till boken "En riktig våldtäktsman" som tar upp minst ett par stycken till än de som tidigare nämnts här (egentligen tar den upp fler sådana misstänkta fall, men alla ledde inte till fällande domar). Hänvisning till målnummer finns med i boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Orvod
Vad vill TS med den här tråden egentligen. Väldigt lite fakta som lagts in och mycket politik.

Jag håller med, trots att jag också är skyldig till politiseringen av tråden.

Är det ingen som kan skaka fram mer info kring framför allt den påstådda nedtystningen?
Citera
2010-02-16, 17:30
  #23
Medlem
cece123s avatar
Jag tror inte på att det handlar om nedtystning,dels pga det man varit inne på att
synen på våldtäkt i medierna har ändrats under åren.Kvinnobrott tas mer på allvar.
Dels pga i princip är det bara mordfall som hänger på år efter år,medan våldtäkter försvinner i mängden av alla andra brott.
Det sker ju ofantligt många våldtäkter jämförelsevist med mord.
Sedan så använde man sig inte av internet då,som man gör idag,det innebär att färre personer hade åtkomst till skvallerforum och spridning.
Med internet kan man ju gå tillbaka och kolla upp,diskutera händelser i evigheter.
Internet har ju hjälpt till att outa brottslingar,annars har presskåren ganska höga krav på att
inte avslöja de skyldiga,speciellt förr.
Citera
2010-02-16, 22:37
  #24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
I fallet på Cypern så var det väl endast 2 svenskar i en grupp om 5 killar?

Fast spelar det så stor roll?

Jag menar argumentet brukar jag ju användas för att visa att gruppvåldtäkt är ett typiskt invandrarbrott. I händelsen på Cypern deltog svenskar och norrmän, och om man inte menar att det är något specifikt med norrmän som gör dem mer benägna än svenskar att gruppvåldta, eller att det är något med konstellationen svenskar och norrmän som gör det, så tycker jag att det fallet kan tas upp. Tror det lika gärna hade kunnat vara enbart etniska svenskar, eller för den delen enbart norrmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in